/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Erhvervslokale (f.eks. kontor) som bolig~
Fra : jespersahner
Vist : 4078 gange
100 point
Dato : 03-10-04 11:40

Hvilke regler gælder omkring benyttelse af erhvervslokale (f.eks. kontor) som bolig? Kan man f.eks. sætte en brusekabine og et the-køkken op og derefter benytte lokalet som bolig? Hvilke overordnede juridiske regler gælder på området? Hvem skal evt. godkende?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-04 11:47

Bygninger/lokaler godkendt til erhverv kan ikke umiddelbart tages i brug som beboelse.
Der kan være andre ting en selve bygningen der skal tages i betragtning, som f.eks. beliggenhed.
Men det er noget der skal søges om på Teknisk forvaltning i Kommunen, hvorvidt erhverslokaler kan udlægges og godkendes til beboelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 03-10-04 11:55

Hvad er de præcise juridiske regler her? Hvilke regler skal et lokale opfylde for at kunne beboes?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-04 11:59

Tænker du på indretning i tidligere erhvervslokaler eller bolig i forbindelse med, at der stadig drives erhverv?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-04 12:11

Du kan læse en hel masse om reglerne på
www.ebst.dk/file/1843/fra_erhverv_til_bolig.pdf

Der er bl.a. krav til brandsikkerhed, plads, arkitektur, konstuktion og tekniske installationer og meget andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-10-04 12:53

Det har i mange år været således, at man ikke kunne benytte erhvervslokaler til beboelse.
Dels kunne det skyldes områdets lokalplan eller at en given lejlighed havde tilladelse til erhverv. (fra kommunalt hold). Havde en udlejer af en lejlighed denne tilladelse kunne han ikke udleje lejlighedes til andet end erhverv uden at miste tilladelsen.
Da det i mange byer er svært at udleje erhverv er dette ved at ændres.
Derfor skal du tale med kommunen. Hvis det ikke er dit eget skal du først og fremest have udlejer med på det.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 03-10-04 21:43

Ok. Hvis man vælger at udleje et erhvervslokale under "hotellignende forhold" (altså således at der ikke er tale om egentlig beboelse), er det så "kun" udlejers accept, der skal indhentes?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-10-04 18:35

Hvilke faciliteter dine lokaler har er uafhængig af kommunen, og til dels også udlejer, men skal du foretage indgreb i bygningens bestanddele skal du have ejeren tilladelse.

Du kan jo godt have brug for et køkken og badeforhold til et kontorhold.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-10-04 18:38

Jeg glemte lige at tilføje, at du stadig ikke lovligt må overnatte i lokalerne. Men om du arbejder over er der ingen som kan blande sig i.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 04-10-04 19:04

-> qfha: Jeg forstår ikke helt sidste del af dit svar. Hvis jeg benytter et erhvervslokale som hotelværelse/club-værelse, og ejer er indforstået det, må der vel godt overnattes (?)

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 07-10-04 14:27

Tak for svaret dova.