/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pris for brugt bærbar?
Fra : kjeldgaard
Vist : 538 gange
100 point
Dato : 02-10-04 19:09

Hej,

Jeg har fået tilbudt en brugt bærbar, som af sælgeren specificeres således:
"Compaq Armada 1598DT, som var topmodellen da den kom frem i 1998. Den er forsynet med et trådløst netkort og har infrarød port (som bl.a. kan anvendes til trådløs kommunikation med de fleste mobiltelefoner), Win 98 SE og USB, CD- og diskettedrev. 4,3 GB harddiskm, Intel MMX på 266 Mhz og 96 MB ram. Endelig er der installeret den danske udgave af Open Office i nyeste version.
Målene er 25 x 31 x 6 cm og den vejer godt 3 kg - der følger taske med."

Det skal siges, at pc´en er en af flere, der har været anvendt til kursusafholdelse. Mine planer er, at pc´en i givet fald skal anvendes som studie-pc. Dvs. der er ingen planer om, at der skal spilles på den, men der må meget gerne kunne lægges musik ind, arbejdes med billedfiler etc. Har den mon kapacitet til at klare det?
Hvad er open office?

Hvad vil være en rimelig pris?

mvh
Kjeldgaard

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-04 19:17

Open office er et gratis Office program der kan konvertere alle Microsoft Office filer. Dvs, du kan bruge det som Microsoft office, det virker ok. Men ved størrer Excel ark med multifunktioner er den ikke god nok.
Det er et gratis prog alle kan hente, og øger derfor IKKE værdien af den pcer

http://da.openoffice.org/

En pc`er fra 1998 kan snart få problemer med batteri, jeg siger ikke den har, men kan. Du kan evt prøve at se den tændt i et par timer, og se om den holder til det.

Størelsen på det hardware der er i den er MEGET SMÅT, det udelukker med det samme flere nutidige programmer, samt windows xp. Men hvis du er tilfreds med win 98 SE betyder det jo ikke noget.

Som forstørret skrivemaskine er den ok. Det er svært at se hvad du mener med "arbejde med billedfiler" er det for kompliceret så vil den være MEGET LANGSOM.

Jeg ville aldrig give mere end 1000 kr. for en sådan maskine. Du kan evt se nye her:

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=48&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=6000&Soegeord=&Equal7=&True402=&Trueval402=10084&Direction11=2&Sorted11=&Direction15=2&Sorted15=&Direction49=0&Sorted49=&Direction56=2&Sorted56=&Direction18=2&Sorted18=&Direction611=2&Sorted611=&Direction24=2&Sorted24=&Equal4=&Direction150=2&Sorted150=&True6342=&Trueval6342=43007&Direction157=0&Sorted157=&Equal38=&True10028=&Trueval10028=96147&Submit.x=25&Submit.y=7

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-10-04 19:19

1 tudse, mere skal du ikke betale.
Computere generelt er prismæssigt faldet meget de sidste par år, så beløbet må være en max. beløb.
Husk på, at der ingen garanti er på den.
96 Mb ram er bestemt ikke ret meget, og da jeg formoder det er de gamle 72 pins, kan du næsten glemme at sætte flere ram i.
Musik vil du nok kunne lægge ind, men hvis du skal arbejde med større billedfiler, har du et ram-mæssigt problem.
Så jeg vil ikke umiddelbart råde dig til at købe den.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-04 19:25

Til den pris bør der følge med:
Driver CD og manual
win 98 CD-rom (bootbar eller startdiskette)

Den kan spille musik
Den kan køre windows office programmer (95/97/2000)
Open office er et Linux office program som tildels kan samarbejde med windows.
Billedfiler vil arbejde lidt langsomt og nyere billedprogrammer kan 'måske' køre på den.
Den type og størrelse bærbar, bør ikke være dyrere.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-10-04 19:25

http://www.brugtecomputere.dk/

er også et eksempel

samt at det er en 13.3" skærm.

Jeg tror du bliver MEGET træt af den i løbet af ½ år højest

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-10-04 19:27

??? emesen, hvad mener du med at Open office er et Linux program. Og hvad mener du med at det TILDELS kajn samarbejde med windows?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-04 19:31

Open office...............mig der vrøvler.
Tildels............mener jeg at det ikke er alt du kan overføre.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-10-04 19:37

Jeg mener at Open office med java, køre lige så godt på en windows platform som på en Linux. Men det er rigtigt at det ikke er alle funktioner fra Microsoft Office der er konvertible med Open Office.

Men pyt, vi er tildels enige om at det er et dårligt køb, og ihverttilfælde højest må koste 1000 kr.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 02-10-04 19:37

Jeg vil aldrig købe sådan en pc!

Køb heller en ny du kan godt for en god til 7000 kr.!

Du vil meget hurtig blive træt af den!

Fordi jeg tror virkelig den dræber!

Og hvis du skal arbejde med billeder på den!

Vil den også være langsom!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-04 19:39

troldenesdhb

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 19:44

Vrøvle, vrøvle. OpenOffiice har det problem, som der er beskrevet tidligere med Excel og det der er også problemer med kompatibiliteten hvis der er lavet specielle formateringer, men ellers er det et glimrende program til Windows og Linux mm. Jeg anvender det som det eneste da jeg ikke vil ofre det et MSO koster.

Jeg ville ikke engang give 1000 kr. for en Notebook med de specifikationer. Dels er der det med batteriet, som koster over 1000 kr. og så er der ikke meget plads og power til at køre en computer med den sikkerhed der er nødvendig i dag.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-10-04 20:09

Jeg synes den største fejl ved den tilbudte maskine er den ALT for lille Harddisk. 4,3 Gb får du fyldt op i løbet af NO TIME. Køb du hellere en af de LapTop'er der fåes for ca. 7000 kr. i diverse Lavprisvarehuse. De har typisk 40 Gb, men kan udvides helt op til 60-80 Gb. Såden en er der fremtid i.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-10-04 20:21

jammen jammen jammen, hvis det ikke er noget problem med penge

nej seriøst, vil du ofre 300 mere på en kvali så køb denne

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37444

så får du noget for pengene, men skal det bare lige køre med 1 pcer, og aldrig ændres eller noget, så køb en hvilken som helst til 500.-

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-10-04 20:23

pis, det var i det forkerte forum LOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-10-04 20:26

> troldenesdhb

Dit link viser en Wireles Router?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 02-10-04 21:56

Electric city har kørt med tilbud i denne uge på en ACER Aspire 1353XC m. AMD Athlon XP-M 2400+ til 5.999.-
http://www.electric-city.dk/media/uge40.pdf

Om de har nogen i næste uge kan jeg ikke sige, men det er da et godt alternativ til en med håndsving og pedaler

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-10-04 22:37

Hej kjeldgaard

Max. kr. 500,00 - og kun hvis den skal bruges som "en skrivemaskine". Her mener jeg med tekstbehandling. Duer ikke (tilfredsstillende) hverken til grafik (billeder) eller musik.

Jeg har lige selv solgt en der var bedre og 2 år nyere, end den du nævner, til en kollega's datter. Hun skulle kun bruge den i forbindelse med hendes skole.
Jeg solgte den for kr. 400,00

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 03-10-04 11:33

Hej allesammen,

tusind tak for jeres kommentarer, som kun bekræftede de betænkeligheder jeg havde. Det bliver troldenesdhb (funny navn!?) der får pointene, som tak for links mv. Men stor tak til øvrige også.

mvh
Kjeldgaard

Godkendelse af svar
Fra : kjeldgaard

Dato : 03-10-04 11:36

Tak for svaret troldenesdhb.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-10-04 11:58

Jammen det var da så lidt. Håber du får en god du bliver glad for.