/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kalk-problem
Fra : graahede
Vist : 1473 gange
50 point
Dato : 02-10-04 16:38

er der nogle af jer der har erfaring med en kalk-knuser der bliver sat uden på rørene, der hvor rørene kommer ind i huset. det skal være noget med en magnet. jeg vil gerne vide om de virker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-04 16:44

Ja, jeg kender en der har solgt det der stads.
Og det virker ikke.
Der laves utallige produkter til vandrør, varmeanlæg, brændstofrør til biler, magneture/armbånd til mennesker, Halsbånd og fodbånd til katte/hunde/heste m.m.

Og alt efter hvad produktet er til, bliver virkningen tilpasset så det lige præcis virker på f.eks. mindre kalkaflejringer, brændstofbesparende og jeg ved ikke hvad.

Kalk er ikke påvirkeligt af magnetkræfter.

mvh dova

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 02-10-04 18:01

Dova har ret - men kun et stykke ad vejen! Lidt for mange plattenslagere opererer i det felt.

. . . . . . men der er faktisk gennemført en række videnskabelige forsøg på Danmarks Tekniske Universitet med de påmonterede magneter på vandrørene - enten hvor disse kommer ind i huset, eller foran særligt kalkfølsomt udstyr.

Jeg har på et tidspunkt - det var først i 90'erne - læst nogle af disse rapporter og resultaterne var i visse af forsøgene særdeles gode, men der var mange faktorer, der skulle "spille sammen", bl.a. husker jeg noget omkring at vandhastigheden o.a. skulle tilpasses for optimal virkning. Det var heller ikke ligegyldigt, hvilket materiale vandrørene (hvor magneterne blev monteret) var lavet af.

I en normal husinstallation vil det efter min bedste overbevisning aldrig være muligt at styre driftsforholdene således at denne afkalkningsmetode kan bringes til at virke.

. . . . . men Dova er helt på vildspor, når han tager kalks upævirkelighed overfor magnetisme som udtryk for at metoden ikke virker. Populært sagt kan man sige, at vandets evne til at ville "slippe" kalken (så den kan sætte sig på omliggende overflader) reduceres, når vandet passerer igennem magnetfeltet, men det skal være med en vis (vand)hastighed og en vis magnetstyrke - ellers virker metoden ikke.

Mvh
HB

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-10-04 18:13

Det er ikke ret længe siden, jeg spurgte vores oliefyrsmand, om de virkede. Det påstod han de gjorde, selv om de ikke selv sælger dem! Men det skal være de blå, siges der.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-04 19:14

Hvis den hedder Eco-flow dur den i hvert fald ikke.

Der er ellers en masse rapporter om de produkters fantastiske virkning (har selv læst dem ) og de er alle udarbejdet af .....Ecoflow.

mvh dova

PS: FLP dova er en hun

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-10-04 21:01

Prøv og læs den omgang her, http://www.aqua-correct.dk/a-ref-dk1.html .
En Magneta afkalker (dyr een) havde jeg selv i mit sidste hus,jeg bildte mig da ind den virkede,men i bagkundskabens
iskolde klare lys,så var det nok noget jeg bildte mig ind.
Hilsen
Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-10-04 21:05

Jeg ser du skriver magneter UDEN på rørene,glem det ,det er en bondefanger fidus af værste skuffe.
Dem der har fundet på det nummer skulle kastes i spjældet,tro dem IKKE.
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 02-10-04 21:06

Troende og ikke troende, Danmarks befolkning er delt i 2 lejre.
Om jeg tror, ja nogle anlæg kan have en vis effekt, men aldrig hvis de sættes uden på jernrør, hvad efterhånden heller ikke mange gør.
Det siges at dem med den største gauss (Magnetiske effekt) er de bedste, og deraf følger at de anlæg der har en elektrisk tilslutning af spolen kan give den største magnetiske effekt. Men har jo så også et KW forbrug, og hvis det løber op i mange 100kr hvert år, tja så ved jeg ikke om det er det værd.
De kan jo ikke fjerne kalken, men lave den om til mindre partikler, der så lettere passerer gennem din vandhane/bruser. Altså har du stadig det samme sæbeforbrug til din vaskemaskine mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-10-04 22:48

Hej pallebhansen

Flot, og 100% rigtigt svar. Det var bare det.

God week-end til alle

Franksp

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 03-10-04 10:31

Hej Graahede

Jeg kan bekræfte den udmærkede besvarelse fra HB - og har læst diverse artikler i fagbladet "Ingeniøren".
Måske kan du finde nogle i artikeldatabasen, hvis du søger på "magnet".
Dimserne har en vis virkning, hvis den sættes på bestemte steder - ved en forsnævring, hvor vandets hastighed
ændres. Påvirkningen sker ikke på kalken, som magnetfelterne ikke har nogen virkning overfor, men derimod
sker påvirkningen på de opløste stoffer, der forhindres ikke at reagere og danne kalk, som sætter sig
på rørene.
Umiddelbart vil jeg ikke mene, det kan betale sig at ofre penge på "mirakeldimserne".

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-10-04 10:55

Der hvor der er størst virkning, er hvor der er jern og/eller mangan til stede, da de påvirker kalkstrukturen. Kalken bliver ikke fjernet, men får sværere ved at sætte sig fast. Du vil stadigt få kalkaflejringer på dit badeværelse, og alle di andre steder hvor dryp fordamper væk, men du kan få det væk ved blot at tøre det væk, hvis det sker i løbet af en uges tid; ellers falder kalken tilbage i den næsten uoløselige form.

der hvor du har strømmende vand, som f.eks i en vaskemaskine, hvor fordampningen er minimal , selv om du varmer vandet op , skyller vandet selv kalken ud, da den har sværere ved at sætte sig fast på grund af den ændrede struktur.

Godkendelse af svar
Fra : graahede

Dato : 03-10-04 13:37

Tak for svaret pallebhansen.