/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Overtagelse af hus, Hvad med termin?
Fra : Bragesvej
Vist : 7325 gange
100 point
Dato : 02-10-04 14:59

Mig bekendt betaler man termin på sit hus 2 gange årligt ( Det kan måske lade sig gøre vær måned) men lad os holde os til jeg overtager et hus lige op til terminen skal forfalde, skal jeg så betale et halvt års termin forud? eller hvordan hænger det sammen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:05

Man bruger i forbindelse med handel med fast ejendom en refu ssionsopgørelse hvor man modregner sælger og købers forskellige udlæg.
Er der betalt for meget af på et lån modregnes det ved overtagelse af lån i en refusionsopgørelse, men som det er almindeligt i dag så bliver terminsindbetalinger indregnet i låneomlægninger og det er sælgeren der skal betale et forfaldent beløb på et nyt lån hvor man så modregner på refussionsopgørelsen for den tid der ligger efter overtagelsesdatoen..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:07

Andre forfaldne faste udgifter modregnes på samme måde og da der jo kan være modregninger den anden vej også er det en glimrende metode. Det er noget der almindeligvis ordnes af køber og sælgers advokat.
prøv at kigge her og klik på refusion http://www.boligsiden.dk/homepage3.htm

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 15:10

"Hvis køber betaler første termin efter overtagelsen, skal sælger refundere til køber for den periode, sælger har ejet huset. Der kan desuden refunderes oliebeholdning samt ejendomsskatter og lignende."

Skal sælger betale mig det tilbage hvad han har givet i termin???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:14

Jeg tror da du skrev forkert
Hvis køber har betalt terminen for en del af den periode der ligger før overtagelsen så skal sælger refundere, men hvis jeg ikke husker forkert så er det sælger der betaler alle terminer der er forfaldene før overtagelsesdatoen og dermed køber der skal betale refusion til sælger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:16

Jeg er ikke ejendomsmægler e.l., men har handlet hus en del gange også på Sjælland og senest her i det jyske for 1 år siden så al det der overvældende papirskidt sidder endnu i huskeren.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 15:18

Ok men man betaler termin 2 gange årligt ikke?

(Jo jeg skrev forkert i det forige indlæg

Der kommer flere spørsmål til

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-10-04 15:21

Bjarne D: Du husker rigtig, jeg har solgt hus til overtagelse d 10/10, betaler termin (bagud) 30/9 og skal på refusionsopgørelse betale køber for de resterende 9-10 dage.
Vandafledning, strøm, forsikring mv. som man betaler a'conto bliver opgjort på overtagelsesdatoen, og da det betales forud, kommer hun så til at skulle betale mig i den forbindelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-04 15:22

Det er meget forskelligt, hvor ofte der betales termin.
Pantebreve er som regel 2 gange årlig.
Kreditforeninger er enten 2 ell. 4 gange/år eller hver måned.

Og det bliver i sidste ende gjort op, så køber betaler fra overtagelsesdatoen.
Og det hænger til dels sammen med, at man oftest vælger at køber tager nye lån hjem i huset til at finansiere handlen.
mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 15:25

Ok vi har fået et låne bevis på det som huset koster , skal køre over et 30 år oblikation´s lån

1 Betaler jeg så tremin 2 eller 4 gange årligt?
2 betale man forud eller bagud?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:26

Jeg har kvartalsterminer og har kun kreditforeningslån, der hvor man ikke er en KLOKKER

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 15:30

Ok bjarne vi holer os til din KLOKKER metode altså kvartalsterminer, lad os sige den falder den 1 januar, jeg over tager den 15 marts, så har sælger vel betalt for hele det kvartal? og jeg skal betal ham penge tilbage ikke??

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-10-04 15:30

Også mig - det er så lokalt

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-10-04 15:34

Kvartalsteminerne betales bagud, mine gør i alle tilfælde, så har sælger jo ikke betalt endnu, men vil selvfølgelig stadig skylde for tiden frem til 15. marts. Du ville jo nok lave nye lån under alle omstændigheder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:35

Forfald og terminsperiode er ikke helt det samme, men hvis vi følger det du skriver så ja. Der vil blive lidt mellemværende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:39

Det er rigtigt at der betales bagud og det skal være nogle fine lån for at man ikkeskifter dem ud ikke mindst da man jo ikke længere uden videre kan overtage et lån, men skal godkendes. Lånet er i huset, men følger låntageren, der formelt skal indfri lånet ved salg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-04 15:51

Hvad er KLOKKER, BjarneD??
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 15:55

Har du ikke set reklamen for Totalkredit, Dova?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 15:56

Ok.. lånet i huset ligger i Danske kredit. jeg betaler i det vi kalder en kontant handel ( Ifølge min bankrådgiver)
vil det sige hvis jeg overtager de nuværende lån så skylder jeg danske kredit penge?

Det er jeg nemlig ikke meget for,

(Vi og danske bank er ikke på talefod sammen, skylder dog ikke dem penge men har gjort og jeg er ikke velkommen der)

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-10-04 16:00

Som Bjarne skriver, så er det faktisk ikke normalt, at man overtager de eksisterende lån, så det burde være lige meget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:00

Normal praksis er, at du skal betale sælger hele kontantprisen hvor sælger så ud af dette skal betale sine lån ud, og du skal så optage lån der hvor du kan og vil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:02

Altså du skal optage lån til at kune betale kontantprisen og hvis du bruger et pengeinstitut til at formidle vil de kunne lave et udlægslån som kan bruges til at betale kontanprisen, og dette udlægslån betales så ud npr kreditforeningslånet e rhjemtaget.
Jeg gik i mit pengeinstitut som ordnede alt og det var meget billigt.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 16:03

Det vil sige jeg laver et nyt lån i huset så bliver lånet optaget i Nordea kredit, som er min bank,
og så starter jeg på en frisk med at betale termin fra den dag jeg flytter ind...opfattet korekt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-04 16:03

Nej jeg tror ikke lige jeg kender den der reklame

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:03

sikke noget skidt jeg fik tastet, spørg hvis det ikke kan forstås

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-04 16:05

Meget firkantet -JA

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:08

Nu skal du nok ikke købe hus for banklån, men Nordea har deres egen finansiering. Ham jeg solgte til for et år siden brugte Nordea og de klarede alt det som ejendomsmægler og advokat ikke ordnede så gå du trygt i banken selv om jeg personligt finder Nordeas gebyrer for store.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 16:09

Tak for svaret BjarneD.

Indrømmet det er første gang jeg handler hus, jeg lukker denne tråd, men starter en ny som omhandler tillæg til købs aftale, kaldet "Allonge"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:13

Prøv at læse hushandelens ABC på Boligsiden http://www.boligsiden.dk/
og
Boligtorvet - Guide til bolighandel (menuen) http://www.boligtorvet.dk/

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-10-04 16:15

Og for resten Bragesvej - tillykke med hushandelen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-04 16:16

>Bragesvej
Har du ikke talt med en advokat om dette huslån?
Hvis du har et bevis på et 30 årigt obligationslån, så fremgår det af beviset hvornår, der skal betales termin.
Når refusionsopgørelsen foreligger, så kommer du kun til at betale de faste udgifter fra overtagelsesdagen.
Mit råd til dig vil være at kontakte en advokat, som kan hjælpe dig. Det ville jo være lidt trist for dig og din familie, hvis ønskedrømmen ikke ender positivt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 16:18

Tak for alle svarene, nu afventer jeg bare svar fra sælger, Krav som jeg har stillet for at købe huset)
Keder du dig læs tråden "Allonge"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-04 16:18

>dova
Du skal bare se TV en gang i mellem, så ser du også "klokkeren"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:25

Ans, jeg ved ikke om reglerne stadig er anderledes på Sjælland, men i dag skal bolighandler afvikles som kontanthandler hvilket er en enorm fordel for parterne da det hele er meget mere overskueligt. De gamle regler hvor der var alverdens ting der skulle indfries eller overtages, måske respekteres var det et mareridt hvis man havde fået fat i noget hvor man kun kunne indfri til overkurs.
Med de renter der er i dag er det jo herligt at kunne starte på en frisk da det vil være helt unormalt med et bedre lån end de nye.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-04 16:42

BjarneD
De fleste hushandler i dag er kontanthandler. Sådan er det også på Sjælland og det er på Sjælland Bragesvej bor. Hvis det er første gang, der handles fast ejendom, vil jeg mene, at advokatbistand vil være en god hjælp.

> dova
Hvis du ikke ser klokkeren, så ser du måske frisøren. Det er ham, der kender alle hoveder

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:50

Jamen helt enig. Fordyrelsen ved at få gennemgået papirerne er ikke stor i forhold til risiko, men det afhænger jo meget af handelen i det hele taget.
Vi havde en super ejendomsmægler der samler parterne og så gennemgåes handlen og man kan spørge og besvare så der endda er mulighed for at få tilføjet noget der kunne være glemt. Det giver stor tryghed og ofrer man så en ejerskifteforsikring er det jo fint.
Jeg vil anbefale en forsikring selv om nogen håber på at sælger "glemmer" tilbuddet så man kan sagsøge ham i 20 år, men det er en dårlig idé.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:52

"ham, der kender alle hoveder" så selv om han er blind er det ikke noget problem at lave en klipning.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-04 16:56

Bjarne du skriver: Jeg vil anbefale en forsikring selv om nogen håber på at sælger "glemmer" tilbuddet så man kan sagsøge ham i 20 år, men det er en dårlig idé.

Du kan da ikke sagsøge ham i tyve år uden at have lavet en ejerskifteforsikring?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-04 17:06

> BjarneD
Nemlig, det er bare "klokkeren" eller "ringeren", der ikke er blevet klippet

> Bragesvej
Jeg skal nok lade være med at spamme din tråd, men det er ikke altid, at man kan stole blindt på en ejendomsmægler. Som BjarneD også skriver, vil det være en god ide også at tegne en ejerskifteforsikring.
Jeg håber på at du får den vejledning, som er meget vigtig, når der handles fast ejendom. Det ville være meget trist for dig og din familie, hvis det viste sig, at der var et par "huller", som kunne udnyttes og du kom til at stå med "håret" i postkassen.

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 17:24

Bragesvej, du kan ikke sagsøge ham hvis han giver tilbud om art være med til at betale ejerskifteforsikringen, som i øvrigt er betinget af, at der er udfærdiget tilstandsrapport, heller ikke hvis du ikke modtager tilbuddet, men hvis han undlader at tilbyde så gælder de almindelige regler om retsansvar hvilket også er tilfældet hvis der i forbindelse med tilstandsrapporten er afgivet urigtige oplysninger af en sådan karakter at der er tale om groft svig eller bedrageri.
20 års reglen gælder altså i det tilfælde, men dommerne lægger megen vægt på, at en køber ikke har krævet sin ret og derfor har stillet sig selv dårligere så det er ikke en ubetinget fordel og slet ikke hvis sælger ikke kan betale det han kunne blive dømt til.
Husk at tilstandsrapporten ud over at være en vejledning for køber også er et undtagelsesgrundlag for forsikringen, og glem endelig ikke at standard og alder på et hus kan blive afgørende for om og hvor meget forsikringen vil betale.
Det er blevet lettere, men der er absolutte fordele ved at betale sig fra mange problemer og hyrer du en advokat så har han en ansvarsforsikring hvis han/hun kvajer sig.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-10-04 00:04

"Bragesvej, du kan ikke sagsøge ham hvis han giver tilbud om art være med til at betale ejerskifteforsikringen"

Hmm?? Vil det sige jeg skal betale den hele selv, før den gælder?? hvorfor så dele udgiften når man ikke kan sagsøge ham?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 00:14

Loven påbyder at man deles om beløbet til den billigste fejerskifteorsikring, men hvis du vil spare udgiften til forsikring og han har skrevet under på at ville betale det halve har du ingen rettigheder.

Det tilfælde hvor han står personligt ansvarlig er hvis han nægter at betale halv delen af forsikringen, der jo er i hans egen interesse.

Du skal bare betale halvdelen af standardforsikringen og tegner du en udvidet skal han stadigvæk bare betale halvdelen af standard og du betaler resten.

Det er sådan noget du skal drøfte med din advokat.