/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejlsikret tilstand i WIN98
Fra : Crucifix
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 18-07-02 15:27

Så er den gal igen.
tjek lige her:http://www.kandu.dk/dk/spg/4794 for at se mine specs.

Det kort af det lange er at Windows98 vil ikke starte mere. Jeg kan ikke huske hvad det sidste jeg gjorde var, men det var enten instilling at skærmkort eller installereing af Hotkey-tastatur. Når vindouse starter op og den skal vise mit skrivebord slukker skærmen bare. Lyden er der og jeg kan trykke ALT-F4 og så lukker computeren, men ingen billede på skærmen.

Nu vil jeg bare høre hvordan starter jeg vindueåtorhalfems i fejlsikret tilstand, når man også har WINXP installeret.
Jeg har prøvet med win98-startdisk og i DOS skrev jeg WIN /M men så genstarter maskinen bare. Jeg har også prøvet den start menu der er i XP (der hvor jeg vælger styrersystem) og trykker F8, vælger "Fejlsikret Tilstand" og så WIN98 men så starter den bare normalt op i WIN98. Og stadig ingen ting på skærmen.

Jeg gentager gerne: Hvordan starter jeg WIN98 i fejlsikret tilsatnd???

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 18-07-02 16:16

Her kommer der så en lille menu frem hvor du kan vælge hvordan du vil starte computeren op

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-07-02 17:13

Hej Santa,

det har crucifix allerede prøvet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-07-02 17:14

Hej Crucifix,

har du prøvet den trinvise start hvor du ska' godkende eller afvise de forskellige trin?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 18-07-02 18:37

Nej, ikke endnu. Jeg tror godt jeg ved hvor du vil hen, så det prøver jeg lige.

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 18-07-02 18:47

Jeg kan ikke vælge trinvis start. Det ville nok heller ikke hjælpe noget da det kun er config.sys og autoexec.bat der bliver løbet igennem, og problemet dukker først op når den er færdig med de filer. Skærmen slukker først idet den skifter til skrivebordet og velkomstlyden kommer.

Men jeg vil gerne kunne starte Win98 i fejlsikret tilstand. Der må da være en måde.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-02 19:32

Når du starter din maskine op skal du igennem 2 forløb. Det ene vælger du OS (windows 98 eller windows XP)
Herefter starter maskinen det OS du har valgt op, her gælder det om at være hurtig, for hvis du så taster f8 her burde du havne i windows 98's staropmenu gør du det ??
Men vær som sagt opmærksom på at din maskine starter op som følger :

boot menu:
windows 98
windows xp

når windows 98 starter trykker du på F8, så burde du kunne få menuen op ? virker det ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-07-02 21:09

Hej Crucifix,

med trinvis start sku' du ud over config.sys og autoexec.bat, også ha' mulighed for at sige ja/nej til de drivers og programmer Windows loader før den kommer ind i windows...

jeg vil foreslå dig noget lidt voldsomt og måske provokerende... (og måske ikke helt så smart...) men har du evt. prøvet at provokerer din PC til nedbrud...
jeg mener lidt i blinde aktivere et par programmer... og så bare sluk for computeren (ikke med CRTL+ALT+Del eller ALT+F4)... men bare på selve reset knappen... og så under genstart vælge Win 98... der ka' så opstå 3 muligheder...

1. den har været ret ligeglad og går ind i Win 98 alligevel...
2. den går i gang med scandisk uden valgmulighed for Fejlsikret... (hvis den gør det så reset den igen... så sku' den forhåbentlig tilbyde fejlsikret tilstand som valgmulighed...)
3. at når du har valgt Win 98 at den så kommer med menuen hvor Fejlsikret tilstand kan vælges...

ellers så prøv at reset den under opstart af Win 98 før den er loadet færdig...

håber det ka' bruges... selvom det ikke er noget jeg ellers ville anbefale at gøre...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : Crucifix

Dato : 18-07-02 21:52

Tak for svaret zonker. Det virker sq'. Bare tryk F8 10-15 gange LIGE efter man trykker ENTER for at vælge OS.

Jeg beklager Strarup, men dit forslag ville nok også have virket (vældig underholdende forslag :)) men zonkers svar er nok lidt bedre for computeren i længen.

Jeg fik løst problemet og mit windous 98 virker igen (jaaahh).

Tusind tak alle for de gode komentarer. Man lærer jo noget nyt hverdag.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-07-02 21:59

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-07-02 22:04

Hej Crucifix,

LOL
Yup... men jeg sagde også det var noget jeg helst ikke ville anbefale at gøre...

hvordan går det ellers med din XP?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 19-07-02 01:46

Mit XP kører igen, men jeg har som sagt slået min RAID-kontroller fra. Det betyder at jeg har mistet 40 GB, og jeg lige skal have hentet det sidste (ca 13GB) fra dem, når jeg får plads. Dog skal det siges at jeg jo også har taget mit ene CDROM drev ud da det viste sig at det var ved at stå af. Det betyder jo at jeg har fået en plads på min IDE men jeg kan jo ikke bare flytte den ene 20'er over dan den jo er sat sammen med den anden. Men alt i alt er der ved at komme styr på det, nu er min PC'er også ved at være 2 år gammel så der skal jo snart opgraderes. Så finder jeg forhåbligt et bundkort der ikke volder de store problemer. Så til den tid (jul, måske) spørger jeg nok her igen hvilken BK i kan anbefale.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 19-07-02 02:09

Oki...

men har du afprøvet noget af det jeg har foreslået til sidst i dit spørgsmål?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 19-07-02 04:25

Ja, det meste, som jeg forstod noget af. Ved ikke om det har hjulpet eller ej, men comp kører stabilt nok og kan installere spil igen.
DOG ikke når jeg slår RAID til. Så låser den fuldstændig uanset hvad jeg prøver (instalering, afspilning af musik whatever). Og jeg kan kun bevæge musen 1 sekund ad gangen derefter 5-15 sekunders frys, 1 sekund bevægelse osv. Ved fanme ikke hvad det er. CPU blæser op på 100% og jeg kan INTET gøre og det nytter ikke at lukke de ting jeg havde gang i. Men nu har jeg accepteret at jeg bare ikke skal køre RAID!! Så må vi se om det næste BK bliver med RAID. Tror efterhånden jeg har installeret 6000 forskellige drivere til ASCI, IDE, RAID, VIA4IN1 etc.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 19-07-02 07:24

Jeg har Me der skal man trykke CTR tasten nede for at komme til fejlsikret tilstand via DOS menu.
Bruger den en gang om ugen til diskdeframentiseringen eller en overfladescanning (scan /all), hvis det er nødvendigt.