/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vedr. marchwitz's tip: Test af HFI
Fra : viskinge
Vist : 1071 gange
1 point
Dato : 02-10-04 08:13

Endnu et værdiløst tip !!!
Det er helt tydeligt at marchwitz ikke ved, hvad han/hun skriver om.
På alle de HFI relæer, jeg har set, er det lige nøjagtigt en elektrisk test, man foretager når man trykker på testknappen.
Man laver en fejlstrøm, ved hjælp af en modstand, uden omkring jernkernen inden relæet, på lige godt 30 mA.
På mange HFI relæer, er der et lille diagram på forsiden, og her kan man se testkredsløbet.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-10-04 08:38

ja og bedere endnu så anbefales det i dag at man tester min. 2 gange årligt (sikkerhedrådet/elrådet)
som huske regel kan man jo gøre det samtidig men at man stiller div ure fra sommertid - vintertid
dvs. 2 gange årligt minimum.
1. test hpfi/hfi (kontakt elektikeren hvis det ikke virker)
2 indstil uret eller flere.
3 herefter prøver man at lukke ens stophaner/balofixer (vand installation) for at se om de lukker. åbner den igen (det anbefales da de kan sætte sig ) (kontakt vvs hvis de ikke kan lukke helt)
4 ""tager liggestolen ind eller ud""

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 02-10-04 08:41

Ja nemlig ja

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-10-04 08:59

viskinge> Nu er det vel ikke helt hen i skoven det <marchwitz> skriver

Han skriver i http://www.kandu.dk/dk/tip/9180
Citat
HFI relæets egentlige funktion er at koble fra når der går en fejlstrøm til jord på max 30mA.
En test af det kan kun udføres ved at måle fejlstrømmen, og det har installatøren et måleinstrument til.

Og det må være rigtigt, at selve testen af om det er max. 30mA der udløser HFI relæet kun kan afgøres med et måleinstrument.

Jeg vil sige, at der er noget forkert og noget rigtigt i det tip.

Det vigtigste er at det bliver afprøvet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 02-10-04 10:05

Tjah - og dog JakJoe - for den modstand du kobler ind, når du trykker på testknappen, er netop dimensioneret til at der løber (ca) 30 mA....
Men hvis elektrikerens test udføres i en stikkontakt 'ude i det virkelige liv' og ikke direkte på HPFI-relæet, så tester man jo også om jord-forbindelsen rent faktisk ER forbundet og virksom i stikkontakten !
Og så bliver det jo også en test af installationen, og ikke bare en test af relæet.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 02-10-04 11:21

Er der mulighed for at man kan fjerne et fejlaktigt tip fra Kandu.

Det omtalte tip er forkert og vel også i modstrid med anbefalingerne fra sikkerhedrådet/elrådet. Samtidig kan det få folk til at bestille en elektrikker på et forkert grundlag.

ØV

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 02-10-04 11:48

Vi er enige om at HFI relæet skal slå fra ved max 30mA
Og vi er enige om at man skal "teste" relæet, så lad os da sige et par gange om året.
Lidt simpel hovedregning hvor man tager hensyn til spændingsudsving 220-240v og modstandens tolerance fortæller at testknappen på et HFI relæ vil slå fra et sted imellem 20 og 40mA.
Forudsat at modstanden virker, modstande har det med at ændre sig med tiden.
Hvor er det så lige at sikkerheden er blevet af?
Der er jo nok en grund til, at installatøren skal benytte en FI tester nok han tester fejlstrømsrelæer.

Kim

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-10-04 11:51

Det er ikke livsfarligt at bestille en elektriker, men det kan være unødvendigt

"tip´et" er måske en overforsigtighed, men ikke uforsvarligt....det ville være en helt anden snak

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 02-10-04 11:57

Nu var det ikke min tanke at man skulle bestille en elektriker for at få tjekket sit HFI relæ.
Jeg ville blot advare mod at man tillægger testknappen for meget værdi.

Kim

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-10-04 12:01

Marchwitz> Min kommentar var rettet mod <sibyl3>, og det kunne du ikke se

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 02-10-04 12:04

Det forstås
Kim

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 02-10-04 14:06

Jeg mener stadig at det er _meget_ langt ude det her.

Man kan vel stadig købe modstande med forskellig holbarhed, og man må forvente at leverandøren af et HFI relæ har købt en modstand med lang holdbarhed, derfor også anbefalingen fra sikkerhedrådet/elrådet om at anvende den.

Du har en pointe i at hvis en elektrikker tester ude ved de enkelte kontakter med jord, så har du også mulighed for at få testet om der stadig er jord i dine kontakter.

Hvis jeg bestiller en autoriseret elektriker til noget arbejde forventer jeg sku da også at han bruger det rigtige værktøj, og ikke det samme som amatøren. På samme måde så forventer jeg da også at et autoværksted har bedre værktøjer til at måle på udstødningen af bilen, end når amatøren undersøger på farven af tændrøret.

Tja. det er vel ikke alle råd der er gode.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-10-04 00:54

lad os slå en ting fast det er helt klart bedere at teste sit hfi/hpfi min. 2 gange årligt end ikke at teste overhoved da det kan sætte sig.
2. TEST knappen (hvis den slår fra er sansynlighedden meget meget lille for at det ikke slå fra når der kommer en fejl) men test knappen kan ikkke bruges til at tjekke om det slå fra ved 30mA men vis der er en givende fejlstrøm
(men for at være helt sikker på at det slå fra ved 30mA skal der bruges en FI-tester) laves direkte på hpfi/hfi og et givende sted i installationen...
et hpfi er "lovbefalet" da det minsker risikoen få at få et stød på en brugsgenstand e.ling. der er fejl på eller defekt intet er 100% men det nedsætter risikoen væsentligt ved at bruge et hfi/hpfi og endnu mere hvis det slå fra på test knappen i forhold til at det ikke slår fra.

Accepteret svar
Fra : defung

Modtaget 1 point
Dato : 12-10-04 01:02

Nej, Nej, NEJ

Som udlært elektriker kan jeg sige at nogle af jer har fat i noget rigtigt.

Når man trykker på test knappen laver man en fejl strøm på PRÆCIS 30mA
Den eneste forskel der er på at trykke på knappen og bruge test udstyr er at knappen
ikke viser berørings spæningen (stødet man kan mærke ved en fejl på en maskine)
og tiden (må max. være 300mSEK). Derfor kan man regne med sin TEST knap, dog skal man være
opmærksom på at man ikke kan måle tiden (Berøringspæningen ændres ikke).

Ang. forskel på HPFI og HFI, ja så er der kun en forskel. Og det er at HPFI én beskytter også i pulserende jævnstrøm
som kan findes i næsten alt elektronisk udstyr.
HPFI er lovpligtigt på baggrund af dette.

Håber at dette har bidraget til en bedre forståelse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-10-04 16:28

en testknap er Kun en mekanisk test og kan ikke bruges til en reel test

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-10-04 06:30

rotw: NEJ, NEJ, OG ATTER NEJ Testknappen er en elektrisk test. Se feks defung's indlæg.

Kommentar
Fra : defung

Dato : 14-10-04 14:46

Endelig nogen der er enige.
Man skal dog være opmærksom på at test knappen
p. mangler den dimension, der hedder tiden...

Og så tester den ikke jordspydet, men er det lavet rigtigt 1.gang, så er det nok også det nu.

Mit forslag lyder på at man 1-2 gange årligt selv tester sit HPFI og hvert 10 år kontakter man en elektriker.

Så er man 100% sikker. Men dette er dog ikke et lovkrav.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-10-04 16:36

en mekanisk test
tag og kig på et diagram over hpfi det er en modstand der sider i forbindelse med testknappen.
Hpfiet er bygget op så du kan montere det forkert "så test knappen ikke virker" men hpfi slå stadigvæk fra ved fejl (L1+N)3pol+n)hpfi tag samtidig og læs LK2004

Kommentar
Fra : defung

Dato : 14-10-04 18:20

Du skulle vel ikke være elektriker lærling på andet år (det er en ofte fejl viden på det trin)

Hvis du ser på diagrammet så vil jeg give dig ret i at DET SER UD til at den kun laver en mekanisk test.

Men T-knappen laver fakstisk en fejl strøm på 30mA og derfor kan T-Knappen bruges til test af HPFIét.
Husk på at HPFI ikke virker via Bimetaler eller lign. men via en sumstrømstrafo.

Og ved et tryk på T-knappen sender du en fejlstrøm forbi sumstrømstafoen.

Ligesom hvis der opstod en almendelig fejl.

Vær opmærksom på at der min. skal være 332V på HPFIét (hvis det er af mærket LK)

[Min./max. spænding: 332 V a.c./456 V a.c. ]

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-10-04 18:58

Effektiviteten af en fejlstrømsafbryder efterprøves ude i installationen med en FI-tester, hvorved der fremtvinges en kontrolleret fejlstrømssituation.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 14-10-04 19:06

Det burde være almindelig kendt i elektrikerkredse at en testknap på et HFI relæ ikke kan bruges til at teste et Hfi relæ's elektriske virkemåde.
Knappen har én funktion og kun én: Den skal sørge for at HFI relæet bliver rørt mekanisk, lad os så sige med jævne mellemrum.
Den ene lille sølle modstand som mange åbenbart stoler blindt på, lægger en fejlstrøm fra én af faserne og til nul når man trykker på "testknappen".
De fejlstrømme der går i virkelighedens verden kan være opstået på mange forskellige måder.
Der kan f.eks. gå en strøm fra nulledningen og til jord, der er nemlig som regel en lille spændingsforskel på nogle ganske få volt mellem disse to poler. Man kan faktisk selv forvisse sig om dette ved at kortslutte nulledningen og jordledningen, så vil HFI relæet sandsynligvis slå fra. LAD VÆRE MED AT PRØVE DETTE HVIS DU ER USIKKER PÅ HVORDAN!
Men der kan jo også være en kortslutning af en af faserne til jord, f.eks. kan en strømførende ledning i komfuret røre ved stellet. I så tilfælde er der en "berøringsspænding" på 230 volt og så SKAL HFI relæet naturligvis slå fra når man sætter lappen på komfuret.

Man ved jo aldrig hvad "berøringsspændingen" er på en fejlbehæftet installation, med mindre man måler på den, men vi dødelige kan i snit tåle en strøm igennem os på 30mA derfor skal HFI relæet slå fra før denne grænse.

"Testknappen mangler en dimension"
Jeg vil nærmere sige: Testknappen har EN dimension

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : Snoevsen

Dato : 17-10-04 04:28

Sig mig engang defung
Er du sikker på det er elektriker du er for det er da en værre gang ævl du har rodet dig ud i med det der berøringsspænding.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-10-04 13:39

defung : 11år 10 måneder

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-04 10:17

hva med at lukke dette spørgsmål nu er det hvist slået fast

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-04 21:14

hva med at lukke dette spørgsmål nu er det hvist slået fast

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 18:33

hva med at lukke dette spørgsmål nu er det hvist slået fast

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-05 09:06

Tak for svaret defung.