/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Skift fra Windows XP til Linux
Fra : lasse1987
Vist : 964 gange
40 point
Dato : 02-10-04 00:01

Jeg tænker på at skifte fra Windows XP til Linux, computeren skal dog udelukkende bruges som server.
Hvad skal jeg tænke på ved skiftet?
Skal der være nogle specielle hardware-specifikationer?
Skal jeg formatere computeren helt?
Hvordan installerer jeg Linux?
Det var vist spørgsmålene for nu, men der skal nok komme flere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-04 00:15

Vi har en server IBM 166 mhz 196 mb ram 2,5 gb HD compaq netkort
Serverprogram SME (linux red hat) på en ren comp

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 02-10-04 12:27

Hvad skal jeg tænke på ved skiftet?
Du ska tænke på at du får en helt ny brugerflade.
Linux er ikke bare plug and pray som wintendows, i linux skal man vide hvad man vil.
Når det er sagt får du et meget mere stabilt system.
Skal der være nogle specielle hardware-specifikationer?
Hvis du har en alm. computer pentium kompatibel er det fint.
Der er problemer med nogle trådløse kort samt nogle usb enheder.
De fleste kan bruges.
Skal jeg formatere computeren helt?
Hvis du vil have den til at kører som server i drift, så ja du kan ikke kører begge os samtidig.
Hvis det er for at se hvad linux er vil jeg anbefale at dele din disk op i 2 partioner.
Den ene ligger windows på, og den anden del bruges af linus.
Under instalationen kan du vælge at installerer dual boot så du ved boot selv vælger hvilket system du vil starte op.
Hvordan installerer jeg Linux?
Afhængig af distributionen er der forskellige måder at gøre det på.
Normalt er det bare at boote op på cdrom drevet.
Herunder link til steder du kan downloade fedora
Det var vist spørgsmålene for nu, men der skal nok komme flere
http://fedora.redhat.com/download/

Jesper

Kommentar
Fra : lasse1987

Dato : 02-10-04 18:17

Jeg har haft prøvet Linux vha. VMWare, og jeg synes faktisk godt om det, og derfor vil jeg have en server op at køre med Linux
Vil det sige, at en computer, der kan køre Windows XP kan køre Linux?
Hvordan vil du boote op på cd-rom drevet?
Det er jo iso-filer, så hvordan brænder jeg dem på en cd?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-04 18:54

Nero6
kopi og backup
brænd image til disk
find din iso fil
åbn
brænd.

Kommentar
Fra : lasse1987

Dato : 02-10-04 19:33

Hvor meget fylder Linux ca. på en computer, og hvad er det for en version, der fylder mindst, der er bedst egnet til server?

Accepteret svar
Fra : linuxrules

Modtaget 40 point
Dato : 03-10-04 13:52

Det kommer an på hvor meget du vælger at installerer.
En typisk "begynder" instalation med kde eller gnome og en masse andet grefisk, fylder ca 1 Gb.
Hvis man vælger kun at kører med gnome som grafisk brugerflade vil man havne omkring 700 Mb.
Du kan bruge burn4free til at brænde et iso med link herunder
http://www.burn4free.com/
Vælg burn iso knappen, find det sted du downloade dit iso til og vælg ok.

Godkendelse af svar
Fra : lasse1987

Dato : 05-10-04 08:57

Tak for svaret linuxrules.
Kan man overføre data fra en server til ens egen vha. en tredje computer?

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 05-10-04 17:44

Ja eller direkte.
Hvis det er fra en linuxserver til windowsmaskine vil jeg bruge et program der hedder winscp.
Kan findes på linket http://winscp.sourceforge.net/eng/download.php
Hvis det er mellem 2 linuxservere vil jeg bruge sftp komandoen.

Kommentar
Fra : lasse1987

Dato : 05-10-04 21:56

Det kan ikke gøres direkte, da jeg kun har adgang til min egen server ude fra
Hvordan fungerer kommandoen sftp?