/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme styring
Fra : john.friis
Vist : 2709 gange
100 point
Dato : 01-10-04 17:32

Hej
Jeg har et nyere hus (6år) med gasfyr, radiatorer og gulvvarme med ialt 6 zoner.
Til gulvvarmen er der et fordelerrør til fremløb og tilsvarende til returløb.
På fremløbet er der en lille plastskrue/ventil til hver zone, men de er pokkers besværlige at justere så varmen passer i zonerne.

Findes der nogle små termostater, der kan skrues på fordelerrøret, f.eks. med føler på returvandet i hver zone?

mvh John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-10-04 17:36

De små plastskruer burde kunne udskiftes med thermostatstyrede "toppe" og fjernfølere.
Det står på ventilen hvad det er for en type/mærke.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 01-10-04 20:02

En anden mulighed (end den "emesen" nævner), som jeg har anvendt med held er, at jeg har vendt strømningsretningen i varmeslangerne og på afgangen monteret en termostatventil, der måler på returtemperaturen.

Først havde jeg (ligesom dig) forsøgt at justere mig ud af det med at justere på fremløbsventilerne, men det var stort set "fuldtidsbeskæftigelse" - og resultatet blev aldrig godt. Først da jeg tog konsekvensen og vendte strømningsretning samt udskiftede ventilerne med de nævnte termostatventiler kom det til at virke.

. . . . . god arbejdslyst

Mvh
Henning

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 01-10-04 20:59

Jeg mener også at plastskruerne burde kunne skiftes til termostatstyrede toppe. Men hvor finder man sådan nogle søde små dimser? Jeg har kun set termostater, der passer på radiatorer, og de er for store til at sidde på rad og række på fordelerrøret.

Henning jeg forstår ikke helt fidusen i at vende strømretningen? Bare termostatføleren sidder på returslangerne, så passer pengene vel?
Fandt du nogle små termostatventiler der passede til fordelerrøret?

mvh John

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-04 21:10

Den lille hvide top (hvis det er en buet hat i 5kronestørrelse) kan være danfoss, som findes med fjernføler.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 23:10

Det er jo fuldstændig latterligt at et hus på 6 år ikke har en fuldgyldig styring på hver gulvkreds.
Du opsætter en Wirsbo central med tilhørende ur, lige ovenover returfordelerrøret (den skal have 230V). Så monteres en Wirsbo termostat (som en lille hat, med en ledning til centralen) oven på hver af de 6 returløb.
Der hænges en Wirsbo trådløs termostat i hvert tilhørende rum, som sender besked til centralen.
Hvis det var helt rigtigt, skulle der også sidde feks. Danfos returtermostat i gulvvarmekredsen, som forhindrer at gulvvarmen kan løbe rundt med den fulde fremløbstemperatur, men sådan en kreds er der måske allerede?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 01-10-04 23:12

Der bør være en termostat foran fordelerrøret, ellers er dit system ikke lavet korrekt. Denne termostat er beregnet til at styre temperaturen på fremløbsvand. Derudobver skal der være styringer til hvert lokale.

Det kan være forstyrrende hvis døre står åbne mellem rummene, og der samtidig ønskes forskellig temperatur i hvert lokale. Dette problem aflastes kun ved at lukke dørene mellem rummene.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 01-10-04 23:16

Splitcane> Jeg har oplevet adskillige (gulvvarme)systemer UDEN termostat, men kun med en almindelig off/on-ventil efterfulgt af de omtalte "finjusteringsventiler".

Dine bemærkninger omkring nødvendigheden af at holde dørene lukkede mellem lokaler med forskellig temperatur kan jeg helt tilslutte mig.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-10-04 06:20

Du fortæller slet ikke noget om hvorvidt dine gulve er betongulve eller trægulve. Trægulve må kun opvarmes til ca. 30g, dette kræver en cirkulationspumpe og en termostat. De små hatte I omtaler går jeg ud fra er termomotorer (det hedder de) sådan nogle små fyre sidder der i mit gulvvarme anlæg som så er styret trådløst af en Wirsbo.

vh ole

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 02-10-04 10:51

Jeg er fuldstændig enig i, at et hus på 6 år burde have en komplet styring. Men der var altså 117 andre ting at tænke på under byggeriet. Og med mit kendskab til VVS, så blev det altså den skrabede løsning, der kunne varme huset op og lave varmt vand
Som det er lavet sidder der en termostat der måler fremløbstemperaturen, og så justerer man zonerne individuelt med de små plastskruer (nej, det er ikke termomotorer)
Gulvvarmen er indstøbt i betongulvet, og på en del af gulvet ligger der parketgulv ovenpå betonen. Så det er korrekt, at temperaturen ikke må være for høj.

Rumfølere bliver vel påvirket af åbne døre mellem zonerne, træk, sollys osv. og giver den hårdeste styring - enten fuld skrue eller helt lukket (on/off).
Jeg havde en ide om, at det var smartest med små "gammeldags" termostater med føler på returvandet i hver zone. Er det ikke den simpleste løsning, der giver den mest stabile temperatur, da den hele tiden lukker den smule vand igennem, så returvandet holder temperaturen?

mvh John

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-10-04 11:51

Ja så er der jo lavet en kreds (Blandesløjfe) der sikrer at vandet ikke bliver for varmt, som jeg skrev.
Ja rumfølerne bliver påvirket af: "åbne døre mellem zonerne, træk, sollys osv." Det er jo netop også meningen.
Hvis rumfølerne bliver placeret fornuftigt ikke ved døre eller vinduer, men ca midt på en væg i 1,5 m højde, er der ingenting der kan måle sig med deres nøjagtighed, og er 100 gange bedre end håndindstillinger.
De små hoveder på vandkredsen er fyldt med gele, som opvarmes med ey svag varmelegme, og er ca 10 min om at åbne/lukke helt.
Der bruges ikke andet i Dagens Danmark, da man ikke kan lave bedre styring.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 14-10-04 13:47

Er der væsentlig forskel på de forskellige fabrikater af styringer.
Wirsbo, Honeywell, Seitron osv.
Hvad er kram og hvad er skrammel?
Der er i hvertfald forskel i prisen ...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-10-04 14:40

Jeg ved det ikke men mit Wirsbo fungerer godt.
Og batterierne i de trådløse termostater, skulle virke i 10 år.
Har dog haft en termostat, jeg fik byttet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : john.friis

Dato : 30-10-04 19:53

Tak for svaret emesen (og I andre)
Jeg monterer i første omgang termostat-toppe med føler på returvandet i 3 zoner: 2*bad+bryggers
Det tog lidt tid at finde nogle der passede til størrelsen og formålet, men jeg fandt nogle af fabrikatet EW
Herefter vurderer jeg om jeg skal lave tilsvarende til de sidste 3 zoner (køkken-spisestue-stue) eller om jeg skal have en egentlig rumtermostat med telestater, som de fleste herinde vist mener...