/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Start problemer med Peugeot 106 diesel!!
Fra : cph750
Vist : 3361 gange
50 point
Dato : 01-10-04 13:18

Hej.
jeg har problemer med at få startet min Peugeut 106 diesel om morgen!
der er ingen problemer med at starte den efterfølgende når den først
er blevet startet og ej heller ikke i løbet af dagen!!.
men lige så snart den har stået natten over er der problemer, den starter
først efter flere forsøg med hiv og sving!!
Det er først lige startet her fornyelig når det er begyndt at blive fugtigt og koldt
udenfor er der nogle der har et svar på dette problem???

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-10-04 13:27

Hvordan har dine gløderør det ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 13:30

Det kan være afbrændte gløderør eller en defekt startspærre:
http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=58
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 01-10-04 13:33

Måske dit batteri er dårligt.. prøv at afmontere det og lad det stå inde i huset natten over. så prøv at sætte det i om morgenen. Den starter nok 1. gang så :)

Kommentar
Fra : cph750

Dato : 01-10-04 14:46

Kommentar til Thulin og Pallebhansen:Gløderør er det det samme som tændrør på en benzin? for de er aldrig blevet
skiftet!´måske det er det! men den starter udemærket iløbet af
dagen, bare ikke om morgnen, er det noget man kan skifte selv?.

Kommentar til PepsDK: Mit batteri er lige blevet skiftet halvt år siden [helt nyt!]

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-10-04 15:03

Gløderør er ikke det samme som tændrør. Tændrøret antænder benzindampene. Gløderørene bruges som udgangspunkt kun til forvarmning, når motoren er kold. Gløderørene gløder når du drejer nøglen og efter fx kontrold-glødelampen slukker kan der startes. Herefter er det den høje komp. der foranlediger, at motoren kører. Dvs. under kørslen har gløderørene ingen funktion. Det kan også være startrelæet der giver fejlen. Eller fugt?

Er et gløderør brændt over, starter bilen alligevel, men den oser sort uforbrændt diselolie noget, de første par min.

Så er der lige den sidste ting. Hvis motoren er meget slidt, er der dårlig komp. når motoren er kold, men når den har været startet, så er den nemmere at starte pga. temp-udvidelserne i stempel/cylinder.
Det er ikke nødvendigvis et spørgsmål om, hvor meget motoren her kørt, men mere et spørgsmål om, hvordan den har kørt? Mange små korte ture, hvor motoren ikke bliver gennemvarm "slår en diselmotor ihjel" på måske 200.000 km. hvorimod lange ture kan give 500.000 km.

God start!

Kommentar
Fra : cph750

Dato : 01-10-04 15:15

Hej Alka.
Jeg hælder mere til at det er fugt!, hvis man nu går udfra at det er fugt er det så startrelæet der bliver fugtigt eller noget andet måske???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 15:41

Det kan overhovedet ikke være startrelæet, så ville den jo være død som en sild, og ikke dreje startmotoren.
Men selvom batteriet er nyt, kan det jo være at det mangler strøm, hvis generatoren ikke laver nok, men så vil motoren dreje langsomt rundt. Så prøv at lade det op en nat.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 01-10-04 16:11

En dieselmotor er fuldstændig ligeglad med fugt.
Den starter udelukkende ved, at dieselen bliver forstøvet,sat under tryk af stemplerne i et ,af gøderørene, opvarmet forbrændingskammer.
Det kan som nogen nævner være batteriet der er ved at være færdigt, og motoren behøver ikke køre langsommere af den grund. men det afhænger af hvor mange ampere der er i batteriet.
Alt efter hvordan dine gløderør er monteret ( serie eller parallel) sker der et af to muligheder hvis et af dem er gået.
Enten varmer bilen slet ikke eller også kun på 3 gløderør.
Så i første omgang, prøv et nyt batteri. Hvis det ikke hjælper, få tjekket gløderør, og evt. dyserne (muligvis er de slidte så de ikke forstøver som de skal)
Og til sidst hvis intet virker, overvej, om det er manglende kompression
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : cph750

Dato : 01-10-04 19:13

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-10-04 19:43

Pallebhansen. Nu ved jeg ikke om der sidder et startrelæ på en Peugeot diesel. Når jeg taler om startrelæ, er det IKKE til starteren, MEN et relæ til gløderørene - til at give større spænding! Det var/er der på Mercedes.