/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
pudsning af sabel
Fra : upyoursmate
Vist : 1940 gange
50 point
Dato : 01-10-04 13:13

Hvad bruger en garder til at vedligeholde og pudse sin sabel med?? (og nej, det er ikke en pervers gåde omend det kunne lyde sådan!)

Mvh

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 60 point
Dato : 01-10-04 13:30

Hejsa

Jeg har lige spurgt en tidligere garder - nu venter jeg bare på svar fra ham.

Så er det der: Brasso - ganske enkelt.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 01-10-04 14:10

Kan man også bruge Brasso, når det drejer sig om en "paradesabel" - de er jo ofte forkromet. Risikerer man så ikke at "slide" forkromningen af???

Mvh
Henning

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 01-10-04 14:32

Godt spørgesmål, FLP.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-10-04 16:56

Hvis den er forkromet skal den vel ikke pudses. Hvis der nogle skjolder og lignende på den type materiale, vil det pudses bedst med vand og papir.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 01-10-04 17:04

gfha>
. . . . et eller andet skal der ske med den - den har ligget i mange år og overfladen er blevet mørk. Jeg forsøgte med dit råd (avis og vand), men det gav ingen nævneværdig effekt - desværre.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-10-04 17:11

Jamen, så prøv brasso, som nævnt tidligere. Smør sablen ind og lad det sidde til det tørre, derefter puds det af

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 01-10-04 17:24

Tak for svaret Camillasmoster.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-10-04 17:43

Nu kommer han og fortæller, at man tager (nu ka' je' skisme ikk' huske, hvad det hedder) tingeltangel af.

Pudser skæftet med Brasso.

Selve sabelen pudses med vandslibepapir.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-10-04 17:44

Ja, ForeverLivingProduct

Man kan desværre ikke bruge aloe vera

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 01-01-05 21:46

messing på gardersabel pudses i brasso og bagefter tørres af i sprit
læderet budses i sort hård kiwi og bagefter vandgejles med vand og vat
så kommer det bare til at spille for galleriet

mvh en gammel garder