/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Belysning i højt rum?
Fra : SubZero69
Vist : 5920 gange
100 point
Dato : 01-10-04 10:41

Hvordan belyser man bedst et højt rumt?

Vi bor i en gammel bygning med bjælker og har 1½ meter til loftet over bjælkerne. Hvordan bliver rummet bedst belyst?

//sub

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-10-04 11:17

Hva' med nogle 1000W halogen byggepladslamper???

Nej, spøg til side - jeg ville montere nogle uplights, enten ovenpå bjælkerne, eller på de skrå vægge, og så sørge for at skråvæggene er hvide/lyse.

Det gi'r et behageligt diffust lys.

Så kan du i ro og mag sætte hygge- og punktbelysning op der hvor du synes om det.....

mvh Berpox

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 01-10-04 11:17

Du tænker på hvordan du bedst får lys neden under bjælkerne når nu der ikke er loft til et "reflekstere" lyset umiddelbart over lyskilden!? Vi går ud fra at lys over bjælkerne er sekundært, ikke sandt?!
I sådanne tilfælde skal du sørge for at lyskilden(lampen) har sin egen "reflektor" indbygget over pæren så du får lyset "spredt" neden for lampen. Hvis du derimod gerne vil have noget lys oven for lyskilden også skal du sørge for at få en lampe hvor lyset både reflekteres nedad samt har mulighed for at have lysudfald igennem foroven.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 01-10-04 11:19

Kan i ikke lave ovenlys vindue. Det er faktisk ikke så problematisk som man forventer.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-10-04 11:54

Ja det er faktisk heller ikke en så dårlig løsning troldenesdhb!!! Min søster og svoger lavede faktisk et stort gavlvindue i deres stue med loft til kip og som giver et rigtig godt lys.... i dagtimerne selvfølgelig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-10-04 15:17

det ville sikkert hjælpe vis du havde sat det under el.installation men pyt..
1. kan selvfølig sætte et stort vindueparti i og male "loft rummet" hvidt
2. hvor stort er #rummet# L X B X H ??
3. Skal det være "hygge belyst" eller Meget belyst??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-04 15:36

Ja, det vil være dumt med lamper højere oppe end bjælkerne p.g.a. skygger fra disse.
Jeg har set en, synes jeg, fin løsning hvor der simpelthen er "hulet ud" i undersiden af bjælkerne og monteret en masse små spot eller halogenlamper.
Ledningerne kunne ikke ses nedefra, idet de var monteret oven på bjælkerne, og så var der boret hul ned igennem til ledningen ved hver lampe.
mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-10-04 16:02
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 01-10-04 16:13

så kan du jo kombinere oven lys vinduet med hygge spots som Dova beskriver, det lyder da hyggeligt og godt

Kommentar
Fra : hgp

Dato : 17-10-04 18:56

Nedafrettet lys giver et mørkt loft og på den måde trækker man loftet nedaf, belyses loftet nede fra vil det virke som om der bliver højere til loftet.

Der findes gode bøger på biblioteket om belysning. f.eks Belysning af Sebastian Conran

MVH. Henrik

Godkendelse af svar
Fra : SubZero69

Dato : 07-02-05 12:52

Tak for svaret pallenoc.