/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Kondomer
Fra : Mallie
Vist : 1328 gange
100 point
Dato : 01-10-04 08:03

Hvor lang levetid har et kondom egentlig
Altså fra det bliver fremstillet til det er for gammelt ?

/Mallie

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-10-04 08:05

Står det ikke på pakken?

Eller er det et spørgsmål af ren nysgerrighed?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 01-10-04 08:09

Citat
Kondom

Især kondom beskytter mod seksuelt overførte bakterielle sygdomme samt HIV. Kondom beskytter endvidere i nogen grad mod overførsel af Human Papilloma Virus (HPV, kondylomer/kønsvorter) og herpes, hvor smitte dog kan finde sted fra ikke-kondomdækkede hudområder.

Kondomer er oftest fremstillet af latex, men fremstilles også af polyuretan, silikone og fåretarm. Der findes en lang række forskellige typer varierende fra ultratynde til ekstra stærke (0,3-0,8 mm); mulighed for forskellige farver, former, dufte og smag. Kondomer er oftest pakket med glidemiddel, hvilket dels letter påføringen, dels kan være en hjælp ved mangelfuld lubrikation af skeden, hvorved risikoen for bristning af kondomet nedsættes. Kondomer kan eventuelt være tilsat sæddræbende creme (nonoxynol-9), hvilket yderligere øger den kontraceptive sikkerhed ved brist samt i sig selv yder en vis yderligere beskyttelse mod smitte med klamydia, gonokokker samt formentlig også HIV. Anvendelse af sæddræbende creme kan imidlertid hos nogle medføre ændring af vaginalfloraen med øget kolonisering med coli-bakterier (E. coli) og deraf følgende øget forekomst af bakteriuri og urinvejsinfektion hos kvinden.

Kondomer fremstillet af fåretarm beskytter ikke mod HIV-overførsel.

Kondom hævdes at nedsætte sensitiviteten af glans penis, men det er en myte at mænd af den grund kan tilbageholde sædafgangen, når de bruger kondom.

Kondomtyper
De fleste kondomer er fremstillet af latex, et naturmateriale, hvis styrke svækkes af oliebaserede stoffer og af at være for gamle. Kondomer bør derfor aldrig anvendes sammen med oliebaserede glidemidler eller efter udløbsdatoen.

Polyuretan- og silikonekondomer benyttes primært ved latexallergi. Kondomerne har lang holdbarhed, kan tåle oliebaserede stoffer og synes at yde samme beskyttelse som latexkondomer. Polyuretankondomer brister imidlertid betydeligt hyppigere og glider hyppigere af. Den ringere styrke kan især være et problem ved anvendelse ved analt samleje. Kondomer fremstillet af polyuretan er dyrere end latexkondomer.

Kondomer fremstillet af fåretarm kan også være et alternativ ved latexallergi. Fåretarmskondomer beskytter ikke mod seksuelt overførte virussygdomme, er kostbare og vil formentlig snart blive fortrængt af polyuretankondomerne.

...fra : http://www.abortnet.dk/Default.asp?ID=214

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-10-04 08:12

Og en lille smule længere nede

Citat
Kondomer fremstillet af latex har begrænset holdbarhed (3-5 år), sidste anvendelsesdag bør ikke være overskredet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-10-04 08:16

Upsadasse... det fik jeg ikke lige med. Tak Better_Performance

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-11-04 05:14

Har du fået løst det så husk at luk spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 15-12-04 13:14

Tak for svaret molokyle.