/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
beskatning af IT-contracting i udlandet
Fra : frkfriis02
Vist : 504 gange
100 point
Dato : 18-07-02 09:41

Jeg har hørt nogle 'røverhistorier' om contracting-jobs i England (og især om beskatning)
Er der nogle, der kender noget konkret til følgende fremgangsmåde ?

Forudsætninger:
A.) Man er veluddannet indenfor IT, og besidder nogle af de top-skills, som man f.eks. kan se på http://www.contractoruk.co.uk/market.html
B.) Man vil gerne arbejde i udlandet i en længere periode som contractor (f.eks. med Java eller Oracle kompetance)

Så gør man følgende:
1. Rejser til England (dvs ud af Danmark, så man ikke længere beskattes i Danmark)

2. Laver et lille firma (af typen 'Limited Company'), der registreres i på Cayman Island eller lign, så man også undgår særlig meget beskatning i England. Det betyder, at ens Visa kort hører hjemme i en eller anden oversøisk bank.

3. Man finder en passende rekrutterings agent, f.eks. blandt dem der er opremset på http://www.contractoruk.co.uk/csd2.html

4. Man skaffer sig noget arbejde, typisk 3 - 6 måneders varighed pr kontrakt, - og gerne til de timelønninger, der er nævnt på http://www.contractoruk.co.uk/market.html ( mellem 30 og 40 GBP pr time )

5. Man sørger selv for at lægge penge tilside til sygedagpenge, ekstra uddannelse, den smule skat, som man jo skal betale...

OG VUPTI !!!
således får man efter et par år sparet penge op til f.eks. en bolig !!

Det, jeg ikke kan finde ud af ved denne konstruktion (der skulle være fuldt lovlig) er, at England har indført en ændring på skatteområdet, kaldet IR35, som omhandler beskatning af bl.a. denne type firmaer.
Det er helt nyt, dvs fra sommeren 2002.

Er der nogen, der har prøvet ovennævnte arbejdsform, og kan forklare, hvad ændringen går ud på ??

mvh FrkFriis

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-02 20:44

Hejsa friis

Jeg har fundet denne engelske side, om ir35 reglerne og hvem der er omfattet af dem.

http://www.lowtax.co.uk/content/ir35/index.html

håber det kan bruges. og held og lykke

mvh. Melander