/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Instaler WIN ME
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 234 gange
78 point
Dato : 30-09-04 19:49

Hej..

Jeg har en bærbar computer der køre med windows XP...

Der vil jeg gerne have instaleret windows ME oven i...

Men hvordan gør jeg det?

Jeg har ingen diskettet drev til startdiskette..
Og hvis jeg putter windows ME cd i så står der det ikke er en "bootable cd"

Håber i vil / ka hjelpe...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 19:55

Jeg mener ikke du kan indstallere ME oven i - men måske ved siden af.
Der skal rokeres noget i din HD og gøres plads til ME.
Det er ikke den nemmeste operation.
Har du en boot-CD til win 98

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 19:56

Er du da helt rundt på gulvet.
De må ikke køre på samme partition.
Hvis du vil have multiboot så du kan vælge skal XP installeres sidst og på hver sin partition.
Hvis du vil overskrive med ME så glem det for det kan du ikke bare da man ikke kan nedgradere og har du NTFS format så bliver det rigitgt sjovt og desuden er ME et skod program i forhhold til XP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 20:05

Jammen debilo> hvis nu "The_Evil_Bong" har programmer som skal køre på 95/98/ME platform er det måske et must.
Men stadig - det kan lade sig gøre, men er ikke nemt.
Er der fri plads på HD til ME

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 20:14

Hvis det skulle være tilfældet må han jo have skubbet partitionen med XP og lave en ny og så ellers bootmanager i, og jeg er sikker på at du Eyvind har et godt forslag til hvad der skal bruges til at håndtere partitionen, men umiddelbart vil jeg mene, at en der stiller dette spørgsmål måske skulle ryddde harddisken og så starte forfra med partitionering og så Windows ME i først og Windows XP bagefter så XP's multiboot kan anvendes, men den slags ville jeg nødig lave på en bærbar.
Det der med bootable kan jo skyldes, at den bærbare ikke er sat til at boote fra CD-rom eller at det er en CD der ikke kan boote.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 20:25

Ja.................det er absolut ikke nemt - og man kan komme til at slette hele HD ved et par forkerte kommandoer.

>>>Der vil jeg gerne have instaleret windows ME oven i...<<<
Så måske er svaret...................det kan man ikke.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 20:38

En blødere formulering. Det kan man ikke uden at løbe ind i problemer, der kræver en vis indsigt i opsætning af styresystemer mm.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 20:54

Yes -

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 01-10-04 12:28

Hej The_evil_Bong

Der findes programmer til Windows XP som tillader kørsel af flere operativsystemer samtidig, og hvor installationen foregår i en XP bok, og kørsel af programmet også foregår i en XP boks.

MEN........ det er ike freeware - du skal regne med en ca. 1500 kr. men så kan du også køre Linux/Solaris eller 98/ME/2000 på samme maskine, og den vil hver gang den startes boote på din XP.

Programmet hedder: Virtual Machine

Lars