/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bambus
Fra : Uldstruplund
Vist : 589 gange
100 point
Dato : 30-09-04 16:53

Jeg har et stort areal med bambus,
Er der nogle pesticider som kan slå dem ihjel da det ikke er mulig at komme til dem med en gravemaskine.
der er måske nogle gode husråd
MVH Uldstruplund

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 30-09-04 16:59

De bliver ikke nemmere at fjerne fordi du slår dem ihjel, de skal under alle omstændigheder graves op, den nemmeste måde at gør det på uden brug af tungt materiel, er ved at grave ind under bambussen, stikke en vandslange ind under dem og på den måde opbløde jorden omkring rødderne, så er den nemmere at vippe op

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-09-04 17:06

Søg på "fjerne bambus" her i kandu.dk, og der kommer en del spørgsmål og råd frem.
Bl.a. http://www.kandu.dk/dk/news/64832/groupid/20402

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 30-09-04 17:07

Hej
Et godt råd er sæt dem i Gul & Gratis og skriv
Gratis bambus ved selv at grave dem op.
Så skal du bare se hvor hurtigt du får dem fjernet.
Har selv brugt denne måde engang.
IPM

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-09-04 17:13

Der findes faktisk et par firmaer herhjemme som har tilladelse til at bruge sprængstoffer når de fjerner bambus på utilgængelige steder...og det er RET effektivt! Ellers sav dem ned med en motorsav og hug rødderne ud i små blokke med en skarp skovøkse, så kan du vippe dem op med en entreprenørgreb. Det tager lidt tid og sved på panden, men det kan lade sig gøre...jeg gjorde det selv for 5-6 år siden med ca. 10 m2 .

God "fornøjelse"!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 17:25

Den med dynamitten er vildt underholdende. Ind med en bette pakke eller to. Et bette host når det detonerer og skidtet hopper op lig en kat der falder i badekarret. Så er det bare frem med traileren og væk med skidtet.

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 110 point
Dato : 30-09-04 17:54

hej
sort plastik henover dem
i 1-2 år
husk at forny plastik hvs der går hulv i det

ole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 17:57

Dynamitten er stadig sjovest.

Kan du komme til det, kan en bålplads ovenpå også tage livet af skidtet.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 30-09-04 22:35

Hårdt arbejde har nu aldrig skadet nogen - var der engang en der sagde........

Og her er en anvisning på noget sådant : lad en del af toppen stå, binde stænglerne grundigt sammen, sætte en kæp på tværs under sammensnøringen og et taljetræk derfra, til nærmeste faste større træ (eller lignende), grave en dyb rende omkring bambussen, stram taljetrækket, grav ind under modstående side, vip bambussen, stram taljetrækket, grav ind under modstående side, osv, osv, osv
KAN også laves med mindre 'afsnit' af bambussen, rødderne deles lettest med en skarp-sleben spade (jo tungere og skarpere, jo bedre)

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 01-10-04 01:01

Pas lige på håndrodsknoglen når der kommer gang i spaden, for mange hårde stød kan nemt give smerter mange år efter. Har selv problemet endnu efter 7 år. God arbejdslyst.

Godkendelse af svar
Fra : Uldstruplund

Dato : 03-10-04 18:40

Tak for svaret 1133. DEt vil jeg prøve