/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nythus-Opvarmning? (Masseovn/Sol/Ventila~
Fra : sybil3
Vist : 1775 gange
500 point
Dato : 30-09-04 16:23

Tja

Vi er ved at planlægge vores kommende byggeri, jeg skal dog sige at vi stadig er i idé fasen. Huset skal bygges i et område hvor der er naturgas (og krav om tilslutning = gaskomfur til farmand!) og huset bliver nok af træ med rigelig god isolering (400 loft / 240 væg)

Vi vil gerne have:
* En masseovn som primær opvarmningskilde, med en spral til opvarmning af vand om vinteren.
* En solfanger til varmt vand specielt om sommeren.
* En eller anden form for ventialtionsanlæg da jeg har alergi (husstøv)

Det lydder umiddelbart meget nemt og fantastisk dejligt.

Problemet er bare at vi gerne vil have en "sekundær" varmekilde, så man kan tilade sig at være lidt doven og ikke altid behøver at fyre, men det skal også være muligt at tage på ferie i fjorten dage midt i febuar!!!

Er vores valg fornuftige? og hvad er den mest smarte sekundære varmekilde?

Kan man bruge et ventilationsanlæg til opvarmning (primært som "frost sikring" i ferier og til opvarmning efterår og forår)?

Jeg vil gerne i videst mulig omfang undgå brugen af el til direkte opvarminig.

Jeg vil også gerne slippe for at bruge HELE mit byggebudget til opvarmning FØR jeg har bygget huset.

Michael

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-04 16:43

Nu skriver du "krav om tilslutning"
Er det jeres eget krav?
For hvis det er i området det er et krav med tilslutning, skal I først undersøge muligheden for, om der må bruges andre opvarmningskilder. Sådan har det været nogen steder, ved ikke om det er det endnu.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 16:45

Husk lige, at når du har "gaspligt" så koster tilslutningsafgiften, selvom du ikke har noget gasforbrug.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 17:18

Hvis varmeplanen forudsætter naturgas, er du jo bundet af det. Normalt forlanger man så et vist forbrug. Hvis du installerer naturgas fyr, har du jo din sekundærkilde der. Anvender du kun gaskomfur er det underordnet. At varme eller forsøge at varme via ventilationsanlægget hænger sjældent sammen. Skal og vil du gøre det, hedder produktet Nilan VPL eller en af Genvex'es kombinerede aggregater. De udmærker sig begge ved at være rimelig kostbare. Begge anlægstyper kan snildt tåle nogle væsentlig bedre filtre end de indbyggede, ikke mindst hvis man vil forebygge allergi. Umiddelbart er begge anlægstype lige følsomme overfor reparationer. Begge anlæg er udmærket holdbare. Begge anlæg vil få svære problemer med at aflevere særlig meget varme, når behovet virkelig er der, idet de begge varmer på udeluft. Har du samtidig mindre varme indendørs, er der ikke meget at genvinde fra og spiralen kører. Som ekstra varme kunne du istedet vælge en Panasonic E9 escroll. Den ville kunne klare opgaven fint (og så havde du køling gratis med - hvis du køber den ved et af kølefirmaerne. Får du den ved el-selskabet er kølemuligheden klippet fra).

Dine planer er vildt interessante, og gør det lidt svært at rådgive.

Jeg synes ikke du skal snuse rundt efter luft/vand varmepumper. Solfangeren og grisen taler imod dette (ligeledes prisen for sådan en ka'l).

Mit bedste bud: Find en god ventilationsunit med modstrømsveksler, hvis du vil have noget der aldrig giver bøvl og kombiner den evt med en E9 Escroll. Modificer VE-unit'en med bedre filtre (vi kigger på det når du har kredset dig ind på en unit). Kig efter Nilans Comfort, Genvex Systemair, eller Renovent'en (nævnt i en lignende tråd). Såvidt jeg er orienteret kører de fleste danskproducerede units, med Sweiziske Air Fröhlich vekslere - og den veksler ligner noget ok (bortset fra at Air Frohlich ikke lover så høj virkningsgrad som producenterne).

Alternativt så tag en Genvex GE 210/215/310/315VP afhængig af husstørrelse eller en VPL 10 eller 15. Begge anlæg ville have det godt med bedre filtre. Begge styringer kan nogenlunde det samme. Ved direkte sammenligning ville jeg personligt foretrække Genvex'en. Men vær opmærksom på begge anlæg får problemer når der ikke er noget at genvinde fra.

Når du nu er allergiker - så er det et must med en centralstøvsuger. Den fra Øland og genvex'es er rigtig fede.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 17:21

Hvis du har gris i masse-ovnen, kunne det være værd at fikse et bette varmebatteri ind i VE kanalen. Lidt varme kan du altid transportere rundt, og dit hus får jo ikke brug for det vilde med alt det isolering du vil putte i.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 17:29

Naturgaskomfur - afgiver det ikke meget vanddamp.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 17:43

Jo, men det fedter ikke. Og er lige som genial at lave mad på som et flaskegaskomfor. Lige noget for goumet'en. Inviterer du på lækre bøffer når du er færdig Sybil?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 17:59

Du har også læst Lars'es tråd ikk´?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 18:02

Iøvigt Michael, er masseovnen den fedeste ide, hvis du er uvenner med husstøv? Sådan en ovn støver vil ligeså meget som en brændeovn eller hva´? Jeg har ikke så meget med de der ovne, men princippet virker vildt smart. Købe det ringeste træ, brænd det af på fuld skrue, afgiv varmen stille og roligt - genialt. Ingen forurening.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 01-10-04 17:06

Angående gasfyring:

Da jeg først læste lokalplanen for området så var denne formulering jeg læste:

10.1. Samtlige boliger i området skal tilsluttes naturgasnettet i Nim by. Ny bebyggelse må ikke tages i brug, før tilslutning har fundet sted.

Her skrives der ikke noget om at man skal bruge det!

Et andet sted skrives der:

Lokalplanområdet skal forsynes med _varme_ fra DONG Naturgas, Søndergade 50, 6600 Vejen, telefon 7997 3300.

Nu kommer jeg i tivl, og så må jeg nok heldere spørge kommunen.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 01-10-04 17:18

Masseovn:

Idén i en masse ovn er at man kun fyrer en gang i døgnet (hyppigere når det er rigtig koldt og sjælnere når der er knap så koldt)

jeg har læst at efter 24 timer når der skal fyres igen så er temperaturen i brandkammeret 100 grader, denne høje temperatur betyder at der er god aftræk i skorstenen, samtidig med at det også betyder at man er NØD til at lukke for alle spjæld efter fyringen er afsluttet pga. træk.

Det får mig til at tænke at en masseovn nok er et af de bedre alternativer mht. støv.

Men det må jeg helere snakke med en ovnsætter om.

Min alergi er over for hustøvmide lort. Der er to effiktive måder at eleminere "lorten" på enten konstant rengøring eller at sikre sig at luftfugtigeden er under ca. 45% men i praksis bliver det først slemt når vi nærmer os ca. 60 - 65 % i mere end et par dage (dvs. efteråsdage med regnvær uden varme i huset)

Det forholder sig vel også på den måde at når jeg varmer på udeluften inden jeg puster den ind i huset så kan den bære mere vand, og dermed bliver den relative fugt mindre...

Det er derfor at mekanisk ventilation er vigtigt for mig da det må være en af de mest effiktive måder at sikre at der aldrig bliver alt for fugtigt...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-10-04 17:23

>>Samtlige boliger i området skal tilsluttes naturgasnettet i Nim by. <<
Det betyder ganske enkelt at jeres primære varmekilde skal være naturgas.
Tilslutningsafgift skal betales uanset om i benytter det eller ej.
Og tænk så lige på gulvvarmeslanger som opvarmer huset med lav fremløbstemperatur.
Hvilke sekundære varmekilder der må benyttes ved din kommune.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 01-10-04 17:29

Økonomi:

Et hurtigt og meget løst overslag viser at jeg skal ud at købe for ca.

Masseovn 45.000,- <- køb
Solfanger 15.000,- <- Gør det selv
Ventilation 20.000,- <- Gør det selv
Gasfyr, m.m. 60.000,- <- lav lidt selv... indeholder hele instalation af centralvarme systemet...

Ialt ca. 140.000,-

Det er mange penge, men så får jeg også et anlæg hvor jeg ikke skal bruge gas på varmt vand i sommer perioden, og i vinterperioden kan jeg lave det med masseovnen, og hvis jeg bliver doven kan jeg bare bruge gaseen...

Det er også lidt dyrt...

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 01-10-04 17:33

> Jo, men det fedter ikke. Og er lige som genial at lave mad på som et flaskegaskomfor.
> Lige noget for goumet'en. Inviterer du på lækre bøffer når du er færdig Sybil?

Jo... men på et tidspunkt skal jeg nok have hjælp beregning af luft delen af mit projekt... :)

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 500 point
Dato : 04-10-04 08:29

Selvfølgelig Sybil, du bor lige om hjørnet, så smid en mail når du skal igang.

PS 20000 er for lidt til VE'en, hvis det skal være et superanlæg.

PSPS Kender alle tingene der tale for småhusventilation, har solgt det i en årrække.

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 04-10-04 09:49

Det er dejligt at kunne vende tilbage nå det bliver mere konkret, men først skal vi LIGE finde ud af hvordan huset skal se ud...

Tak
Michael

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 09:52

Vi snakkes Michael!

Bor du HS nu?

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-10-04 15:25

HS?

PT. Højbjerg, Århus

Grunden er i Nim og vi flytter senest juni 2006

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-10-04 11:40

HS = Horsens