/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Tabt data
Fra : karstenhou
Vist : 533 gange
200 point
Dato : 18-07-02 01:56

Hvordan finder jeg dokumenter der er på en formateret partion. Jeg har slettet en partion og desværre var der en masse dokumenter på. Jeg har taget bacup, men den er en måned gammel. Så har jeg downloaded diverse programmer, der kan finde dem, men de skal have mange penge for at genetablere dem.
Hvad nu - jeg søger videre efter et gratis program eller en kopi.
hilsen Karsten

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-07-02 02:08

Hej Karsten,

hvilken version af Windows kører du?
er det NTFS eller Fat32?

du ka' evt. prøve disse programmer

Drive Rescue -->
http://www.webattack.com/get/driverescue.shtml
eller Disk Investigator -->
http://www.webattack.com/get/diskinvestigator.shtml

eller kontakte mig på strarup@worldonline.dk eller ICQ 78843545

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-07-02 02:44

Den opgave er ikke helt let, men dog ikke umulig. Og hvis du ikke selv har så megen erfaring eller indsigt i hvordan tingene fungere så vil det være en god ide hvis du kunne have en kyndig bekendt ved din side. (hvis altså du kender en.).

Jeg kender ingen gratis-programmer som kan klare dette, men hvis du kender nogen som har programpakken "Norton Utilities" så lån den. Du skal bruge programfilen DISKEDIT.EXE herfra. Ud over dette så prøv at skaffe en tom harddisk som er fuldstændig magen til den du har. Den nye harddisk kander jeg i det følgende hdb, og den som du skal have reetableret dataene på for hda.

Allerførst bruger du DISKEDIT.EXE til at lave en sikkerhedskopi at boot-partitions sektoren på hda. Den kan mageligt ligge på en diskette, den fylder kun sølle 512 bytes. Er du usikker på hvordan du gør, så brug hdb til at øve dig på. boot-partitions sektoren findes enten som sektor 0 efter den absolutte nummerering eller som cylinder 0, side 0, sektor 1.

Herefter opretter partitionerne på hdb fuldstændigt som de var på hda, og formater disse. Den partition som der bootes på skal naturligvis systemformateres. Du kan også instalere helestyresysemet, men lad være med at lægge alle dine programmer ind. Du skal bare kunne boote på denne disk med det samme styresystem som du har på hda - ikke mere.

Kontroler at kapaciteten på den partition som du ikke havde slettet på hda er PRÆCIS den samme som på hdb.

Brug DISKEDIT.EXE til at gemme boot-partitions sektoren på hdb som en fil på en diskette.

Brug DISKEDIT.EXE til at lægge indholdet fra hdb's boot-partitions sektor fra disketten og ned i hda's boot-partitions sektor.

Efter alt dette bør du atter have adgang til dine dokumenter. Skulle noget gå galt undervejs kan du bruge DISKEDIT.EXE til at lægge sikkerhedkopien at hda's oprindelige boot-patitions sektor tilbage igen.

Hvis nogen skulle kende et program som jeg ikke har hørt om og som kan klare dette på en nemmere måde, så vil dette nok være sagen. Men ellers bør ovenstående fungere.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 18-07-02 05:25

Hvordan har du lavet den Backup?
Jeg mener at alle data forsvinder efter partitioneringen og formatteringen. Der findes en masse gratis Undelete programmer.
En Restore af din backup virker som regel kun, når du har samme partitioner, som da du lavede backuppen, hvis ikke det er en slags Ghost-image du har lavet.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-07-02 07:47

Kære Søren

Når han alligevel har fat i norton, var det da lettere at bruge ghost til at lave en kopi til en ny disk og rode på kopien for at få det op og køre ?

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 18-07-02 10:16

Det går fint nu kan jeg se mine dokumenter, men når jeg skal åbne dem så kan jeg ikke ...der står noget med "kontroler rettighedder o.lign
hilsen karsten

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-07-02 12:31

Hej Karsten,

hvilket program har du brugt?
er det en ntfs partion eller Fat32?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 18-07-02 13:54

fat 32

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-07-02 03:57

Kære zonker!

Det får han næppe meget ud af, for selv det ellers så fortrinlige program som Norton Ghost kan kun kopiere ikke-slettede partitioner. Det er ihvertfald min erfaring. Men skulle jeg tage fejl af Norton Ghost på dette punkt, så har du ret.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Accepteret svar
Fra : mlr

Modtaget 200 point
Dato : 10-08-02 11:47

Du kan bruge programmet der ehdder GetDataBack (for FAT/NTFS)

Det fås både til FAT og NTFS og det virker perfekt!

Jeg har selv brugt det og klager ikke og så er det endda Freeware :)

-Martin