/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
VarmeGenvindingsAnlæg
Fra : LarsKA
Vist : 1065 gange
100 point
Dato : 30-09-04 10:12

Hej!

Er en Atcovent HR4 også kaldet Renovent HR fra Brink et godt alternativ til de lidt dyrere danske alternativer?

Og så var spørgsmålet om jeg kunne bruge disse 2 lyddæmpere på 600 mm i længden og 100 og 125 Ø?

(Tidligere: http://www.kandu.dk/dk/spg/44231 )

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 10:22

Jeg skal prøve at få kastet et øje på sådan en unit.

Lyddæmperne er for små til brug som hovedlyddæmpere, men de kan bruges til zonedæmpere.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 30-09-04 11:44

Nu har jeg forsket lidt mere i tingene. Unit'en er så vides af Hollandsk opringelse. Filtrene er ikke noget at råbe hurra for. Disse er på liníe med dem man indbygger i air-condition - læs ringe. Umiddelbart tilbydes en klassificering på G3. På dansk tilbageholder sådan et filter ca 5% af partikler på 1 my og begynder først at virke ved 2-3 my (med godt 35% tilbageholdelse). Såvidt jeg kan se anvender ø150 mm tilslutning, dvs noget af-artet noget der ikke er Eurovent. Rimelig typisk for blandt andet emhættefabrikanter.

Veksleren er angivelig lavet af plastic og ikke aluminium. Jeg har set dette før, og bryder mig ikke om begrebet "varmeledende plastic", men man påstår jo det duer. Motorerne er DC motorer hvilket vist ikke kan blive mere tidssvarende.

Der er en fin vejledning her http://www.bel-lanxmeer.nl/html/werkgroepen/eeni/WTW_610851(Renovent%20CF%20NL;%206e%20herziene%20%20druk%20jan.2002).doc

Umiddelbart en OK unit til prisen efter min vurdering, men personligt kunne jeg ønske mig væsentligt bedre filtre. Aluveksler (plastic har uheldige egenskaber ren brandteknisk), andre ventilatorer end scirocco-hjul. Problemet er at mit ønske anlæg er jeg antagelig nødt til at bygge selv, idet det ikke findes lige nøjagtig som jeg vil have det. Der er totalt set en årsag til at disse anlæg er billige - billige ventilatorer, veksler og filtre. En modstrømsaluveksler ville gøre denne unit indtil flere tusser dyrere.

Tilbage til Renovent'en (tror iøvrigt dette navn tilhører Tommy Eriksen, TE Holding her i danmark), men nok om det.

Når du dimensionerer kanalsystem regner du for nemheds skyld alle hovedkanaler ø160. Hovedlyddæmpere laver du ø160-1200. Alle ventiler laver du Ø100. To - tre ventiler inden du går op til ø160. I køkkenet monterer du en URH125. Lad være med at køre emhætte på sådan en unit. Der er for lidt knald på blæserne og filtrene er for ringe. I bad, toilet og bryggers monterer du URH 100. I hvert opholdsrum monterer du en ULA 100. Foran hver ULA monterer du en lyddæmper min ø100x300, helst lgd 600. Den ø125'er du har monterer du foran køkkenventilen. Når du designer kanalsystemet skal du lave det så fjerneste ventil ikke skal dreje i et TEE nogen steder, hvis du forstår!

Hvis du bruger almindelig Duka hætte (billigste). Skal du lette hatten lidt på afkasthætten. Brug 15x15 cm som minimum, eller bedre rigtige hætter. Alle rør fører du nede i husets isolering hvor du kan. Læg alt det isolering ovenpå der er mulig, gerne 200mm. Undlad at stroppe kanalerne op, idet isolering af opstroppede kanaler kun er for professionelle og næsten umuligt at lave rigtig godt.

Du kan hos Systemair købe et separat filterskab med rigtige posefilter til friskluften. Det ville jeg gøre hvis jeg var dig. Køb F65 eller F85 afhængig af hvor entusiastisk du er.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 11:51

Alle former for flex er forbudt.

Alle gennembrydninger af dampspærren skal tætnes grundigt med egnet tape.

Alle samlinger skal have 3 skruer.

Køb færdige tee-stykker, med mindre du er ferm med en bliksaks.

Godkendelse af svar
Fra : LarsKA

Dato : 30-09-04 12:00

Tak for svaret 3773. Det er jo professionel rådgivning på et højt plan.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 13:20

Det håber jeg Lars! Hvis du mangler handelskanaler siger du til.