/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustbæltet....
Fra : kid
Vist : 2324 gange
82 point
Dato : 30-09-04 01:02

Som vi alle ved ligger danmark inde i "rustbæltet" - Jeg tænkte på, hvor langt nord og syd skal man for at være uden for bæltet?? Altså hvorfra og hvortil strækker det sig...
Og hvor langt skal jeg ned i tyskland hvis jeg vil hente en bil, som jeg vil være 100% sikker på ikke er rusten...??

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 92 point
Dato : 30-09-04 01:14

Groft sagt kan vel sige det burde følge klimabælterne, men så enkelt er det vel ikke! Den rust vi har i danmark er nok mest betinget af at vi har kystklima og dermed en mere salt luft, og forøvrigt osse en større luftfugtighed. Desuden salter vi osse vejene om vinteren! Så jo fjernere du er fra kysten jo bedre chance er der nok for at du ikke får rust! Hvis det var betinget af en breddegrad at få rust, ville man jo nok ikke give flere års rustgaranti, eller galvanisere bilkarosser! Men jo tørrere et klima er jo bedre klare bilerne sig mod rust!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-09-04 01:34

Schweits regnes for et både godt og billigt "købers marked"

H-J

Kommentar
Fra : kid

Dato : 30-09-04 01:35

Hvad er den bedste måde at totalgardere en ny importeret japaner bil imod rust ?? - Vi ved jo de satans biler ruster hehe

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-09-04 01:50

Hej Kid
En ganske almindelig "undervognsbehandling" hos et anerkendt firma samt almindelig vask med undervognsskyl en gang imellem,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-04 01:59

Gardering mod rust.
Jeg har 2 importbiler, en fra schweiz og en fra Tyskland.
Det bedste er, at du med det samme får givet den rustbeskyttelse, så meget der kan hænges på den.
Og uanset hvad nogen mener, er Pava absolut det bedste.
En anden svaghed ved importbiler: Alt hvad der ikke ruster, af metaldele altså, det irrer.
Især sådan noget som indvendige dørlåse og vindues.rulle-op-og-ned-mekanismer. Og så knækker de pludselig en dag, hvor det er pisseregnvejr, og man ikke kan lukke vinduet. SURT.
Af med dørbeklædning og smør den slags med Syrefrit olie (f.eks. symaskineolie).
Ligeledes skal du være opmærksom på bremsedele. Nogen af de modeller fra tysk marked har ikke kobberbremserør, og de irrer også.
Men hvis man tager de forholdsregler, skal bilen nok holde længe.
Mine Golfer er fra 84 og 85, og der har aldrig været et svejseværk i nærheden af dem, og intet tyder på, at det bliver nødvendigt foreløbigt. Ved så ikke om Japanere er lige så holdbare.

Kommentar
Fra : kid

Dato : 30-09-04 16:05

Tak dova, godt svar - har du nogen sider hvor jeg kan finde biler fra schweiz ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-04 16:28

www.autoswiss.dk/
www.Deloren.dk/
www.autohjornet-jelling.dk/
www.korsvejensbilcenter.dk/

Ellers søg på Autoatlas.dk under import af brugte biler.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-09-04 23:51

Der er en lille doven genvej til den smøring dova helt korrekt anbefaler.
Du kan linde kanten af dørbeklædningen og finde et hul i metallet, send en tåge af f.eks. WD40 eller MoS4 ind i døren (for alt i verden med vinduet lukket) Det beskytter både dørens inderside i nogle måneder og sikrer holdbarhed og bevægelighed i dørlåse og rudehejs, samt reducerer risiko for fastfrysning.

Godkendelse af svar
Fra : kid

Dato : 20-10-04 18:10

Tak for svaret tedd.