/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Højtalere til stor udestur / gildesal
Fra : makholm
Vist : 1565 gange
150 point
Dato : 29-09-04 04:30

Hejsa

jeg skal bruge nogle Små højtalere med STOR lyd (og lyde godt) de skal kunde spille 70 kvm op
jeg skal bruge dem til kareaoke/ fest så der skal være meget lyd
og de skal hænge på vægen der skal helst kun bruges 2 stk . el sattelit / sub
hvad kan i anbefale ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-09-04 07:29

To er for lidt. Mindst fire gerne otte højtalere for
at "fylde" rummet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-09-04 07:36

Det er en fysisk umulighed du spørger efter. Du er nok nødt til at slække på et, eller flere af dine krav. Det nemmeste er nok størrelsen. Nu ved jeg jo ikke, hvad du mener med "små" højttallere, nogle mål???.
Det du spørger efter, svarer til at spørge efter, en bil med god plads til 15 personer, men den må ikke være større en en Morris Mini (Mascot).

MVH

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 29-09-04 07:36

Jamo 365 D, den store udgave.

Med en ordentlig forstærker kan de uden problemer spiller sådan en hal op, og hvis man så samtidigt lige investerer i en subwoofer, så har du rigeligt med grundtone, og et klart belæg for en sjov karaoke fest.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-09-04 08:16

Prøv at se på

www.danskdiscoteknik.dk
under Lyd og f.eks. Studio Tronic

Vi købte for flere år siden 2 stk. af højttalere (ca. svarende til 200), som har gjort det rigtig godt til mange fester, mindre p.a.anlæg o.l.
De er ikke for store og kan stå/hænge el. sættes på stativ.
Du skal nok en størrelse op til dit brug, men prisen er stadig til at "tage og føle på"!

Hilsen myg

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-09-04 09:16

jamo 365d er den størrelse 365d har

kan anbefale bose lidt dyre men giver en perfekt lyd http://www.nbradio.dk/shop/default.asp?ProductID=669
eller http://www.megasound.dk/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-04 09:29

Noget af det vildeste anlæg der fyldte mindst, jeg nogensinde har oplevet, kom fra spanske DAS. Sat'terne var to stk 15" coax enheder i kabinetter i størrelsesordene vistnok 50 liter + en eller to sub's 18" i båndpass.

Der kunne hverken Bose eller JBL følge med. Beklageligvis er enhederne lidt småkostbare.

Jeg kan også prøve at regne et par forslag i Monacor's højttaler serie - det koster kun en brøkdel. Fedest er 15" + 1,5" high/mid horn i sidesystem + en båndpass med enten 2x15 eller 2x18 (for at minimere størrelsen). To amps + elektronisk deling, så skal jeg garantere dig en realistisk oplevelse af Big Fat Snake Live. Sådan et anlæg har jeg lavet for et års tid siden på et værtshus.

Fedest og nemmeste færdigbyggede der lyder kanon (uden at være astronomisk dyr), er Cervin Vega. De har en der ser lidt småproff ud, med en 15". Den lyder kanon. Thorkild har nogle lavprisforstærkere på bud til 0-penge, i proff udførelse. De spiller.....Thorkild har tlf nr 75 62 95 77

Hvis du vil, gerne jeg lave et forslag!

Har du noget budget?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-04 10:31
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-04 10:32

Søg i skytronic - forstærkere. De slaver der er angivet er med rigtige Watt, ikke skulder-Watt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-04 10:39
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-04 10:56

http://www.cadaudio.dk/cad_paprisliste.pdf her er det gode (og dyre) grej!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-04 14:30

Iøvrigt er Meyer ultimativ hvis det skal være lille og vildt godt. Desværre er prisen astronomisk.

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 30-09-04 01:18

Hejsa tak for alle svar

der var nogle der ville have nogle mål ca h:70 b:50 d:40
og hvis der skal være en sub så må den ikke være støre en h:80 b:60 d:60
det med 18 " basser er lidt for vildt der er en stor glas fasade som jeg godt vil beholde
og det med forstærker er ikke noget problem dem har jeg i størgelse stor nok

jeg har hørt et set sat system fra cervin-vega hvor satteliterne ikke var støre en 25*30*25 og så med en sub på 50*50*50
men jeg kan ikke huske hvad de heder

jeg har set nogle EV sx 200 12" + 1" eller noget i den stil problem = pris ca 10000 for 2 stk

Jamo D365 har jeg hørt og de lyder i mine øre meget dårlig desvære

mvh Makholm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 09:10

De opgivne må, giver mulighed for en bruttovolumen på 140 liter. Så umiddelbart er der ikke noget problem i at kreere et godt sidesystem med enten en 12" eller en 15".

Sub'ben kan jeg snildt beregne og kan sgatens komprimere den til mindre end den angivne størrelse, især hvis jeg laver push pull i et båndpass kabinet. Det koster lidt virkningsgrad, men de kan blive møj små.

Vil du selv bygge, eller skal det være færdigt?

Hvad må det koste?

Skal det være deluxe Hi Fi, eller noget der kan spille fest og live-musik?

Har du amps? og hvilke?

Små færdige sattellit sytemer, får du efter min mening ikke realistiske lydtryk ud af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 09:16

Iøvrigt er det ligegyldigt om du reproducere bassen vha en 12" 15" eller 18". Spiller du højt nok ryger ruden alligevel. Men der er et eller andet specielt over en 18" sammen med livemusik og selvom du sammenligner med en 15" der på papiret rækker længere ned. Stortrommen er ligesom mere "rigtig".

PS Min terrasse (og ruder) har klaret flere somre med et 3 1/2 Vejs system, med 18" 15" 6,5" bullit, med en fæl HH slæde på 2 x 600W. I sommers har jeg leget med 4 stk hornladede 15" + 12" + 1,5" extendede range. Det er også sjovt.

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 04-10-04 04:21

jeg har ikke noget i med at bygge selv

jeg kan forestille mig et sat system med en sat på størelse med en øl kasse og en sub på størelse med et lille køleskab (55 *55*70)

men vilke enheder skal man vælge ? når det skal bruges til PA ? og for at væresikker på at det kan holde

fom forstærker har jeg mogle moduler 2 stk (2x250 W i 8 ohm) evt en til vær sat og en 1X1000 w i 4 ohm
evt til en sub du skriver også noget med push pull det lyder godt så bliver bassen mere "hår" den er jeg med på det lyder spændene

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 08:54

Nej du får ikke hårdere bas ved Push/pull. Når du sætter to enheder op i push pull halveres den ækvivalente volumen (VAS) og kabinettet kan mindskes. Trickes benyttes næsten udelukkende til at formindske kabinetter. En af omkostninger er ligeledes lavere virkningsgrad. Men med køleskabs stort kabinet kan du ukritisk lave et almindeligt reflekskabinet, det vil nok være at foretrække. Eller vil du hellere have to? En anden fæl god måde vil være at danne et
3 1/2-vejs system, med en 18" i bunden i reflex 15" i trykkammer, 6-8" i trykkammer og en bullit. Rul 18" af med en spole ved et par hundrede hz. Kør ellers 18 og 15 parallelt. Del ellers ved ca 1200 & 4000 Hz. De to basser vil få noget forskellige fase og impendansforløb pga forskellig akustiks kobling og vil i nogen grad ophæve hinandens unoder, hvorefter du kan forvente en nem og nydelig belastning for din forstærker. Du kan tune systemet ind til en rigtig live lyd, med en rockvenlig pukkel ved 70 - 80 hz. Du får på den måde kun et sidesystem, der så til gengæld fylder omkring et par hundrede liter.

Men lad mig regne et par eksempler - du hører nærmere.

Finder du alternativt selv nogle enheder, så lad mig få thiele small parametrene, så skal jeg prøve at beregne lidt på dem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 08:57

Du kan selvfølgelig dele det der tre et halvt vejs system kabinetmæssigt. F. eks med 120 - 150 lliter til 18" og 60 - 70 liter til toppen. For år tilbage kunne du købe et færdigt selvbyggekit hos Zomax der kunne ligne. Det spillede særdeles fornuftigt. Men Zomax var sidst jeg så dem, blevet alt alt for dyre.

Kommentar
Fra : MotherOne

Dato : 05-10-04 09:37

Jeg vil helt klart anbefale et sæt EV SX300. De holder og lyder imponerende godt. De bliver heller ikke ødelagt, hvis en eller anden fuldert mishandler dem under en fest. Og så fylder de meget lidt, lyden taget i betragtning. Og selvom de ikke er for kønne, er de da kønnere end Jamo :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-04 10:33

Mahholm, hvad hedder budgetterne?

Du kan skaffe en fornuftig 18" for kr 1200,- En 15" for 700,- En 12" for 400,- En 61/2" ka' du få for 300,- En rigtig god bullit koster 8 - 900,- Dvs samlet 3100 pr side for enheder og opefter. Jeg ville dertil vælge et elektronisk 2 vejs filter med en ekstra sub udgang og et almindelig delefilter + dæmpeled mellem mellemtone og diskant. Systemet kører du så som 3 1/2 vejs, med elektronisk deling mellem bas og mellem. Sub'en lader du spille med under 75 hz. Amp's kunne hedde 2 x 500W i sub og 2 x 2 x250 til sidesystem. Så er vist selv den skøreste lydtryksfanatiker tilfredsstillet. Vær dog obs på at anlægget i sagens natur er ligeså følsomt overfor hærværk som alle andre systemer. Dvs ved overstyring er alting i farezonen. Bruger du en højeffektiv bullit på toppen er du dog rimelig garderet i disses drifteffekter er så høje at de fordrer voldsom dæmpning for at matche. Dette øger belastbarheden enormt.

Læg dertil en rulle højttaler kabel + dynge speakon stik og bøsninger + gitre og hjørner. Bliver højttalerne stationære kan spånplade eller MDF plade være en god ting. Skal det flyttes lidt rundt er krydsfiner sagen.

Skal det være billig billig kan du anvende piezoer til diskant, men de er lidt strenge at høre på.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-10-04 17:38

"små højtalere med STOR lyd" bose
monacor og sammeligne det med bose er som at sammeligne en lada (monacor) med en audi TT( bose)

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 07-10-04 06:02

hejsa

jeg her set nogle "moske" som kan bruges evt til sattelit men er der nogen af jeg der kender til dem

http://www.danskdiscoteknik.dk/studtron.htm

de heder PSX 12

hvis det er noget der dur så er de da mega billige

mvh makholm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-04 09:26

Det var bestemt ikke mange penge. Antagelig er de heller ikke specielt gode, og må forventet være rene boom-boxes. Men prøv da om du kan komme til at høre dem, og vurder så ud fra det. Sammen med et par subber, må man forvente at pris/ydelse ikke er så ringe endda.

->Rotw. Ingen andre end dig sammenligner noget! Proff Bose er ok, men træerne vokser ikke ind i himlen, heller ikke for Bose. Bose har desuden slæbt sit navn i sølet ved at lave særdeles ringe sat/sub systemer til stuebrug, der lød disideret ringe, hvorimod prisen var fælt høj i forhold til tilsvarende ting fra JBL, Jamo mv. Proff Bose kan sagtens bruges til en sådan installation som ønskes her, det er bare bestemt ikke gratis. Skal du have noget ordentligt, er jeg væsentlig mere tilhænger af JBL, DAS og Dynacord. Men igen er det galt med prisen. EV har også været nævnt, men igen er priserne ikke brugervenlige. Jeg har gennem tiden rodet med mange systemer og har også fundet Cervin Vega særdeles funktionelle ikke at forglemme B-Line og til dels også Fane. Enhver form for installation af den karakter afhænger af trimning. Eksempelvis troede ingen på jeg anvende billig billig Zomax, engang hvor jeg lavede lyd til et par amerikanere på et temmelig svært musiksted. Når jeg peger på Monacor (Img) er det kun fordi sagerne kan skaffes til små penge. Til det nævnte brug, eller det lille amatørorkester, fritidsdiskoen yder Monacor smæk for skillingerne uden du bliver ruineret. Skulle jeg ikke kigge i pungen, ville jeg da være interesseret i Meyer Sound eller de vilde EV'er (ikke de billige plasticnogen). Eller fedest en stak JBL Modular + W-horn og 2" + bullits (av min ryg). Turbo-Sound er bestemt heller ikke u-effen, eller de allersejeste (som jeg ikke kan huske hvad hed). Men RS Lyd havde nogle kombikasser med 18" 12" + horn. Et par af dem i hver side, med en Crest spændt for, havde du så meget hammer på at en diskman ikke gad spille på scenen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-04 09:30

Hvis jeg var dig, Makholm, ville jeg nok købe et par færdige Cervin Vega'er som dem i et af mine øverste link. Men hør dem nu først. Eller forsøge om der var en DC12 eller DC 15 til salg i den blå. Alternativt gl Zomax Take Off eller den slags hjemmebyg.

Hvor er vi iøvrigt henne i landet?

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 08-10-04 00:56

jeg bor i viborg og det link jeg smed her er i en butik i viborg så dem vil jeg lige prøve at lytte til og i morgen skal jeg til randers for at høre på 2 set 1 : cervin vega Dc12 til 2500 2: ev sx100 til 4000.-

så må vi se hvad det bliver til ellers vil jeg bygge selv

til 3773 har du nogle linz : til de steder vor du køber enheder ?
jeg har lavet en del car-fi så jeg kan selv lave forstærker og aktive delfiltre men det med kabinet vol og enheder jeg jeg ikke så dus med

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-10-04 10:01

Jeg har programmer til at lave beregningerne. Jeg har desuden de gamle thiele/small formler og kan da også gøre det i hånden, men programmer er nemmere. Hvis de der DC'ere er hele, så køb dem. Jeg skal nok købe dem, hvis ikke du vil have dem. Hvis du har DC ere, skal du bare have en god strømstærk slæde foran, så kan du med garanti spille pænt højt. Sub behøver du ikke. DC'eren går fint dybt ned. Put en sok i den ene reflekskanal, så bliver basset lidt dybere og lidt mere fast. Dc'erne er ikke Pa, men spiller særdeles højt af en stuehøjtt. Giv dem 2 x 3 - 400W.

Jeg har PT bopæl syd for Horsens, og køber hos OK, Thorkild 75 62 95 77. Men han lukker desværre snart.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 12-10-04 10:55

HI FI Klubben Cervin Vega CLSC-12 ligner et eller andet. Koster billige 1699,- pr stk. Er de som CV'ere er flest vil det ikke være så ringe. Men selvfølgelig kan man ikke forvente ydelser som de gamle DC 12'ere. Alternativt CLSC215 med 2 x 15" til 3499,- Hvis ikke det er nok, skal vi til at finde proff grej til dig Makholm

Godkendelse af svar
Fra : makholm

Dato : 13-10-04 03:04

Tak for svaret 3773. og alle andre men historien endte med at jeg fik mig et set gamle cervin vega DC12 til 1300.- og de spiller da ok og passer godt til mit behov

mangetak for debatten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-04 10:55

Åh ja DC'erne er i mit hjerte. DC15 er for blævret i bassen, og DC10 mangler pondus. Men DC 12 er lige præcis højttaleren for manden der holder af Big Fat Snake Live. Følg mit råd. Træk den lidt fra hjørnet, put en sok i det ene refleks. Lav Biwiring på den. Anvend strømstærk forstærker (DC12 har temmelig grimme impendans og faseforløb). Derfor en proff forstærker, eller f eks. Proton, NAD, gl Marantz eller lignende. Allerhelst +100W, gerne noget mere. Jeg har prøvet med 2 x 600W foran mine. Jeg garanterer at intet, LÆS INTET, kunne ligge ovenpå kabinettet. Bassen er særdeles potent og kan spille helt sindsygt højt. Bevares, den har sine vandreture, men der bliver flyttet meget luft i forhold til dens ringe størrelse.

Brug tid på opstillingen. De har tendenser til at lyde grimt, hvis ikke kabinettet er i lod (antagelig fasebøvl mellem de enkelte enheder, kunne tyde på lidt overlap i delefiltret).

Skriv endelig igen. Det bliver sjovt at høre hvad du fik ud af de gamle kasser. 1300 var dæleme billigt. Jeg tro nyprisen for til år siden var omkring de tre PR STK.

øhh Hus lige bas-membranen ikke er glad for sol. Gummiet bliver træls.

PS Hvorfor ikke købe to mere, så begynder det at blive rigtig blæret.

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 13-10-04 22:45

jeg har fået sat dem på og modifiseret dem lidt laveten pæn stof front og sået dem malet og lavet biamping jeg hade 2 stk icepower på vær 2x250 watt så det går lige det lyder faktidk helt ok

naa der er riglig lyd i de 2 mere behøver jeg ikke GG men jeg er på jagt efter en god 15" enhed som jeg skal bruge til sub i stuen den skal være hår og kontant og samtidig lang vandring har du nogle links til en sådan ?

mvh Makholm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-04 09:49

Umiddelbart kunne jeg finde på at bruge Cervin Vega Stroker, men klubben har sidst jeg kiggede lidt leveringsproblemer. E12 fra jbl har også en formidabell lyd men er mere bøvlet at tune ind.

Spanske DAS, stroker, EV og den slags er fedt. Men der findes masser af potente enheder af ubestemmelig oprindelse. Jeg fik på et tidspunkt et par 8" Bumper. De er bestemt ikke uefne. Ligeledes har jeg haft held til at få et par billige Monacor 18"'ere tunet rigtig godt ind, men de fordrer i omegnen af 150 liter, hvis huskes rigtigt. Hvis du gider, skaffer du Thiele/Small parametrene (Q'erne, VAS, egenresonans og den slags, så smider vi det lige i programmet og kigge på forslaget). Skal det være lille bitte, laver du to basser i push/pull. Der ryger noget effektivitet, men det er kun halv størrelse. Desværre kan du også komme til at kæmpe med puste-lyde i refleksen.

Hvis jeg husker rigtig, kan du smide en stroker i et ganske lille trykkammer - og de ka' sateme spille, når de får noget hø til mulen.

Går du og bygger lidt amps???? Hvad, hvordan, hvor store, hvor dyre???? Fortæl!

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 04-11-04 03:24

til 3773 ok men skriv lige en mail på mcholm@ofir.dk

mvh Makholm