/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Ramme på hjemmeside
Fra : soyeljefe
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 28-09-04 15:40

Kunne godt tænke mig at lave en ramme på min hjemmeside. Dvs. at "alt" hvad der foregår på hjemmesiden, foregår indenfor denne ramme... et eks. kunne være: www.us-design.dk ...hvor der er en ramme rundt om det hele (evt. med slag-skygge) og hvordan man også kan skrive noget nedenunder (findes også på us-design), jeg ved det forekommer på mange hjemmesider, men den her kunne jeg lige huske

Det jeg synes er interessant er hvis den er dynamisk...dvs. strækker sig jo mere man skriver

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 28-09-04 17:15

Hvilket web-program bruger du?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 17:23

Her på Kandu kan du se og få forståelsen af rammer.
Rammer der flyder i bredden skrives i % i stedet for fast mål.
http://www.kandu.dk/dk/kurser/HTML/frames.asp
Eller se her hvordan det også kan laves.
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-04 19:12

Et forslag til rammer kunne være noget i CSS

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style>
.TDMain{
padding-right:10; Afstand fra kant
padding-top:20;
padding-left:10;
vertical-align:top; Starter øverst i table
}
</style>
</head>

<body>
<TABLE WIDTH="100%" HEIGHT="100%" BORDER="5">
<TR>
<TD CLASS="TDMain"><div align="center"><font color="#FF0000" size="6">Indhold</font></div></TD>
</TR>
</TABLE>
</body></html>

Du kan se rammen her: www.capricornus.dk/prover og du kan læse om CSS her i disse links http://www.9am.dk/tutorials/css/css.asp
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/index.php
http://www.9am.dk/css/oversigt.asp
Her på kandu.dk kan du i venstre menu finde et CSS kursus.
Jeg er selv stadig på kursusniveau.

emesen > er din hjemmeside ikke lavet om ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 19:24

Næ ikke så vidt jeg ved - vi er flere der har adgang til den.
Måske er der skiftet server - det har vi ikke talt om.
Hjemmesiden ligger vist underdrejet indtil vi/jeg kommer i omdrejninger.
Men tidligere henvisninger, er vist gledet ud.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-09-04 20:39

emesen > jeg syntes bare den ser anderledes ud, men jeg syntes den er flot.

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 20:57

Tak - men det er faktisk en af nabodamerne som "står" for creationen med min hjælp til udførelsen. Vovsen er en anden nabo's side.
Ordlegen har jeg oversat til dansk og tilføjet æøå.
Nu er det mig som står for den (hun har desværre ikke tid), så den er gået lidt i stå. Men det burde være standard da vi har den gemt, når vi skifter server.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-04 23:16

Lidt mere rammer:

Kode
<html>
<title>Dynamic Drive DHTML Script- Document frame Script</title>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF" leftmargin="0" marginwidth="0">
<table>
<tr>
<td><script language="JavaScript1.2">
if (document.all)
document.body.style.cssText="border:25 ridge red"
</script></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Border kan angives i ønsket PIXEL og "ridge" kan ændres til anden facon som i næste eksempel, der er formet som input kasser:
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<HTML>
<HEAD>
   <TITLE>[Ingen titel]</TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
</HEAD>

<BODY><H3>Rammetype og varianter, vist uden farve og med farve</H3>

<TABLE WIDTH="100%" BORDER="0">
<TR>
   <TD WIDTH="50%"><input type="Text" name="1" style="border-style:none;" value="text;"> none<BR></TD>
   <TD WIDTH="50%"><input type="Text" name="1" style="border-color:#ff0000;" style="border-style:none;" value="text;"> none<BR></TD>
</TR>

<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:dotted;" value="text;"> dotted<BR></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#00ff00;" style="border-style:dotted;"> dotted<BR></TD>
</TR>

<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:dashed;" value="Type 'dashed'"> dashed<BR></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#0000ff;" style="border-style:dashed;"> dashed<BR></TD>
</TR>

<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:solid;" value="Type 'solid'"> solid<BR></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#ff0000;" style="border-style:solid;"> solid<BR></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:double;" value="text;"> double<BR></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#ff0000;" style="border-style:double;"> double<BR></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:grove;" value="text;"> grove<BR></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#ff0000;" style="border-style:grove;"> grove<BR></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:ridge;" value="text;"> ridge<BR></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#ff0000;" style="border-style:ridge;"> ridge<BR></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:inset;" value="text;"> inset<BR></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#ff0000;" style="border-style:inset;"> inset<BR></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-style:outset;" value="text;"> outset<p></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-color:#ff0000;" style="border-style:outset;"> outset<p></TD>
</TR>
</TABLE>

<H3>Ramme facon</H3>
<TABLE WIDTH="100%" BORDER="0">
<TR>
   <TD WIDTH="50%"><input type="Text" name="1" style="border-width: thin;" value="thin"></TD>
   <TD WIDTH="50%"><input type="Text" name="1" style="border-width: thin;" style="border-color:#ff00ff;" value="thin"></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-width: medium;" value="medium"></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-width: medium;" style="border-color:#00ff00;" value="medium"></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-width: thick;" value="thick"></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-width: thick;" style="border-color:#ff0000;" value="thick"></TD>
</TR>
<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-width: 10px;" value="10px"></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="border-width: 10px;" style="border-color:#0000ff;" value="10px"></TD>
</TR>
</TABLE>

<H3>Baggrundsfarve</H3>
<TABLE WIDTH="100%" BORDER="0">
<TR>
   <TD WIDTH="50%"><input type="Text" name="1" style="background-color:#ff6666;" value="Rød" style="FONT: Bold Italic 12px verdana;"></TD>
   <TD WIDTH="50%"></TD>
</TR>

<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="background-color:#00ff00;" value="Grøn" style="FONT: bold 12px verdana;"></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="background-color:#00ff00;" style="border-width: thick;" style="border-color:#ff00ff;" value="Orange" style="FONT: bold 12px verdana;"></TD>
</TR>

<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="background-color:#0000ff;" value="Blå" style="FONT: bold 12px verdana;"></TD>
   <TD></TD>
</TR>

<TR>
   <TD><input type="Text" name="1" style="background-color:#ff9900;" value="Orange" style="FONT: bold 12px verdana;"></TD>
   <TD><input type="Text" name="1" style="background-color:#ff9900;" style="border-width: thick;" style="border-color:#ff0000;" value="Orange" style="FONT: bold 12px verdana;"></TD>
</TR>
</TABLE>

<!-- font: bold 11px verdana; style="FONT: bold 11px verdana; -->
</BODY>
</HTML>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-10-04 21:39

Hej soyeljefe

Jeg ´har fjernet det link jeg lagde til dig med en ramme, jeg formoder du har set det nu.
Så hvis du skal se det igen - så skal dette links bruges
www.capricornus.dk/prover/index2.htm

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : soyeljefe

Dato : 05-10-04 09:17

Tak for svaret bentjuul.