/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Info om Egholm i Limfjorden v. Aalborg/N~
Fra : Tobster
Vist : 1646 gange
100 point
Dato : 28-09-04 12:40

Jeg påtænker at tage kæresten på en lille hyggetur til Egholm, men ved ikke så meget om øen.
Jeg har der for nogle år siden hvor jeg spiste på en ældre restaurant.
Jeg har fundet ud af at den vist kun har åbent om sommeren og så er det vel for sent nu.

Er der andre muligheder for at spise andre steder derovre? Noget at se?

Hvordan er det nu man finder hen til færgelejet?

Nogen der har link til en restaurant på øen?

Kommentar
Fra : suspiria

Dato : 28-09-04 12:49

Hejsa
Inde på denne hjemmeside står der en del om øen:
http://www.aalborg.dk/serviceomraader/by+og+trafik/kollektiv+trafik/egholm.htm

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 28-09-04 13:02

jeg har prøvet at søge på google fandt over 600 link
søgt på dansk, skriv egholm+limfjorden

Kommentar
Fra : tankop

Dato : 28-09-04 16:56

Hej der tobster
Der er natur at se på øen. Der kan gåes en dejlig meget lang tur rundt. Der er et gammelt færgested/vadested på nordsiden. Det er ikke meget at se på.
Der er ikke andre muligheder for at spise end bålmad over eget bål. Kommunen har en primitiv lejrplads derovre.
Tag bussen fra Nytorv eller fra stationen.

Kommentar
Fra : tek36

Dato : 04-10-04 18:08

Hej!

Egholm er da meget hyggelig. Der er en ok restaurant. Der er naturlegeplads for børn og barnlige sjæle.Ja, og så er der selvfølgelig kommunens lejrplads, så der er mulighed for at grille sinmedbragte mad. Naturen er skøn, men meget flad.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-10-04 16:59

Lidt om Egholm
Egholm ligger i Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby. Hovedparten af Egholm er opdyrket, men der er stadig mulighed for at nyde naturen på øen.
Natur

Først sent er Egholm blevet synlig. I stenalderen, 6-8000 år siden, var Egholm en del af fjordbunden. Ved den senere landhævning kom Egholm op til overfladen. Øen er meget flad og det højeste punkt ligger kun 1,5 m over daglig vande i fjorden. Det har betydet, at øen flere gange har været oversvømmet i forbindelse med storme. Allerede i 1909 startede man derfor med at bygge diger. I dag er det meste af øen inddæmmet.

Egholm er i dag på 605 hektar. Hovedparten er opdyrket, men der er stadig mulighed for at nyde den vilde og smukke natur på øen. Strandengene langs Limfjorden og Tagholmene nord for øen, benyttes flittigt af rastende gæs og svaner og ynglende ænder og vadefugle.

Historie

Ingen ved præcist, hvor længe Egholm har været beboet, men man har kendt til øens ejerforhold siden Egholm blev beskrevet i Valdemar Sejers Jordebog over Kronens Gods i 1231. I perioden frem til 1809 mange gange handlet mellem konger, herremænd og Vor Frue Kloster i Aalborg. I 1809-10 købte Egholmerne selv de 1030 tønder land til selveje. Øen blev fordelt på 6 næsten lige store gårde.

I perioden 1818-28 skete der en yderligere udstykning til 20 landbrug. Egholm har haft eget mejeri og egen skole, men begge er i dag nedlagt.

Den første motordrevne postbåd kom til øen i 1914. Den betød, at man fik faste daglige forbindelser til fastlandet.
Øen i dag

På øen er der i dag 13 landbrug, og der bor ca. 60 personer.

Egholm Vestergaard
Øens største gård, Egholm Vestergaard er indrettet som luksuslandsted med 18 dobbeltværelser med alle moderne faciliteter. Det benyttes til møder, kurser og selskabelighed.
Restaurant Kronborg
Ved færgelejet ligger restaurant Kronborg, der er åbent i sommermånederne.

Egholm gamle skole
Skolen kan lejes ud til skoler mv.

Vandreture på Egholm
På øen er afmærket 3 vandreture på 2, 7 og 9 km.

"Primitiv" lejrplads
Ved Kronborg har Parkforvaltningen indrettet en
"primitiv" lejrplads.

God tur !! /PG

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-10-04 19:24

Tror du ikke du skal vente til næste sommer, hvis det er en hyggelig tur uden gummistøvler og blæst I skal have, så er der mulighed for at sejle til øen med turistbåd fra Aalborgs centrum.