/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvor blev vandet af ?
Fra : Strandkro
Vist : 355 gange
20 point
Dato : 28-09-04 04:14

Det siges at der var vand, oceaner på overfladen af Mars !
Hvor blev det af ?

Kommentar
Fra : suspiria

Dato : 28-09-04 06:43

Spændende

Citat:
In either case, the question of what happened to the water remains a mystery. Most scentists do not feel that Mars' climate change was necessarily caused by a cataclysmic event such as an asteroid impact that, perhaps, disturbed the planet's polar orientation or orbit. Many believe that the demise of flowing water on the surface could have resulted from gradual climate change over many millennia as the planet lost its atmosphere.

Fra siden: http://mars.jpl.nasa.gov/msp98/why.html

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-09-04 07:27
Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-04 09:26

Marsmændene har drukket det

Kommentar
Fra : calista

Dato : 28-09-04 09:32

Tak, Dova Der fik jeg morgenkaffen i den gale hals, ned af mig selv og på gulvet *ROFL*

Bortset fra det lille uheld, så er det da et interessant spørgsmål

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 28-09-04 12:04

Tak Dova
Nu ved jeg hvorfor overfladen af Mars er rød/gul !

Det er bare farven af de udtørret tyndskid som Marsmændene fik af det kolde vand !

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 28-09-04 12:04

Tak Dova
Nu ved jeg hvorfor overfladen af Mars er rød/gul !

Det er bare farven af de udtørret tyndskid som Marsmændene fik af det kolde vand !

Accepteret svar
Fra : xyzzygy

Modtaget 20 point
Dato : 28-09-04 16:02

eller fordi mars er en klump rust, og vandet er forsvundet pga den lave tyngdekraft!

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 29-09-04 00:36

Til xyzzygy
Hvis Mars blev "født" med lav tyndgdekraft - hvordan kom så vandet til Mars - når Mars kunne ikke holde på vandet !

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-09-04 07:46

det kom med meteorer som på jorden, men det forsvinder ikke med det samme, det tog mange tusinde år.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 30-09-04 11:34

Tak !
Hvis teorien er korrekt at vandet kom med meteorer - så må være liv der hvor meteorer stammer fra !
Spørgsmål 1. Hvor stammer disse vandbærende meteorer fra ?
Spørgsmål 2. Er det korrekt at meteorerne velegnet til at transporter oceaner af vand elementer gennem universet uden at miste "vandet" under transporten (fordampning på grund af fart/varme)

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-09-04 16:04

Spørgsmål 1. det er der sq ingen der ved. sorry.

Spørgsmål 2. i rummet er der 0 kelvin = -273 C, men det er korrekt at vandet kan være fordampet under nedslaget, men disse meteorer er så store at der egentlig ikke er så meget igen, desuden var der mange af dem.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 01-10-04 13:09

Vedr spørgsmål 1 - Naturligvis ingen der ved det !

Formålet med spørgsmål 1 og 2 : Jeg tror ikke på teorien om tyngdekraft eller vandbærende meteorer - snarer på en energi i universet som flytter rund på de forskellige elementer på grund af balance i rum universet - og her i ligger at det samme katastrofe vil kunne overgå jorden - med modtagelse af ekstra oceaner eller miste vores sidste vanddråber - eller lign.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 30-12-04 00:23

Tak for svaret xyzzygy.
Jeg accepterede dit svar - ikke fordi jeg er enig med dig - jeg accepterede fordi du kan godt have ret og jeg uret !
Godt nytår

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-12-04 13:00

ja ok. jeg havde sq helt glemt det. osse godt nytår til dig, og de andre implicerede.