/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux kommandoer
Fra : renix
Vist : 843 gange
100 point
Dato : 27-09-04 20:36

Jeg har er server til at stå, som jeg administrere hjemmefra min egen private PC. Jeg mangler nogle linux kommandoer så jeg kan uploade en fil fra min egen PC til serveren via en terminal adgang. Jeg er rimelig ny i "serververdenen", så jeg kan ikke lige løse denne problemstilling. Min hjemme PC kører XP.

Er der nogen der ved hvordan man gør

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 27-09-04 21:15

Hvilken distribution har du brugt? Fedora/Red Hat? De fleste giver mulighed for at bruge Webmin. Den findes, hvis programmet er installeret, på f.esk. 192.168.0.10:10000

Kommentar
Fra : renix

Dato : 27-09-04 21:40

Jeg bruger Redhat

Accepteret svar
Fra : linuxrules

Modtaget 110 point
Dato : 27-09-04 21:56

Du kan bruge winscp, som er et program som kører over ssh protocollen.
Et andet godt program du kan få brug for er putty.

Jesper
PS. det eneste du skal sørge for et at port 22 er åben.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 28-09-04 09:17

Den var svært "linuxrules". Det er en novice der spørger. "renix" start en Internet-browser - skriv IP-adressen på din server i adresselinien efterfulgt af :10000
Så vil der f.eks stå http:\\192.168.0.10:10000 - så vil du få en boks frem på skærmen hvor der er mulighed for at indtaste "root" og hans password. Fra Webmin kan du "styre" alt på din linuxbox.

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 28-09-04 11:04

Ja men til overførsel af filer fra linux til windows og omvendt er det klart det nemmeste at bruge winscp.
Der er drag and drop interface til den.
Ja jeg ved godt at webmin er godt til mange konfigurations gøremål, men ikke til filoverførsel.
Hvis det er for at hente tante gerdas festsang fra serveren, ville jeg bruge winscp.
Men ja man kan ikke leve uden webmin.
PS her er linket til winscp
http://winscp.sourceforge.net/eng/screenshots.php

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 28-09-04 11:41

Ok. Jeg kan godt se i det "lys" at det er en god løsning.

Godkendelse af svar
Fra : renix

Dato : 28-09-04 22:07

Tak for svaret linuxrules.

Det var lige dette jeg ledte efter