/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
bule i nakken
Fra : jabco9240
Vist : 6445 gange
50 point
Dato : 27-09-04 20:10

Vi opdagede i fredags en bule i nakken på vores border collie (tre år). Den har været tiltagende siden og er nu på størrelse med en lille blomme.

"Bule" er måske ikke det rigtige ord, for det er ligesom nærmere en vædskeansamling, som vi kan "flytte" lidt rundt på under pelsen. Det virker ikke som om det gør ondt på hunden, når vi trykker. Og han virker heller ikke træt eller anderledes end ellers. Men bulen/knuden/ansamlingen vokser altså og vi skal til dyrlæge med ham i morgen. Men jeg er bare nysgerrig om der er nogle her på KANDU, som evt. har en idé om, hvad det kan være.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-09-04 20:17
Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-09-04 20:20

LAD VÆRE, med at at få den fjernet, det kan ikke betale sig, min hund har osse en på brystet og den har været der i 3 år nu uden at gøre skade, og selvmo det er kræft kan det nok ikke nå at blive slemt inden hunden alligevel dør af alderdom.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-09-04 20:28

Kan det ikke tænkes, at han har haft en flåt. Det er meget almindeligt, at der kan komme en betændelses reaktion. Hvis det er det, forsvinder det ofte af sig selv, men bliver det så stort, som du taler om vil det være en god ide af få en omgang penicilin til ham.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-09-04 20:38

tror ikke en betændelse blir så stor, så ville det osse gøre ondt på hunden om man klemte derpå, ikke?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-09-04 20:50

xyzzygy> det kan blive meget større. Hunde er ikke særligt følsomme i huden som vi mennekser. En hund vil ikke reagere på en betændelse af den størrelse. Hvis dette er kommet indenfor et par dage vil jeg anse det for det mest sandsynlige.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-09-04 21:05

well det ville nu nok alligevel være smart nok at få det tjekket hos dyrelægen, men det kunne jo bare være en uskadelig knude, som man ikke behøver at gøre noget ved, vores samson (cooker spaniel) er da efter hånden 14 år, og det er han ikke blivet ved at blive væk fra dyrelægen :) til dyrelægen med hunden, hvis mit barn havde det samme ville jeg fluks raxe på sygehuset.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-04 22:38

> jabco9240

Jeg forstår godt din bekymring, men du har gjort det eneste rigtige, du har bestilt tid hos dyrlægen.
Brugerne på kandu vil sikkert hjælpe med oplysninger, som de selv har været ude for med deres egen/egne hunde, men ingen kan stille diagnosen for din hund.
Skriver du tilbage i morgen, efter at du har været hos dyrlægen?
Jeg håber på et godt resultat for både hunden og dig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 27-09-04 22:39

Jeg synes også at det lyder som betændelse, eller en fedtknude. Min hund har haft flere fedtknuder og normalt gør de ingen skade og man kan bare lade dem være. Jeg har dog to gange oplevet at der gik betændelse i knuden og så måtte den fjernes. Vi opdagede det netop ved at knuden pludselig voksede, men hunden var fuldstændig upåvirket. Jeg ville ikke være nervøs for at det er en kræftknude, da disse knuder normalt er meget hårde og sidder fast i det underliggende væv, dvs. at du ikke kan flytte rundt med den.

Pøj-pøj i morgen
Hilsen Jspi

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 28-09-04 13:45

Hejsa, jabco.
Din hund er lidt ung til at få fedtknuder. Og de vokser ikke ret hurtigt.
Men han er jo en border collie, og jeg går ud fra, at der er "go" i ham.
Kan han ikke have slået sit hovede eller hængt fast i nogle torne, så han har fået en skade med efterfølgende blodansamling under huden? Sådan en vil typisk vokse de første dage og føles som en blød væskeansamling. Derefter kan den blive fastere og svinde igen, -hvis der ikke går betændelse i den.
Det er helt fint at få dyrlægen til at checke ham. -Måske er det bedst at få bulen tømt for at undgå infektion.

Med den alder din hund har, og placeringen af bulen, så er den sandsynligvis godartet.

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 28-09-04 21:31

Tak for svaret Birgitta.

Og tak til jer andre for interessen. Jeg kan nu oplyse, at der var tale om en vædskeansamling, og at det - ifølge dyrlægen - var kommet efter nap eller et slag eller lignende. Han tappede vædsken og ga' hunden et skud penicillin for at modvirke evt. betændelse.

Vædskeansamlingen ville være gået væk af sig selv - men nu fik vi den fjernet. Det kostede 422 kroner at blive så klog....men så er vi til gengæld heller ikke nervøse længere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-09-04 14:55

Hej, Jabco. Tak for accepten af mit svar.

Jeg kan fortælle, at jeg opdagede sådan en stor blød bule foran på brystet af Silke for godt en uge siden. Og da hun ikke har ret meget pels så var jeg temmelig sikker på, at den var kommet i løbet af meget kort tid. Heldigvis kom jeg i tanker om, at hun var rendt ind i et krat få dage før. Der havde hun pludselig hylet op, og da hun kom ud igen kunne hun slet ikke støtte på det ene forben, og hun jamrede og pev hele tiden. Jeg var så sikker på, at hun havde skadet sin ene pote. Og vi skulle til lydighedsprøve den følgende week-end, så det var rigtig ærgerligt.
Så hun fik snor på når vi gik tur, og underligt nok så holdt hun helt op med at halte allerede samme dag. Ellers var vi gået til dyrlæge. Men snoren beholdt vi dog på i et par dage.

Under hendes daglige soignering, så jeg næste dag en lille smule sorte krummer i hendes lyse hagesmæk. Jeg tænkte, at det nok var en flåt, som hun havde fået kradset i stykker -eller sådan noget.

Og så var der ikke mere at bemærke før dagen efter at vi havde været til lydighedsprøve. Da opdagede jeg den der store væskefyldte bule. Og den har da godtnok bekymret mig noget. Men de sidste dage er den svundet meget og den er samtidig blevet mere fast i det. -Og jeg gættede derfor på, at hun må være rendt ind i en lang torn som har flået hende i hagesmækken og har fået hende til at hyle og halte.

Da jeg hørte, at I HAVDE tid hos dyrlægen, så kunne der jo ikke ske noget ved at berolige jer (og mig selv) lidt. Og jeg er da lettet og glad på både jeres vegne og for mig selv og Silke -over at jeg havde gættet rigtig.
--Jeg vil nu nok vise Silkes bule frem, hvis den er der endnu, når vi alligevel skal til dyrlæge om et par uger.
Men jeg sparede altså de 422 kroner i denne omgang

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-10-04 02:35

xyzzygy. Hvis det havde været en kræftknude, kunne hunden dø af den i løbet af en mdr. Det gjorde vores. Vi opdagede en lille knude i bugen på hende, lidt større end en ært. Den var åbenbart sidste udslag af hende kræft, for da hun blev undersøgt, havde hun hele bughulen fyldt med blod. Hun blev aflivet på stede, overhovedet inden vi nåede at få besked.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-10-04 14:07

Hej, Jette.
Det var synd, jeres hund døde af kræft. Men hun har jo nok haft knuder indvendigt i længere tid end den måned. Og selv om I var styrtet til dyrlæge den samme dag, som I følte knuden første gang, så havde det næppe gjort nogen forskel. -Men som du så må have oplevet, så er en kræftknude i huden jo almindeligvis IKKE en blød væskeansamling.

Men det vil da altid være en slags gætteri, når man giver råd her på kandu. Og i nogle tilfælde kan rådene jo vise sig at være mere eller mindre livsfarlige.. -I dette spørgsmål var risikoen så ikke så stor, for jabco havde allerede bestilt tid hos dyrlægen.