/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvad er brydningsindex?
Fra : superwatt
Vist : 6877 gange
30 point
Dato : 27-09-04 14:10

Hvad fortæller brydningsindexet for et stof?
hvad betyder det? (hvad kan man bruge det til?)

Superwatt

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 27-09-04 14:14

brydningsindex har ikke noget med kemi at gøre, men fysik...
Et brydningsindex kan forklares som når et laserlys bliver reflekteret -> altså er laserlyset udsat for en brydning.

Accepteret svar
Fra : Bjerner

Modtaget 40 point
Dato : 27-09-04 14:54

Ja, det der er fysik.
Du kan læse lidt om det her: http://www.nakskov-gym.dk/fysik/la/optik_sound_webmappe/optik_3.htm

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 27-09-04 15:57

Brydning sker, når en stråle (lys) går fra et stof til et andet stof, hvor bølgernes hastighed er større eller mindre i forhold til det første stof. Brydningens størrelse afhænger af forholdet mellem bølgehastigheden mellem de to stoffer. Fx er brydningsindex mellem luft og vand for lys = lyshastighed i luft divideret med lyshastighed i vand = ca. 1:0,75. Det gælder, at sinus til den indfaldende strålevinkel divideret med sinus til brydningsvinklen også er det samme. Derfor kan man måle vinkler og på denne måde bestemme lyshastighed i forskellige stoffer.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 30-09-04 17:27

jeg ved godt at brydningsindex er fysik, men vi målte brydnings indexet for en ukendt alkohol i Kemi. Vi skulle bruge den brydningsindex til beregninger, men hvordan kan man bruge brydningsindex til beregninger til beregninger af mol, og masse og lign?

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 30-09-04 17:40

Det tror jeg desværre ikke du kan beregne ud fra brydningsindexet.

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 01-10-04 16:43

ok...tak for feedbacket :)

Godkendelse af svar
Fra : superwatt

Dato : 01-10-04 16:43

-Tak-

Kommentar
Fra : Kemi01

Dato : 24-05-08 20:48

Man kan beregne molmassen søg på Clausius-Mossotti equation" denne kan bruges til ikke polære molekyler