/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hvad man lover, det skal vel holdes.
Fra : claraogsigne
Vist : 389 gange
100 point
Dato : 27-09-04 12:20

Vi bor til leje i en lille villa, der trænger til en kærlig hånd, såsom nyt køkken.
Vores udlejer lovede mig mundtligt at der kom nyt køkken og mellemgang, skal lægges sammen til et allrum. Senest til februar.
Nu trækker han det tilbage, kan man det?
Jeg synes, at det er urimligt, vi går her og venter, har nu gjort det i 3 år. Kan ikke komme videre med de småting vi vil lave.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-04 12:27

Ud fra et moralsk synspunkt er det ikke rigtigt at gøre det.
Og i teorien skulle en mundtlig aftale være lige så bindende som en skriftlig. Men så er der bare det ved det, at hvis manden nægter at have lovet nyt køkken, vil det blive Jeres påstand mod hans.

En anden ting er, at hvis det er i ekstremt dårlig stand, kunne i kontakte Lejernes Landsorganisation og prøve at spørge om hvilke krav I kan sætte, med hensyn til at ejeren vedligeholder/udskifter hvad der er nødvendigt.
Det vil ejeren så nok knurre over, man han kan ikke bare smide Jer ud.
mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 27-09-04 12:32

Kære Dova. Han nægter ikke det nye køkken; men det er fordi, han selv er ved at bygge et nyt hus, som han skal flytte ind i til dec. Så mener, han pludselig at han ikke kan nå det.
Jeg mener, at han skulle have tænkt sig om inden han lovede det.
Men jeg vil lige prøve at kigge hos LO, den havde jeg ikke tænkt på
Det kan godt være at jeg lyder som en brokrøv; men jeg vil ha min ret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 12:42

I princippet er mundtlige aftaler lige så bindende som skriftlige med mindre der er regler om procedure på området, men som dova skriver, så hjælper det ikke hvis modparten nægter.

Men nu til det rent praktiske og realistiske. Hvis udlejeren står ved forbedringen, menhar udsat den på grund af et igangværende projekt (eget hus) så var det måske bedre, at bevare den gode tone og prøve at få lavet en ny aftale, bl. a. ved, at spille lidt på, at han jo havde lovet...
Jeg tror det vil vær en dårlig strategi at køre rettighederne i stilling før det har vist sig umuligt, at få udført forbedringen på anden vis.
Hvis du holder på rettigheder kan du risikere at løsningen bliver ringere da der jo så nok kun vil blive tale om nødvendige udbedringer i stedet for den lovede forbedring.

Altså masser af sukker før du kommer med eddiken

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 27-09-04 12:51

Det har jeg selv tænkt på og problemet ligger i at det er mine forældres venners søn, vi har lejet huset af.
Men det er sket så tit, at nu gør vi det og det og så går der et ½ år før der sker noget. F.eks med en garage, det tog ½ år med at lave den og vi havde en del ting, der rustede pgr. af det skulle stå ude under pressening.
Vi "fedter" skam også, I skulle se en have vi har, mange naboer er kommet og har rost os positivt og vi har malet alt træværket, udlejeren har godt nok betalt malingen; men indvendig vil vi gerne have nyt trægulv på i stuen; men kan ikke komme videre pgr. af der skal laves køkken, det er rigtig grimt indvendigt; men vi lejede det i den tro, at der sker noget. Der er godt nok blevet renoveret 2 værelser; men det var pgr. af en meget kvalmende lugt, der ikke kig væk, før nogle gamle indbyggede skabe kom væk. Vi har selv kostet et ekstra værelse og en overdækket terasse. Vi har brugt ca. 15.000 på huset.
Vi er nødsaget til at leje, da min mand har en tvangsaktion over hovedet og det er rigtig ærgeligt.

Accepteret svar
Fra : Nuserpigen

Modtaget 110 point
Dato : 27-09-04 13:17

Hejsa

I kan også prøve og kigge her: http://dklf.dk/
Der er en lejerbrevkasse, hvor det er gratis og stille spørgsmål.....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 27-09-04 14:22

Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, medmindre der - som BjarneD skriver - er opstillet nogle formkrav til aftaleindgåelsen. Dette er ikke kun en juridisk tese uden reelt indhold, som det antydes, men problemet er, at det er svært at bevise, at der foreligger en aftale. Indbringer man et sådant spørgsmål for retten, står og falder sagen med hvem dommeren tror mest på, og det er derfor lidt af et lotteri at indbringe et sådan spørgsmål for retten, hvis man ikke har nogle vidner eller andre indikationer på, at aftalen reelt er indgået.

I den konkrete situation, synes det uhensigtsmæssigt at indbringe sagen for domstolene, eftersom der er væsentlig risiko for at I taber, og eftersom forholdet til jeres udlejer formentlig vil blive mildest talt anstrengt uanset om I vinder eller taber.

Samtidig skal I være opmærksom på, at såfremt det arbejde han har lovet at udføre må anses for at være en forbedring, kan han sætte lejen op. Medmindre I har aftalt andet, påhviler vedligeholdelsespligten efter slid og ælde udlejer (lejeloven § 19), og må de arbejder han har lovet at lave anses for at være nødvendig vedligeholdelse, og er køkkenet i så dårlig stand, at det må betragtes som en mangelfuldt, har han således pligt til at udføre vedligeholdelsen straks efter påkrav (lejeloven § 11, stk. 1). Gør han ikke det, kan I få vedligeholdelsen lavet for hans regning. Er det et væsentligt stykke arbejde, er det nok smart at indbringe sagen for huslejenævnet, og få deres ord for, at det er nødvendig vedligeholdelse, så I ikke ender med at hænge på regningen selv.

Så nej, han kan ikke bare trække sine løfter tilbage, men jeg kunne næppe forestille mig, at I er perlevenner efter at I har haft sagen for enten huslejenævnet eller domstolene, så tænk jeg rigtig godt om, for det er ikke sjovt at være uvenner med sin udlejer. Ønsker I at gå videre med sagen, vil jeg foreslå jer at besøge en advokat eller den lokale advokatvagt. De kan bedre se på de konkrete omstændigheder i jeres sag.

Mvh
Jensen

Godkendelse af svar
Fra : claraogsigne

Dato : 05-10-04 00:43

Tak for svaret Nuserpigen.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 05-10-04 16:30

Det var så lidt

Hilsner fra Nuserpigen