/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bedstefarkage
Fra : annled
Vist : 5302 gange
100 point
Dato : 17-07-02 10:54

Jeg søger en opskrift på en bedstefarkage, som ikke falder sammen hver gang (det gør min nemlig!).
Hvorfor falder kager sammen? Er det noget med størrelsen på bradepanden? Eller kan det være fordi jeg bruger flydende oliemargarine i stedet for alm.?
Hjælp imødeses!
Anne

Accepteret svar
Fra : SANTA2002

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-02 11:10

yeps Anne du skal lige prøve med den almindelige margarine

--------------------------------------------------------------------

Dagnys Bedstefarkage 25 min. ved 180°,
15-20 min. ved 180°

250 g margarine
250 g sukker
æggeblommer
500 g mel
3 tsk bagepulver
2 dl mælk

Marrengs.
æggehvider
250 g flormelis ( ca. 5 dl )
250 g kokosmel ( ca 7 dl )

Dejen blandes og kommes i bradepande form, og bages først.

Derefter kommes den færdige marrengs på og kagen bages videre.

Dagnys Bedstefarkage 25 min. ved 180°,
15-20 min. ved 180°

250 g margarine
250 g sukker
æggeblommer
500 g mel
3 tsk bagepulver
2 dl mælk

Marrengs.
æggehvider
250 g flormelis ( ca. 5 dl )
250 g kokosmel ( ca 7 dl )

Dejen blandes og kommes i bradepande form, og bages først.

Derefter kommes den færdige marrengs på og kagen bages videre.

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 17-07-02 11:12

Hov *GG* der kom lige en ekstra opskrift *GG*

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 17-07-02 11:12

Hov *GG* der kom lige en ekstra opskrift *GG*

Kommentar
Fra : annled

Dato : 17-07-02 11:30

Tak for svaret. Jeg har selv set Dagnys opskrift på nettet, men der står netop intet om fremgangsmåde. Må man fx gerne bruge en håndmixer når bagepulveret er kommet i? Og i hvilken rækkefølge skal ingredienserne i det hele taget blandes?

Anne

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 17-07-02 13:25

Hej Anne!
Hvis du ikke kan acceptere Santas svar, så afvis det, så vi andre kan komme til:
Her er en opskrift fra www.kvik.dk:

Bedstefars skæg - kage med syltetøj og marengs

Ingredienser:

125 g smør eller margarine
125 g sukker
4 æggeblommer
300 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1½ dl mælk - ca.

Indlæg:

5 spsk jordbærsyltetøj - ca.

Marengs:

4 æggehvider
250 g sukker

Fremgangsmåde:
Smørret røres godt med sukkeret. Æggeblommerne røres i en ad gangen. Mel og bagepulver sigtes og røres i skiftevis med mælken. Dejen fyldes i en smurt bradepande (ca. 2½ l).
Forbages ca. 15 minutter ved 170°, til overfladen er stiv. Et jævnt lag syltetøj lægges på.
Æggehviderne piskes godt stive, og 4 spsk. sukker piskes i. Resten af sukkeret vendes i. Marengsmassen fordeles over kagen. Bagetid: Yderligere ca. 15 minutter, til marengsmassen er stiv og gylden.

----
Jeg mener at kunne huske, at jeg ikke har fået så gode resultater, hvis jeg (ved margarine + sukker), har anvendt flydende istedet for "fast".

Forsat go´ bagning.
Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 17-07-02 14:01

jkrjk2

Det var da en besynderlig opførsel KA DU LIGE KOMME TIL, DU er måske osse en af dem der kun går op i point frem for af et ærlig hjerte prøve at hjælpe "gratis", og hvis Anne evt. skulle finde på at dit svar var det bedste kan hun jo sagtens godkende det selv om det er som kommentar, det er da fuldstændig op til Anne selv at afgøre hvornår og hvad der skal afvises.

Med forundret hilsen
bantam

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 17-07-02 14:28

Hej Bantam!
Jeg kan ikke se at du bidrager til at løse Annes problem??

Til Anne!
Min erfaring siger mig, at det er nødvendigt at røre i kagedeje, som starter med blanding af sukker og margarine, ellers samles dejen ikke ordentligt.
Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 17-07-02 14:35

jkrjk2

Det var jo faktisk osse en kommentar til din kommentar, men det glider du nemt henover med et modspørgsmål, i stedet for at svare på min kommentar.
bantam

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 17-07-02 17:21

Hejza

Jeg synes der kom nogle venlige, hjælpsomme svar på det oprindelige spørgsmål. Nu når problemet er løst, skulle vi så ikke tage vores barnligheder andetsteds?

/Dorte