/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
DVD-film som gave til (kræsne) folk på c~
Fra : kermie01
Vist : 586 gange
120 point
Dato : 27-09-04 11:47

Hvilke kvalitetsfilm kan I anbefale at købe til den aldersgruppe (ca. 60 år)...???

(Actionfilm, og "gamle" film (Læs: før 1960) er ikke interessante i denne forbindelse)

Mine egne forslag er:

- Amadeus
- Lawrence of Arabia
- As Good as it Gets (m/J. Nicholson)
- Danser med ulve

Skal bruges til julegave (og de ER altså ret så konservative hvad film angår...)

P.f. tak

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 27-09-04 11:54

Nåja...og så er der jo også:

- Shawshank Redemption (Der også til at få til småpenge (kr. 50,-) i øjeblikket)

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-09-04 12:00

kermie01

Du har lige ramt verdens bedste film

Men episke film som The passion of christ og andre "historiske" storfilm kunne måske være interessante

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-09-04 12:05

Russel Crowe:
A Beautiful Mind.
Master and Commander.
Og måske, Gladiator.
Hilsen Keldd

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 130 point
Dato : 27-09-04 12:08

- The Godfather og sikkert hele trilogien (Virkede for mig sidste år) http://www.imdb.com/title/tt0068646/

- Schindlers Liste http://www.imdb.com/title/tt0108052/
- Casablanca http://www.imdb.com/title/tt0034583/

Kr. 99,-:
- Livet er smukt (La vita è bella) http://www.imdb.com/title/tt0118799/
- Amélie (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain) http://www.imdb.com/title/tt0211915/
- Gøgereden (One flew over the cuckoo's nest) http://www.imdb.com/title/tt0073486/
- Den grønne mil http://www.imdb.com/title/tt0120689/

Under kr. 40,-:
- Kilden i Provence (Jean de Florette) http://www.imdb.com/title/tt0091288/
- Manon og kilden (Manon des sources) http://www.imdb.com/title/tt0091480/
- En verden udenfor (The Shawshank Redemption) http://www.imdb.com/title/tt0111161/

De ovenstående er mine egne favoritter, som jeg selv mener enhver over 12 vil synes om, ellers kan du shoppe rundt på Imdb's egen top 250 over alle tiders brugervalgte bedste film her: http://www.imdb.com/chart/top

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 27-09-04 15:10

Ikke tosset, ICECAP...

Lurer lige om der ikke skulle snige sig andre gode forslag ind...

"Kilden i Provence" - ja, det er skisme et par gode film - Sådan et par svigagtige nellikedyrkere der lusker rundt!!

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 27-09-04 15:58

Hehe, ja. Men hvor er det lækkert sådan som skæbnen indhenter den gamle Soubeyran!

Kommentar
Fra : Mille1311

Dato : 30-09-04 14:57

Hvorfor ikke nogen af de goe gamle danske serier, du behøver ikke købe hele serien på en gang men så er der til julegaver frem over.

matador osv.

måske har nogle af de nye serier oven i købet interrese.

håber det falder i smag

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-09-04 14:58

Verden ifølge Garp!!

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 01-10-04 07:25

Jeg havde samme problem sidste jul. Men det løste sig da jeg fandt Dr. Strangelove på tilbud i Fona: http://www.imdb.com/title/tt0057012 - det var intet mindre end den perfekte gave til min far (som ganske vist er lidt ældre end 60, men alligevel)

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 01-10-04 11:51

Dr. Strangelove... Ja, den er ganske fortrinlig. Gad vide om Præs. Bush ikke kunne have fået en birolle i den...

Peter Sellers er ubetaleligt morsom i filmen - Den højrearm er svær at holde nede...og så den småpsykotiske fordrejede stemme han fyrer af...

...Venter lige weekenden over, om der skulle komme lidt flere forslag...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-10-04 22:16

Jeg er i den aldersgruppe, og nu skal du høre, hvad jeg ønsker mig. Vi ser mange fiilm i min familie, går i Cinemateket, køber dvd etc.

Alle de film, der er foreslået foran er glimrende nok. Sllers, uha ja, prøv Dr Strangelove fra 60'erne.
Skal det være god underholdning, kan det f. eks. være nogle af Woody Allens film. Der fås mange i Cinematekets butik, og på nettet selvfølgelig.
Hitchkock-Collection er en flot gave, en kassemed 6 af hans bedste film.
Bunuel, Malle er to fraske instruktører fra tresseerne med virkelig gode film, spændende og uhyggelige, og avantgarde for den tid.
Skal det mere være i det hyggelieg hjørnme, kan du finde The Doris Day Collection hos Amazon, hun fyldte 80 fornylig, en dejlig skuespillerinde og sanger fra 50-erne og 60-erne. 7-8 af hendes bedste film kan fås i en flot æske for ca. 500 kr.
I Cinemateket i Gothersgade har de købt hele restlagere af Gloria Films VHS og dvd-film. Her er fine spanske, franske og italienske fim fra 60'erne og 70'erne. Også tyske Rainer Werner Fassbinder fra 70'erne, bare supergodt, men de er seriøse film.
Men selv om man er 60-65 er der stadig en masse af det ny, man godt kan lide, film som Chokolat, filmen om Frida Kahloo (malerinden), og en del japanske film, ofte foretrækeer folk på min alder de lidt seriøse film. Men hvad med en film eller to med Elisabeth Taylor og Richard Burton...uovertrufte skuespillere fra 70,erne, f. eks. Kat på Et VArmt Bliktag.
Jeg kunne skrive 100 idéer, men stopper her. Til sidst en lille reklame, til alle, der holder af gpode film: KØB Leonard Maltins FILMGUIDE, demn udkommerhver efterår, koster ca. 100 kr., fås hos Gad og Politiken bl. a., indeholder anmeldelser af ca. 18.000 fil og vbideoer. Med den i hånden, undgår man at spilæde mange aftner med B- og C-film
God fornøjelsen.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-10-04 23:46

Leonard Maltins filmguide er ganske glimrende, men når man nu er online, er det bedste overhovedet faktisk www.imdb.com hvor nærmest alle film kan findes og er rated af brugerne. Jeg har selv Leonard Maltins glimrende bog, men den har været en støvsamler siden jeg fandt The Internet Movie Database www.imdb.com

DEN ER UDEN SIDESTYKKE!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : kermie01

Dato : 06-10-04 11:54

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 21-10-04 12:04

Ja, og så er der jo selvfølgelig filmene "Calendar Girls" (sjov film) samt "Magdalene Søstrene" (utroligt at det irske samfund tillod at man mishandlede piger "kommet i uføre" på den måde, så sent som frem til 1996!!)

Kommentar
Fra : kermie01

Dato : 10-11-04 12:10

..."The Sting" (Sidste Stik) med Paul Newman & Robert Redford er også en mulighed...