/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Efterskolelærer søges!
Fra : a_h_nielsen
Vist : 6684 gange
150 point
Dato : 26-09-04 22:44

Jeg er førsteårsstuderende på lærerseminariet, og er efterhånden blevet ganske overbevist om, at jeg ikke skal undervise i en normal folkeskole.. Har altid overvejet efterskole-jobbet, men er blevet skræmt lidt væk af, at der skulle være nogle vanvittigt lange arbejdsuger, da man "altid er på arbejde"...?! I den sammenhæng efterlyser jeg efterskolelærere, der har indsigt i denne verden til at fortælle mig - pro et contra - hvordan det er at være efterskolelærer...Jo mere detaljeret, jo bedre :)
På forhånd tak
ahn

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 27-09-04 08:26

Hejsa

Du har lidt ret i den rigtige ende med hensyn til arbejdstider. På en efterskole, hvor man oftest bor på eller ved skolen er arbejdstiderne meget længere end i en traditionel folkeskole.

Dels er der normalt flere undervisningstimer og der er almindeligt "vagt- og lektiehjælpstimer".

Det at undervise på en efterskole er i høj grad et spørgsmål om livsstil, og hvis du ikke virkelig brænder for netop efterskoleideen vil du nok føle at du "altid er på arbejde".

Jeg kunne måske foreslå dig at overveje at undervise på friskoler, hvor noget af din "aversion" imod folkeskolen nok ikke vil komme til sin ret, og hvor du vil have en arbejdsuge der nok er lidt længere end i folkeskolen, men ikke nær så lang som på en efterskole.

Endelig så skulle du måske overveje en helt anden gren af undervisning. Hvad med at undervise på handelsskoler? eller indenfor kursusbranchen.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-09-04 10:39

Det er da godt, at du har indset på et så tidligt stadie, at jobbet som folkeskolelærer ikke er noget for dig, men måske skulle du så overveje at skifte studie?

Frieda
Seminarieuddanet folkeskolelærer

Kommentar
Fra : klars

Dato : 01-03-05 00:47

Det kan godt være, at du mener nu at det er efterskolelærer du har lyst til at være, når du er færdig med studiet og hvis du stadigvæk brænder for det om 4 år, så sakl du bare gøre det.
Men tag også lige med i din overvejelser, at der er mange andre mugligheder, Tænk dig godt om,

Klars
Seminarieuddanet folkeskolelærer
Nu ungdomsskolelærer

Kommentar
Fra : Skattus

Dato : 26-04-05 02:37

Hej,
det med at stå som færdiguddannet og ikke lige vide, om man har lyst til et job som for eksempel folkeskolelærer, det bør jo komme an på en prøve. Nogle steder i byerne kan eleverne godt være nogle pestilenser, men prøv at tage ud i provinsen, så finder du måske et sted, hvor livet ikke er surt som folkeskolelærer.
Mht. efterskolen så ved jeg af egen erfaring, at livet som efterskolelærer hurtigt bliver sådan at du ikke er i stand til at tale om andet end efterskolen, til gengæld kommer du meget tættere ind på livet af dine elever.
Så er det jo op til dig at tage stilling. Du kan evt. besøge nogle efterskoler og følge en dag på skolen.
Held og lykke med projektet