/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
min suzuki k50 vil ikke over 70?
Fra : mikkelgj1
Vist : 1837 gange
89 point
Dato : 26-09-04 22:31

goddag,, jeg har en suzuki k50 som engang har kørt 90.. men da cyllen var meget slidt og træls skiftede jeg den, sammen med et større udsødning.. og jeg har ogsp makket med min knallert en masse.... men problemet er at den ikke vil og 70, har prøvet med forskellige tandhjul,.. men den vil ikke over 70.. e det fordi cyllen ikke er kørt til? giver det godt nok 20, når den er kørt til??

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 26-09-04 22:32

well det er vist heller ikke meningen at en knallert skal over 70 ;)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-09-04 22:45

Nej det giver ikke 20, men derfor er det en god ide i at køre den lidt forsigtig til.
Du skal nok have en størrer strålespids, fordi du kører med størrer udst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 27-09-04 14:35

jamen den har jeg jo lige skiftet? skal jeg så over 80?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 89 point
Dato : 27-09-04 15:16

Nu kunne du jo prøve at sætte det gl. udst. på igen, for at se hvordan den så ter sig.
Du skal undersøge om den 4-takter i de små gear, de skal den, for at kunne trække godt i højt gear. Hvis den ikke gør, så skal du op i en 90 dyse.

Bestemmelse af hoveddysestørrelsen:
Hvis dysen er for stor:
Motorstøjen er kraftig og ujævn
Den kører dårligere hvis chookeren åbnes
Den kører også dårligere når den er varm
Det bliver bedre når luftfilteret fjernes
Udstødningsrøgen er kraftig
Tændrøret er olieret

Hvis dysen er for lille:
Motoren bliver meget varm
Den kører bedre når chookeren bruges
Den har dårlig acceleration
Tændrøret afbrændes til sidst
Omdrejningerne svinger og motoren yder ikke nok
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 02-10-04 15:16

tror det skyldes en blanding mellem dysen og koblingen,, fordi det er lige meget hvad for eb tandhjul jeg har på så vil den ikke over 70, det er nok bare koblingspladerne der glider.. tror i ikke det ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-10-04 16:43

Det kan du jpo nemt konstatere, feks. ved at holde forbremsen inde, giv godt med gas, og slip koblingen langtsomt, så skal du kunne kvæle motoren, hvis koblingen er ok.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 04-10-04 21:48

altså motoren kvæles ved det, men den kre altså bare rungt når jeg kommer op til 70,, ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-10-04 22:25

Hvis motoren kvæles ved at give godt med gas, og slippe koblingen, så er den i hvert fald i orden, og du behøver ikke tænke mere på den. Hvorfor tror du da den kører rundt (Glider)
Fejlen må ligge et andet sted.
VH Palle Hansen
NB: Sig mig hvor mange projekter har du gang i? suzuki k50/Puch Maxi?

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 05-10-04 10:35

jeg har gang i suzuki k50'eren som næsten er færdig, det eneste problem er det her med kobling/dysen
også igår var jeg ved at slibe mit stel ned på maxien og idag/imorgen vil jeg male maxi stelet.. derefter kommer tunet..

jeg tror det er koblingen på suxuki'en fordi at når jeg kommer kørende med halv gas i 4 gear med 60-65km/t også giver fuld gas så tager den en masse masse omdreninger men kommer kun op på 70.. lyder underligt ikke ?

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 05-10-04 10:39

der var forresten lige noget jeg ikke fik fat i. du skreev at det skal 4 tankte i de små gear.. vil det sige at det SKAL den i 1,2,3 gear ? ellers så kan det ikke trække 4?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-04 17:24

Ja det lyder underligt, som om at det indvendige tandhjul for 4`de gear sidder løst? Det kunne være interessant om du kunne holde stille i 4`de gear med bundgas, kunne kvæle den med koblingen. Hvad sker der så hvis du kommer kørende med halv gas i 3 gear med x km/t også giver fuld gas?

Den skal 4 takte i første og anden, men helst ikke i tredje, og aldrig i 4`de.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 05-10-04 19:30

når jeg kommer i 3 gear og giver fuld gas så trækker den bare fint... den glider ikke.. også bliver man jo nød til at skifte gear.... men den 4 takter ikke i 1 og 2 gear.. skal jeg så have større dyse? så skal den da også 4 takte i frigear ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-04 20:00

Ja den skal have størrer dyse hvis den ikke firtakter, når den bliver kørt hel ud i 1 og 2.
Ja den 4-takter også hvis den ræses helt op i frigear, hvis dysen er stor nok.
Selvom den ikke firetakter nu kan det jo godt være den ligger tæt på, så du bare behøver et trin højere dyse.

Nu sagde jeg i sidste svar at den aldrig skulle firetakte i højt gear, det er ikke helt rigtigt, for den må godt, når den er kørt HELT ud nedad bakke, og det er tydeligt at mærke at den så holder lidt igen og kun "knalder" hver anden gang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 05-10-04 21:58

skal det sige at imorgen skal jeg sætte en dyse nr. 90 i og det skulle forhåbelig hjælpe på problemet ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-10-04 00:25

Ja, lad os høre, hvordan det går.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 08-10-04 14:57

jeg vil lige starte med at sige at jeg har alle dyser fra 60 til 210 og idag har jeg prøvet med : 80 , ukendt ?, 200 og 150. NR: 150 var den der gav det bedste optræk samt fart opad bakke.. men den mangler stadig lige og tage de side 2/10 af gassen.. nr. 200 gav og ok, optræk men man skulle ikke give ret meget mere en halv gas så ville den ingen ting, har du et råd palle ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-04 16:46

Der er noget der ikke stemmer, en knallert kan ikke køre med både en 80 og en 200, og forøvrig har thansen dem kun op til 100.
Tror du ikke de dyser er fra forskellige karburatorer, eller er blevet boret/slebet op?
Du skal jo kunne se igennem dem, og se at en 100 er størrer end en 80, eller lave en måling med at sætte dysen tæt i bunden af en trakt, for at se hvor hurtigt en liter vand løber igennem.
Da du den 27-09-04 14:35 skrev at du kørte med 80, ville jeg have gættet på at du skulle bruge en 100, men nu har du prøvet langt størrer, så er det ret mystisk, at den stadig ikke tager gassen fuldt ud.
Har du prøvet om cylinderen er tæt ved pakningen mellem cylinder og krumtaphus, sprøjt feks. vand ind der imellem, med en opvaske -middelflaske medens den går.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 08-10-04 17:57

altså thansen har dem op til 100, men derfra og op er fra en yamaha 4g, glemte forresten at sige min motor blok bliver meget varm,

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-04 19:32

Varm ja, men den er jo heller ikke kørt helt til, når du har ny cylinder på, og det giver mere friktion. Men selvfølgelig bliver den også for varm, ved en for lille dyse.
Er det en 16mm yamaha karburator du har på.
FS1 plejer at skulle have ca 170 dyse i når plomben er taget.
Er din cylinder en standard lovlig?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 09-10-04 04:10

min cylle er en 45mm og min kabu er 16mm der er boret til 18,, fra en suzuki.. men jeg har fået sådan en ting så jeg kan have yanmaha dyser i

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-04 13:37

suzuki har da aldrig lavet 16mm karburatorer, så vidt jeg ved, men anyway, så ville jeg da prøve en 180 dyse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 09-10-04 18:32

ok palle, det vil jeg prøve imorgen.. men tror du ikke også at min luftlufter kunne være stoppet ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-04 20:13

Nej nok ikke luftlufter, he he, men luftfilter, måske lidt?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 10-10-04 11:53

undskyld, taskefejl..senere idag vil jeg prøve en 180... ang. "luftlufter" hvad skal jeg gøre med det '?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 16:03

Jeg husker ikke lige hvordan det er, men det er formodentlig et papirfilter der ligner det i FS1.
De kan kun blæses for støv, og hvis de bliver olierede eller andet, skal de udskiftes, de er ikke beregnet til at vaske, da de så ændrer karakter, og kan blive for tætte.
Det ser ikke ud til THansen har dem?
Men hvis du får et nyt sat i, skal dysen måske igen ændres et nummer op!
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 10-10-04 19:59

jamen tror der er fedt i det.. men hvor kan jeg få fat i et nyt?
eller evt, skal man så lave en studs til poverluftfilter

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 10-10-04 20:00

forresten det er et papirfilter

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 14-10-04 16:29

øh, jeg har fundet ud af at min npl sider i 2 hak for oven, og jeg ved at på en dm50 sider den i 3 hak for oven,, tror du ikk ejeg skal flytte den ned i 3 hak ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-10-04 18:29

Jo det er ingen skade til, hvis den stadig vil gå pænt i tomgang og specielt lidt gas, det kan også være den bliver lidt bedre med acceleration ved lidt gas, men jeg tror ikke at det hjælper på fuldgassen, men du kan roligt flytte den nål.
Hvor man får det filter ved jeg ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 14-10-04 19:59

så sætter jeg den ned imorgen.. hmm øv da, har du et forslag til hvad vi så gør ang. luftfilter ?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-10-04 21:36

Hej mikkelgj1 havde du ikke problemer med gearkassen på et tidspunkt.???. Evt. Hvad var der galt .???.
Sådan som du siger det, virker det som om den bliver i 3. Når du skifter til 4.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 14-10-04 22:05

gearkassen virker fint, har løst problemet.. og den skifter... så nybegynder er jeg heller ike :D men tak ellers.. har du ellers noget forslag ?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-10-04 22:12

Tja. Det cylinder du har monteret er det af samme type som det du havde før ????.
Eller er det et tunet standart cylinder.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 15-10-04 17:35

ja det er den samme, 100%

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-10-04 17:49

Jamen er det et tunet standart ????.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 16-10-04 13:41

nej, det er en 45mm med 3 skyllekanaler..

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 16-10-04 14:10

4 ?..
Har du monteret et nyt stempel??.
Den cykelsmed der renoverede din motor. Skiftede han krumtap på maskinen??.
Er skyllekanalerne glatte eller ru.
Er det et høj komprimeret topstykke.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 16-10-04 15:38

1, ja
2, nej men den er ok.
3, ved ikke ?
4, ja

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 16-10-04 16:30

Ja men så kan du ikke få mere ud af den, Prøv at kontroller det gamle cylinder. Er skylle kanalerne poleret på den, har du nok en forklaring på forskellen. Da blanke skylde kanaler faktisk giver en hel del.

Ellers er der kun de mystiske trick tilbage. Såsom at løfte cylinderen 1-2 mm. Det kræver da at der fjernes noget mere fra topstykket. Selve løftningen sker ved at få skåret et stykke rustfri plade I samme form som en bundpakning. Den monteres så I bunden af cylindereng med en bundpakning på begge sider. På den måde har du fået løftet dine skyllekanaler 1-2 mm. Men husk dette trick virker kun på et standart cyl. Da dette trick allerede er bygget ind I et tun cyl.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 16-10-04 16:42

Du kan også bruge aluminium…….
Nu har jeg altid benyttet rustfri stål til Tricket men det er nok nemmere at bruge aluminium hvis det skal laves ved køkkenboret.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 16-10-04 17:07

hmm, burde kunne få mere ud af den.. men nu er dysen heller ikke den helt rigtige..

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 16-10-04 18:02

Jeg tvivle stærkt på at du kan hente 20 Kmt. Med en dysse.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 16-10-04 21:13

det håber jeg da at jeg kan, fordi det tager kun ca: 3/5 gas, og den kan nemt tage et 3 tans større tandhjul..

Godkendelse af svar
Fra : mikkelgj1

Dato : 25-11-04 13:19

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-04 17:16

Selv tak, men det hjælper ikke at geare, 3 tænder mere, tværdimod, så kræver det endnu kraftigere blanding af benzin, når den skal trække mere.
Hvis den kun kan tage 3/5 gas, så får den for tynd blanding, og det skyldes næsten altid enten for lille dyse, eller utætheder der giver falsk luft efter karburatoren eller bunden af cylinderen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Dennisnord

Dato : 04-02-05 11:24

Davs Jeg har en Suzuki K50 jeg vil gerne vide hvor fanden stelnummeret sidder på den ???
har skilt den til atomer for at finde det men uden held..hvis nogle af jer ved det må i gerne fortælle mig det
skal jo have den registreret :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-02-05 16:10

Dennisnord, man plejer at oprette sit eget spørgsmål, men:
Stelnummeret: Højre side af kronrøret (Drej styret til venstre, og kig ind, på kronrøret)
Motornummeret: På højre krumtap-blok.
VH Palle Hansen