/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch maxi K, platinjustering
Fra : kandu4thomas
Vist : 8105 gange
100 point
Dato : 26-09-04 19:13

Herjsa..!

Hmmm... Nogle der kan gi mig en god guide til at justere platinerne på min puch maxi! skal lige siges jeg ALDRIG har justeret en platin tænding før, så den skal ligesom kunne forstås på idiot sprog..! og hvis i har tændingsafstanden til puch maxi k50, også, ville det være super..!
MVH
Thomas

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 26-09-04 20:28

Har du ikke en kammerat der så kan hjælpe dig, typisk hvis der sidder lidt skidt på platinerne eller en lille fastbrændt klat, så skal der bare være lidt afstand, og ofte kan man rense det blot ved at skubbe klatten væk med en lille skruetrækker - så skal det nok gnistre igen.

Men ellers indstil til ca. 0,4mm med et søgeblad du køber nede i en autoreservedelsbutik, Harald Nyborg, Bilka, Silvan, Bauhaus, TH-Hansen eller hvad ved jeg, eller køb den billigste lille neglefil på et apotek,eller find en lille neglefil fra din mors gemmer, alt kan bruges hvis man er i nød og vil være helt ok hvis man er i knibe, men sørg for om du "låner" din mor's til at rense den for olie bagefter, fordi min oplevelse er at kvinder fatter ikke mandeverdenen en brik på dette punkt.

Der fåes små gode platinfile specielt beregnet til formålet, men en neglefil kan bestemt også bruges.

En helt specifik angivet platinafstand til dette køretøj kender jeg ikke, men det kan du få undersøgt mange steder, hvad det skal være, men at bruge ca. 0,35 og op til max 0,45mm som udgangspunkt tør jeg næsten garantere duer hver eneste gang.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-09-04 20:42

Hvis du havde det gratis katalog fra THansen, kan du jo se afstande mm. 0,35-0,45 mm platinafstand, som lettest måles med et søgerblad: http://www.thansen.dk/product.asp?c=308835015&n=317992332&pn=318009506
http://www.thansen.dk/product.asp?c=308835015&n=282538713&pn=282538773
Du tager dit dæksel af, men hvis du ikke skal skifte platinerne, behøver du ikke "aftrække" svinghjulet.
Du drejer svinghjulet om til et af de største huller i svinghjulet, hvor du så kan se at platinerne åbner sig.
Du bruger en passende ligekærvet skruetrækker, og løsner skruen som sidder i det største hul, men stadig ikke er helt løsnet, så stikker du skruetrækkeren ind i slidsen ovenover det store hul, med den ene halvdel af skruetrækkerbladet. Den anden halvdel af skruetrækkerbladet går ind i en slids der er i støbningen bagved.
Nu kan du vride skruetrækkeren for at rykke platinernes grundplade, så der bliver stor eller lille platinafstand.
Nu spænder du den "store" skrue (Som ikke er ret stor), og stiller altid svinghjulet så der er den største afstand mellem platinerne. Så lægges søgerblade sammen eller bruges et der passer, så du har feks. 0,4 mm.
Du skubber den ene platin-del (Den der kan bevæges) mere åben med en lille skruetrækker, og fører søgerbladet ind.
Slipper med skruetrækkeren, og bevæger søgerbladet lidt frem og tilbage, så kan du mærke om der er modstand eller ikke.
Du skal nok forsøge nogle gange før den er hjemme, men husk at afstanden godt kan flytte sig, hvis du efterspænder den store skrue.
Hvis du ikke har et søgerblad, kan et stykke pap eller plastik, måles med skydelære, for at finde et der passer.
Husk også på at der i brugte platiner, kommer en fordybning i den ene halvdel, og et "bjerg" på den anden, og hvis det er for slemt, skal de skiftes, husk også på at et lille fnuller eller olierester på platinerne, kan gøre dem uvirksomme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 26-09-04 20:51

Tilføjelse: Når du skriver tændingsafstand må jeg spørge,-

-mener du elektrodeafstand på et tændrør, ? eller
-mener du platinafstand på platinsættet,? eller
-mener du tændingstidspunkt,?

Hvis du vil vide tændingstidspunkt, så er der en terminologi du først skal forstå, fordi tændingstispunkt er afhængig af forskellige forhold, såsom motorens konstruktion, benzinkvalitet, belastning etc.

Men normalt vil der altid være opgivet en grundindstilling som fabrikken foreskriver, men et korrekt tændings-tidspunkt netop for din situation, kan du nemt prøve dig lidt frem med.

Udgangspunktet er grundindstillingen opgivet fra fabrikken og du laver blot et lille mærke på svinghjulet som du kan forholde dig til hvis du vil ændre lidt. Flytter du hjulet et lille nøk
med uret flytter du tændingstidspunktet tættere til top=ød (øverste dødpunkt)
flytter du tændingstidspunktet imod uret og mere væk fra top, så handler det om at finde lige nøjagtigt det punkt hvor "dyret" yder mest muligt uden at lave vrøvl.

Det du skal lægge mærke til er, -HVOR villig motoren bliver eller
om den bliver mere "død" i det.

Gør du det et par gange så ved du til sidst HVOR du vil ha det til at sidde. For at kunne forholde dig til det skal du vide lidt om hvad der sker i en motor, at den skal give tænding nogle bestemte grader før top= (stemplets øverste dødpunkt).

Jeg forudsætter at omdrejningsretningen følger uret og tænder den i top er det nok for sent og tænder den 10 minutter i top, er det måske for tidligt.

Det handler om at finde det nøjagtige punkt imellem disse to yderpunkter og følger du ikke fabrikkens angivelser må du eksperimentere dig frem.

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 26-09-04 20:55

-jeg kan helt tilslutte mig "pallebhansens" kommentar

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-09-04 21:26

Jamen det er jo godt.
En Maxi svinghjul (Krumtap), har en modsat omløbsretning af næsten alle andre knallerter?, om det er med eller mod uret kan jeg heller ikke lige huske.
Men som arcken skriver, kan man stille tændingstidspunktet på en Maxi, hvad man ikke kan på feks. Yamaha FS1.
Tændingstidspunktet stilles ved man gennem hullerne i svinghjulet, løsner de 3 skruer der sidder yderst på grundpladen (Den plade spoler og platiner sidder på). Hver skrue sidder normalt i midten af det aflange skruespor, men hvis man kører med tun på, skal tændingen ske tidligere (altså flere mm end normalt før stempelet når toppen)
Det gøres ved at dreje grundpladen modsat af svinghjulets omdrejningsretning, og den kan udemærket drejes alt hvad den kan. Og så spændes skruerne selvfølgelig igen. Midterstilling er 1mm før top, og yderstillingen er 2 mm før top.
VH Palle Hansen