/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Skumbiler
Fra : epidedymittis
Vist : 2558 gange
100 point
Dato : 26-09-04 17:18

Hej til jer alle sammen!
Jeg har for en rum tid siden været på bordershopping i tyskland, og så at man kunne købe de såkaldte "AHLGRENS bilar"(skummet slik formet som biler). Jeg undrede mig lidt over en svensk vare i tyskland, og købte den ikke. Senere var jeg på ferie i Bruxelles, og så til min forundring/begyndende irritation, at de også havde dette svenske produkt på hylderne. Jeg "Flygtede" hjem til Danmark et par uger senere, og glemte alt om det. Da jeg træder ind i fakta idag, ser jeg, at de mindsanten har "AHLGRENS bilar" på hylderne til 12 kr for en pose. Jeg købte én, for nu skulle de smages. I dette øjeblik sidder jeg og tygger på en af de skide biler, og væmmes ved smagen. Nu kommer så mit spørgsmål: Hvordan ******* kan det være at svenske skumbiler er så ****** populære????? De smager IKKE godt.! Nogen der kan give mig en forklaring på det?
Pft. Epi

ps. Jeg tror bowlerhat kommer på mode igen inden for de næste 8 måneder!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 26-09-04 18:23

Igen forklaring desværre; men for hulen de svenskere er da mærkelige!
Tænk på, at de også spiser varm kartoffelmos overpjasket med rejesalat så en skumbil er vel ikke så ringe endda

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-09-04 19:33

God markedsføring, så god at du lod dig lokke

Hvis du ikke kan lide "skumbilerne", så prøv deres lakridsdæk

http://www.ahlgrensbilar.com/

klik på sverige dernæst förpackning velbekomme

Hilsen ans

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 26-09-04 19:35

du har fat i noget der! Intet ondt om svenskere, men deres måde at blande mad sammen på er yderst mærkelig, og i danske øjne ikke altid så appetitlig. Det er måske en mulighed, at svenskere har andre smagsløj end danskere, eller også er de bare ikke rigtig kloge. Måske er der engang for længe siden en svensker der har besluttet sig for at åbne en restaourante, blot uden faglig kompetence.
Det undrer mig nu alligevel at de har valgt at producere en skumbil der er SÅ ringe, ogi mine øjne så uønsket, som den er. Produktet burde hurtigst muligt fjernes fra danske forretninger. Danskerne sælger jo heller ikke burgere i udlandet vel? -og jo, burgere er og bliver en dansk opfindelse, hvorimod den såkaldte bøfsandwich er opfundet i polen.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 26-09-04 19:39

100000 tak for det yderst apetitlige link ans. Jeg vælger at væmmes blot ved tanken om dæk af lakrids. Hva bliver det næste?? Blå og gule albuer i tyggegummiformat?

Ps. Jeg er nu kommet posen igennem, og jeg kan med undertryk i stemmen meddele, at jeg ikke har fået det bedre!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 19:39

Egentlig kan jeg slet ikke lide skumslik, men jeg kan nu bare ikke lade være, når først posen er åben.
Jeg bor tæt på Sverige, og de har da noget udemærket tyskt slik
På vej til Sverige, er det deres 'korv med mos' og deres glass, som jeg glæder mig til.

nå'e ja! Og så der jo ikke vægtafgift på sådanne skumbiler, kun vægtsforøgelse
Og dem, du ikke magter at få ned, kan du da bare gi' mig

Natmaden

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 26-09-04 19:44

Kære Natmaden: Hvis det ikke var fordi jeg absolut ikke ønsker at støtte de svenske biler (igen) havde jeg personligt sendt dig en pose af det alskens stads..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-04 20:04

Øv... ærgeligt ram2 ikke er her mere ... !

Expert i Skumdyr !!!

Jeg ved han lavede fridaflip nogle frygtelig go'e hjemmelavede skumbananer ...med chokoladeovertræk

Bananer kan næppe kalder dyr, ..men jeg er sikker på de sagtens kunne (st-/d-)øbes om

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-04 20:05

kalder <> kaldes

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 20:24

Nogen må jo ku' li' bilerne siden de bliver ved med at sælge dem.

Forøvrigt en anden svensk specialitet der er værre en kartoffelmos med rejesalat:
Hotdog med rejesalat.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 20:59

dova -> der er jo også både varmt og koldt kartoffelsatat i danmark,
og det er jo 2 forskellige ting.
I svensk rejesalat er der også rejer i , så den kan jo ikke samlignes med den danske
, det er forresten det samme med rejeost. (babymos er dog ikke med...øh..mos )
Forresten spiser nordmænd(og kvinder) torsketunger, som jeg æder flæskesvær,
og så det uden mos.
epidedymittis -> send hellere 2. for portoen er nok den samme
..... Nå nu må jeg vist lige nå kiosken inden de lukker,
De har nemlig træstammer og p-Tærter. uhmm!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 21:00

Ups ! kartoffelsatat=kartoffelsalat

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 26-09-04 22:48

Dova: Jeg beklager at måtte meddele, at jeg tror du tar fejl. Der er INGEN der kan live objekter fremstillet i sukkerpumpet blødt materiale. Et glimrende argument for dette findes ud af natmadens indlæg tidligere i dag. citat: "Egentlig kan jeg slet ikke lide skumslik, men jeg kan nu bare ikke lade være, når først posen er åben." < lige præcist dette er formidabelt formuleret! Det er definitionen på hvad folk synes om skumslik. Som det fremgår af de fremragende citat, kan man alligevel ikke lade være med at spise, når først posen er åbnet. Dette må betyde at producenterne bag "AHLGRENS bilar" bruger en stærkt afhængighedsdannende indgrediens i deres slik. Spørgsålet er så om dette er lovligt? Jeg tror det ikke, og ville blive dybt skuffet hvis det var.
Der må hurtigst muligt sættes en stopper for galskaben. Man kunne jo starte med at brænde samtlige lagre af bilar, men mon det ville have nogen effekt? Nej! Der er ved at opstå monopol-lignende tilstande,- præcist som f.eks. Coca-Cola eller Arla. Jeg ser ikke andre muligheder, end at boykotte de forretninger der sælger, har solgt, eller har tænkt sig, på noget tidspunkt, at sælge "DAHLGRENS bilar"
Alt dette cuttet ned til meget får ord: Vi er NØDT til ALLESAMMEN at handle i ALDI! og KUN i ALDI!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 23:16

HØRT.!!!
Aldi har altså osse nogen gode flæskesvær med krydderi
Dem fra den lokale slagter er så hårde, at jeg tror, at de bli'r lavet med tilskud fra 'FTFATI'
(Foreningen Til Fremme Af Tandlægernes Indtægt).
Men Aldi sælger vist også skumfidusser, og hvad gør vi svage sjæle så, om jeg må spørge ?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 23:33

ups. har netto(p) opdaget at lagerman og malaco har noget med det at gøre.
de linker til hinandens

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 23:40

http://www.malacoleaf.com/index.asp?lang=DK
Citat
MalacoLeaf er Skandinaviens største sukkerkonfekture virksomhed med stærke varemærker som Malaco, Läkerol, Menthol og Lagerman.

I 1999 opkøbte den internationale levnedsmiddelkoncern CSM, som havde ejet Malaco siden 1997, Leaf af den finske virksomhed Huhtamäki. Ved en sammenlægning af Malaco og Leaf blev MalacoLeaf dannet.

Malaco og Leaf havde mange ligheder. Begge firmaer havde dybe rødder og lange traditioner - næsten 100 år - inden for sukkerkonfekture. Leaf begyndte, som 'Firma F. Ahlgren', at markedsføre Läkerol allerede i 1909. Malaco startede lakridsfremstilling i 1920 under navnet 'Dansk Engelsk Lakrids Fabrik'. Begge firmaer havde skabt mærkevarer som stod stærkt i forbrugernes og de handlenes bevidsthed.

MalacoLeaf er en skandinavisk organisation, med koncernkontor i Malmø og med lokale salgsorganisationer i Danmark og Norge. Vi fremstiller hovedparten af produkterne på vore egne fabrikker, en i Slagelse i Danmark og en i Gävle i Sverige.
---
MalacoLeaf indgår i CSM, en international koncern som fokuserer på udvikling, produktion, salg og distribution af levnedsmiddelprodukter og sukkerkonfekture. CSM har hovedsæde i Amsterdam i Holland.

Og Holland ligger jo også op til Tyskland.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 27-09-04 18:56

Hej! Jeg har just været på Kreta, Og der købte vi Harribos lakrids- et eller andet, så danskslik cirkler rundt i hele verden, og jeg bliver forbavset når jeg kan købe Lurpak smør i Mexico!!!??? Vi kan jo kun være glade over at vi er kendte, med vore produkter, men det må koste det hvide ud af øjnene at promovere disse , og derfor bliver det dyrere for os herhjemme, hvorfor egentlig finde sig i det Der er nationaløkonomi i det, men det er for os umiddelbare forbrugere en urskov at tumle sig i!!!
hilsen la

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 28-09-04 16:52

Sigmig, er det hele gået totalt fra snøvsen eller hvad? Hvad pokker skal det ligne, at et fremragende firma som Malaco skal have noget som helst at gøre med de svenske skodbiler?!? Malaco er boykottet fra min side... Endnu en glimrende grund til kun at handle i ALDI.

Forresten er det ok at ALDI sælger skumfiduser. Så længe de holder deres egne discount-fiduser i deres egen ALDI-kæde kan det ikke skade nogen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-09-04 19:22

Og hvem finder så lige den første sportsdeltager, der er bortvist, pga. Malacobildoping.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 28-09-04 21:09

Natmaden: Jeg synes ikke rigtigt du tager emnet seriøst længere! Biler, og dæk af skumgummi ER ikke noget at spøge med! Det er en alvorlig sag, og jeg agter at gøre noget ved det.. Jeg skal bare lige finde ud af hvad.. :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-04 23:45

epidedymittis

Dækkene er ikke af skumgummi, men af lakrids. Lakrids er måske mere holdbart end skumgummi

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 30-09-04 03:49

Lakrids gi'r da også pænere bremsespor.
epidedymittis -> Der er vel ikke andet at gøre, end at skrive til maloco.
Men de giver sig nok ikke til at ændre på en opskrift der måske er fra 1909.
Om de smager godt , det er der jo nok stor forskel på, efter hvor at man kommer fra, personligt kan jeg godt lide mad der er,
noget mere krydderet end de fleste syntes om.
der er da ting der er værre end skumbiler.... Sundquist, se disse 'rene produketer' , de er da lige til mavekrampe.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-09-04 06:02

Jeg tror at, jeg i stedet vil til at prøve noget næsten nyt
Slik fra østen.
http://www.shopasia.dk/shop/productlist.asp?Id=74

Jo'e det da seriøst ment

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 30-09-04 17:09

Ok, så... jeg skriver med det vuns til Malaco, og forhører mig om sagerne. Jeg betragter nu sagen som afsluttet.!

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 30-09-04 17:10

Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-09-04 17:54

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 08-10-04 12:46

Jeg kommer lige med en lille ekstra-ting. I går aftes/nat så jeg til min forargelse, at de på TV3 sendte en reklame med de satans skumbiler!!! NU er det altså gået for vidt! TV3 er fra min side boykottet! Mig har de ikke længere som seer!

Jeg har forresten skrevet til malaco, nu er der gået over en uge, og stadig intet svar. De lugter langt væk af svindel og bedrag...!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-10-04 15:12

Men dog den reklame slipper du ikke for, den er også set her i over 1 uge. trorde faktiskt , at du havde bestilt den.
den er også over et par andre kanaler, husker ikke lige. Tror ikke at malaco lige ændre smag på et gammelt produkt,
for dig, så et svar , kræver nok at du har sendt dem et lettere homørfyldt brev.
Lad os dele en ragusha mums !
Men det er da et pudsigt sammentræf, Måske er den reklame kommet, fordi at salgstallene er faldet,

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 09-10-04 14:44

Det lyder som en forniftig forklaring du der kommer med Natmaden. Mit brev er IKKE humørfyldt! Det er skrevet i ramme alvor.

!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 09-10-04 14:45

Det lyder som en forniftig forklaring du der kommer med Natmaden. Mit brev er IKKE humørfyldt! Det er skrevet i ramme alvor.

!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-10-04 19:13

Skrift på væg: "11 milliarder fluer kan ikke tage fejl, spis lort !"
Se eventuel cirkus valgkamp. fra en pose blandede tv-kanaler.

Ham der fandt på bon-bon, han har humoren, 'mågeklatter','hundeprutter','lossepladsen'.
Måske han startede med et indlæg på kandu