/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ufrillig genstart
Fra : lallebae
Vist : 449 gange
390 point
Dato : 26-09-04 17:02

PC'en lukker ned og genstarter efter vilkårligt tidsrum, ofte, men ikke nødvendigvis midt i arbejdsopgave.
Bundkort: ASROCK, CPU AMD Athlon 2000+
Windows XP Pro med SP1.
Seagate 160 MB HD.
Ved opstart og <F2> viser den at CPU temp er ca. 65' C. (blæser kører)
Er det fordi den bliver for varm, eller er det fejl på bundkort eller (helt ny) harddisk.
Hjælp jeg er desperat.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-04 17:06

har du checket om du har virus - det lyder jo sådan ?

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 26-09-04 17:13

din temp.på cpu'en ser lidt varm ud,hvis den er sat til at lukke ned ved en vis temp.kan det være derfor,dette kan ses inde i din bios

Accepteret svar
Fra : danatool

Modtaget 400 point
Dato : 26-09-04 17:35

slå automatisk genstart fra

start
indstillinger
kontrolpanel
system

under avanceret vælg start og genoprettelse
fjern fluebenet ved genstart automatisk

Kommentar
Fra : lallebae

Dato : 26-09-04 18:00

Tak for de hurtige respons. De åbner for yderlige spørgsmål:
Hvor i BIOS kan jeg se hvilken temp. den vil lukke ned ved.
Hvorfor er den så varm når den ikke er belastet (end ikke kabinetsiderne er på), hvad er en acceptabel tyemp.
PC'en er ikke på nettet (endnu), så den skulle ikke være inficeret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-04 18:09

Hvis det er lige efter opstart er 65 grader helt sikkert for varmt!

Kommentar
Fra : lallebae

Dato : 26-09-04 18:14

Hvad kan være årsagen til den er varm.
Den har tidligere, med en anden (og mindre HD) kørt fint.
Kan der være sket noget mekanisk under montering af ny HD.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-04 18:17

Ligger der ledningen foran cpukøleren? Er køleren støvet? Tror ikke det har noget med harddisken at gøre!

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 26-09-04 18:49

Den typiske årsag til for varme CPU'er er at blæseren er en tand for lille.

Mht. den automatiske genstart lyder det mere som om du har fået Blaster virus.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 26-09-04 19:53

blaster og sasser plejer at lave shutdown med en 60 sek. menu. Jeg er enig med de andre i at 65 gr. er for meget - prøv at gøre kabinet rent for støv. Hvis du bruger støvsuger så benyt hårmundstykke og blokér cpu blæser og tag strømkablet af pcén.

Brug everest til at undersøge om den er overclocket.
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5    Everest
Find den max temperatur i bios som er shutdown limit.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 27-09-04 00:25

i din bios skal du ind under det som hedder PC HEALTH STATUS,der kan du se det

Kommentar
Fra : lallebae

Dato : 27-09-04 14:19

Der er ikke noget i min BIOS der hedder PC HEALTH STATUS.
Det er et ASRock K7VM2

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 27-09-04 14:59

du skal sørge for mere køling til cpuen - er den overclosket så sæt den tilbage - evt. ved at tage bios defaults eller optimized defaults.
En god ide med en bedre køler

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 27-09-04 15:06

Du kan sagtens finde ligeså gode gratis antivirus og firewall .fx avg/avast/antivir og firewall: sygate eller zonealarm. Så er spørgsmålet hvor god er webcontrol , for jeg mener ikke der findes tilsvarende gratis måske iespyad.

Godkendelse af svar
Fra : lallebae

Dato : 01-10-04 10:21

Tak for svaret danatool.
Dit svar afhjalp en del af problemet, nu genstarter den ikke hele tiden.
CPU'en er dog stadig varm, også efter jeg har sat en Thermlake køler på, men det køre da rimeligt stabilt.
Er der mulighed for at overvåge temp. andet end fra BIOS ?

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 01-10-04 12:45

ja du kan downloade et pogram der hedder aida 32 det kan fortælle næsten alt om din pc
hvilket bundkort hvad ram osv
det har også temp. måling både på cpu og bundkort

http://www.imagedata.dk/dl-aida.shtml

det er ikke sikkert at den bliver så varm som bios og aida32 siger mange bundkort har en fejlvisning på op til 10 grader
min amd 2500+ siger den er 52 og det passer nok ca
men prøv at rør ved køleren hvis den kun er lun så er det nok bare en fejlvisning hvis den er meget varm så skal du have en bedre køler
kan anbefale denne
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=08359&type=hardware
hvis det da ikke en den du har købt min temp faldt med ca 8 grader med den køler

og denne kølepasta
http://www.bsmultimedia.dk/info.php?id=310

det er den bedste kølepasta man kan få og de har en go guide til hvordan man skal gøre når man montere en køler og pasta
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 01-10-04 12:49

hov det var den forkerte køler den jeg linker til er til amd 64
det er denne her
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=08295&type=hardware
den samme men til Socket A