/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
ukulele
Fra : dannitheking
Vist : 4666 gange
50 point
Dato : 26-09-04 16:29

Halløjsa
Jeg har tænkt på at købe en ukulele, men hvordan lære jeg at spille på den? Er der en web side eller sådan noget? Jeg kan spille guitar kan det overføres?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:31

ja da, hvis man kan spille guitar kan man osse spille ukulele, det er jo bare en lille guitar.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-09-04 16:45

Nej, det kan ikke umiddelbart overføres. En ukulele har 4 strenge mens in guitar har 6 strenge.
På en basguitar (som for det meste også har 4 strenge) er tonerne identiske med de 4 dybeste toner på en guitar. På en ukulele er tonerne ikke de samme.
Du kan finde nogle basale greb her
http://povl.weisbjerg.person.emu.dk/ukulele%20greb.htm

Held og lykke

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:48

ja ok, en ukulele har 4 strenge og en guitar 6, men hvad, man skal da bare prøve lidt. så kommer det hurtigt til een.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:49

og man kan ikke se en sæk på det billede der bliver linket til.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:49

og man kan ikke se en sæk på det billede der bliver linket til.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 16:50
Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-09-04 16:52

xyzzygy: Nej, ikke ligefrem en sæk. Men jeg tror dannitheking kan få noget ud af det - og nu var det jo ham, der spurgte. Han har sikkert set sådan noget før, hvis han har spillet guitar.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:56

ej, men det er ikke bedste billedkvalitet, kan vi bilve enige om det?
man kan f.eks. ikke læse teksten. men man kan til dels se hvor man skal sætte fingrende, man ikke hvad man får ud af det.

Accepteret svar
Fra : suspiria

Modtaget 50 point
Dato : 26-09-04 19:33

Hejsa
Her er nogle sider du kan tjekke ud:

http://members.tripod.com/~zobrien/uke.html - Nogle tabs+akkorder.

http://www.ez-ukulele.com/index.html
http://www.ez-ukulele.com/moresongs.htm - Lidt om hvordan du stemmer den og nogle få øvelser.

http://ukulele.org/fleabag.html - Diverse sange i .pdf format+mulighed for at downloade sangene.

Enjoy!!

Kommentar
Fra : dannitheking

Dato : 27-09-04 19:24

Mange tak for alle svarne...

Godkendelse af svar
Fra : dannitheking

Dato : 27-09-04 19:25

Tak for svaret suspiria.

Kommentar
Fra : missarthur

Dato : 21-08-10 15:02

Stadig interesseret i ukulele? Jeg er begyndt på en dansk side da der ellers ikke er nogen. Den er ganske godt beøgt (også fra Norge og Sverige), jeg vil gerne have kommentarer og forbedringsforslag. Sidens navn www.ukulelefan.net