/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fjerne xp
Fra : fh1dk
Vist : 391 gange
100 point
Dato : 26-09-04 16:11

Hvordan fjernes windows xp pro, det kører i ntfs tilstand (hedder det sådan). Skal fjernes idet Microsoft kun tillader en computer med programmet, så skal finde det gamle win 98-2 frem istedet, men dete vil ikke bare sådan lige lykkes.

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-04 16:17

hej !
har du stædig win xp kan du under indstallation processen slette ntfs formatere of fomatere det som fAT.(indstallere xp nej til repair - f8 godkend licens - vilken partiton skal hvilkes - format type ntfs / fat - her slukker du efter det )
sluk pcen når den blå barometer er helt oppe som tegn på atr den har formatere og indstallere win98.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 26-09-04 16:18

Du skal tage din gamle HD fra og sætte den nye i som Master og så følge denne vejl. hvor den starter med at slette de partitioner du evt. skulle have fået lavet.

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 3 (Slet logiske drev)
05. Tryk ESC
06. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 2 (Slet udvidede dos-part.)
07. Tryk ESC
08. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 1 (Slet primær dos-part.)
09. Tryk ESC

10. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.)
11. Gør din partition aktiv - genstart og formattér med format c:
Genstart på en win98 diskette og vælg med cdrom suopport - install med cdrommen i drevet

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:21

øh, du sætter din XP disk i og booter fra den, så kan du formatere det drev med XP på. (tag backup af vigtige ting først) og boot så fra din 98 disk, 98 understøtter imidlertid ikke NTFS men kun FAT32 hvilket sux, næh min ven, tror du skal ignorere microsoft, og beholde dit xp, tror næsten alle gør det.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 26-09-04 16:27

Til xou den prøver jeg.

til dannyboyd så skal jeg tage en Hd fra en anden maskine det bliver for omfattende...

til xyzzygy den siger noget med 30 dage, hvad skaer der efter 30 dage?

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 26-09-04 16:28

Windows 98 kan så vidt jeg er orienteret ikke klare tingene. W98 kan kun læse fat32 diske.
Ntsf systemet er xp's herredømme, den kan læse begge formater. Men jeg ved man kan få W98 til at køre igennem XP, men spørg mig ikke hvordan endnu.

Data kan jo blot gemmes ned på en anden disk, eller et andet drev, eller ganske enkelt
brænde de data man vil gemme ned på en cd-rom og så er der vel kun at afinstallere xp.

Men hvorfor egentlig,? jeg kan godt se og også godt forstå at Microsoft idag kun vil opdatere een licens.

Men kører du med flere maskiner og kun een på nettet, kan du vel godt installere på mere end een, blot uden opdateringsmuligheden. Men vil du ha dem opdateret alle, så er der vel kun at ha de licenser der kræves.

At fjerne XP mener jeg er en nem sag, men hvis du kke kan læse drevet bagefter, så mener jeg du skal formatere i det gamle system fat32 som windows98 jo kører aldeles fint på.

At starte forfra på en disk med w98, er du vel ikke i tvilvl om,? er du,?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 26-09-04 16:30

nej når først xp er væk, så tror jeg jeg har fanget det

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 26-09-04 16:35

At få xp væk er jo nemt nok og - "dannyboyd" har givet dig en fremgangsmåde ved
forfra-start med w98.

W98 SE kører jo trods alt rigtig godt.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:36

nå ja, du har HOME så, så skal det aktiveres med telefonen, ret lamt, det er selvfølgelig en barriere for at ha det på 2 pc er fordi man skal intaste en unik Hardware kode, altså en der er genereret ud fra hvad du har i computeren, så hvis den ser 2 forskellige pc'er med samme cd-key nægter det at virke. tror du skal ha et crack så.
www.gamecopyworld.com måske

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 26-09-04 16:52

Jeg fulgte xou's eksempel og har efterfølgende puttet win 98-2 start up disketten (og derefter win 98-2 cd'en i)i og det virker tilsyneladende. Mener jeg et eller andet sted har en XP opgradering, men kan nok ikke få den til at køre den service pack 2?

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 26-09-04 16:52

Tak for svaret xou.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 16:53

hvad? 98 kan da ikke opgraderes til XP, mener man mindst skal ha ME

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 26-09-04 16:54

tak for hjælpen alle sammen, det her havde jeg ikke klaret uden jer