/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af ribs og solbær
Fra : stig54
Vist : 5439 gange
50 point
Dato : 26-09-04 10:30

Hvordan og hvornår beskæres ribs og solbærbuske. Vores er en kæmpe bladmasse

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 26-09-04 10:38

Bedst at beskære efter vækstsæsonen, altså når bladene er faldet af. Brug en beskæresaks eller et høgenæb til de tykkeste grene.
Jeg vil foreslå at du beskærer hver tredie gren jævnt fordelt i busken i år og næste tredie del til næste år og så videre. På denne måde har du hele tiden en varieret busk med forskellige "årgange". Er busken vokset helt vild, kan du saktens skære det hele ned i år og forvente den vokser frem til næste år. Det er ikke sikkert den giver frugt før om to år.
Husk at overdække resterne af busken for vinteren, den kan godt være frostfølsom når den lige er skåret ned

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 26-09-04 11:04

Ribs og solbær skal ikke beskæres ens.
Solbær skal beskæres tidligt om foråret og består i, at man med årene fjerner de grene der er 3-4 år gamle, helt fra bunden, så de nyere grene får lys og luft nok.

Og ribs tåler slet ikke nær såkraftig beskæring som solbær, og grenene skal være noget ældre før man fjerner dem. Og de skal også beskæres tidligt om foråret.
Og på ribs, er det hele busken man beskærer grenspidser på.
Hvis man beskærer den for meget, kommer der bare ingen bær.
mvh dova

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 26-09-04 11:19

Hej stig54

I følge Brugsens lille bog så skal Ribs først beskæres når den er 4 år gammel. Du fjerner 1-2 grene hver år. Det skal være de ælsdte, som er mørkere i barken end de unge grene.
Solbær beskæres også først ved 4 års alderen. Også her fjernes de ældste grene, dem der er næsten sorte. Og som dova skriver så kan du fjerne flere grene på solbærbusken
Begge buske beskæres fra høst til februar.

Du får travlt i dag hva´

Hilsen Jspi

Kommentar
Fra : lenejensen

Dato : 26-09-04 11:28

Når du plukker solbærene næste år, så klip de ældste grene af inden du plukker, så kan du sidde og plukke dem i en mere behagelig stilling, end når du står bøjet ind over busken - de skal jo klippes af alligevel - som du også kan læse ovenfor... Desuden skal du gå dine solbærbuske igennem om foråret - tidligt - når knopperne begynder at røre på sig. Knopperne skal være aflange - og IKKE runde. Hvis de er runde skal hele grenen klippes af og bortskaffes - evt. brændes, da der er sygdom i dem - en sygdom der breder sig til hele busken - andre buske - og der bliver ingen solbær på busken - jo lidt småtræls...

mvh.
Lene

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 26-09-04 12:11

Tak for svaret dova.
Det bliver rart at blive af med al den bladmase.
Stig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 12:34

Selv tak Stig

God fornøjelse med havearbejdet
mvh dova