/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af pæretræ
Fra : stig54
Vist : 2851 gange
50 point
Dato : 26-09-04 09:31

Mit pæretræ er åbent, ranglet og skyder i vejret.
Jeg vil gerne have det stoppet i højdevæksten og lidt mere fyldigt med længere sidegrene.
Hvordan??

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 26-09-04 09:57

Hej stig54

Du beskærer dit pæretræ om vinteren. Du kan forme et pæretræ lige som du gerne vi have det. Efter en kraftig vinterbeskæring vil dit træ sætte mange lange skud. Dem klipper du af i løbet af sommeren, når de er 20-30 cm. lange.

Hilsen Jspi.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-09-04 12:39

Der er faktisk to måder at beskære frugttræer på, som Jspi skriver om vinteren senest februar hvis du ønsker træet skal have mulighed for at bære frugt, eller en sommerbeskæring.
Sommerbeskæringen har den fordel, at du kan forme trået med blade på, lige som du ønsker det skal se ud, men du så være forberedt på, at det ikke sætte frugt året efter.
Hvilken årstid man vælger er indiviuelt, afhænging af, om man kan undvære frugt det næste år, men fordelen ved sommerbeskæring er, at du kommer til at se, hvordan træet kommer til at se ud.
Herefter klipper du så de nye skud efter hvordan du vil forme træet.

ellebye

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 26-09-04 12:47

Jeg fandt et par gode sider om beskæring af frugttræer

www.kan-lir.dk/frgttr

www.e-haven.dk/artikler/beskaering/beskaering.htm

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 26-09-04 13:18

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 13:33

Selv tak
mvh dova