/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af hindbær?
Fra : stig54
Vist : 544 gange
50 point
Dato : 26-09-04 09:23

Vores hindbær trænger til beskæring.
Nu er de første stængler begyndt at visne.
Hvornår og hvordan beskærer (udtynder) man nu lige hindbær.
Er det ikke noget med at de ældste mørke stængler skal fjernes???????

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 60 point
Dato : 26-09-04 09:42

Hej Stig54

Hindbær er en to årig plante, den bær frugt på stænglerne andet år. De stængler der har bået frugt afklippes helt nede ved jorden umiddelbart efter høst. Ved at klippe lige efter høst, forebygger du også stængelsyge.
Du kan samtidigt udtynde de nye skud til godt 10 pr. løbende meter. Hvis de tilbage blivende skud er meget lange, kan du også klippe dem ned til knapt 1 m. højde.

Hilsen Jspi

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 26-09-04 10:04

Jeg glemte at skrive at Brugsen har udgivet nogle små, let forståelige og rigtig gode bøger i en samling der hedder Brugsens Havebøger. I serien findes denne her: Frugt og bær fra Brugsen af Eyvind Thorsen. Jeg ved ikke om de sælger den mere, men jeg vil anbefale dig at spørge efter den.

Hilsen Jspi

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 26-09-04 10:27

Tak for svaret jspi. Vi går ud og klipper.