/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
TRÅDLØS NETKORT!
Fra : JacobS.
Vist : 754 gange
90 point
Dato : 25-09-04 21:30

Hej. jeg har lige købt en trådløs router på 11 Mbit. nu skal jeg bare have et trådløst netkort til min bærbar pc. jeg har hørt at man kan få et netkort, et kort man stopper ind i computeren, jeg tror at det hedde noget med pcmia kort eller noget i dden stil. eller man kan få en man stopper i USB porten. Den man sætter i USB porten er billigere end det man sætter i computeren.
Men hvad for en løsning er bedst?
hvad koster de?
Hvad for et mærke er bedst?
Hvad for en har den bedste forbindelse?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-04 10:37

PCMCIA kortet er beregnet til den bærebare, der har en dobbeltport i de fleste tilfælde.

Netkort som PCI kort er beregnet til den stationære, der har et PCI slot ledigt. Her er antennen dog lidt generet af kabinettet, alt efter hvordan den er placeret i forhold til AP'en.

USB enheden er langt mere universal, men ofte kræver de en USB2,0, men findes dog så de også understøtter 1,1.

Hvad der er bedst er bl.a. et spørgsmål om hvordan de forskellige enhedder placeres i forhold til hinanden.
Men hvis du vælger en af disse enheder, så kan det være en fordel, at vælge en der kan tilsluttes en udvendig antenne på.
Her kan man købe en lille antenne med 5db forstærkning, monteret på en magnetfod, så den kan placeres mere åbent, evt på taget af bilen, når man er ude i geografien og finde HOTSPOT's
MicroLan har en sådan antenne med 1,2 meter kabel for 59.- danske mullaer.
Det er en GreyCom ML-AO5 - www.microlan.dk

Kommentar
Fra : H2

Dato : 26-09-04 10:45

Hej

Jeg har valge en til usb. For den kan jeg jeg få så man kan sætte en forlængerledning i så den kan flyttes et stykke op i luften og virke som en antenne og give en bedre rækkevidde.
Mit er et 54Mbit jeg har købt i Merlin det fungerer meget fint.
Henrik

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-04 12:33

Genialt Henrik.
Det er da en logisk løsning som man ikke altid focusere på, fordi man lader sig påvirke afbillederne fra det der bydes på, i annoncer o.lign.

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 26-09-04 12:42

Men hvad for en mulighed skal jeg vælge? Gerne billig! den skal bare være god!
Er det ikke fint nok med et Pcmcia? men hvordan ved jeg at jeg har dobbeltport?
Er det den der sidder i siden, hvor man trykker og så ryger der en skuffe ud?

Kommentar
Fra : H2

Dato : 26-09-04 15:25

Ja det er den firkantede der sidder i siden.
Fordelen ved en USB er også at den kan bruges til en stasionær pc hvis du skifter din bærbare ud med sådan en engang.
Derfor ville jeg vælge en til USB.
Henrik.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-04 21:01

H2 skriver:
Ja det er den firkantede der sidder i siden.
Og så har den to klapper og 2 knapper. Hvis din bærebar er af nyere dato, så har den de to porte.

Jeg ved ikke, men tror nok også at USB enheden kan bruges i forbindelse med HOTSPOT. Det ville være det mest logiske, da den har samme mission som et PCMCIA

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-04 21:10

Uden at det skal opfattes som en reklame, så er ZITECH et sted hvor man har forstand på sådanne sager uden at være for dyr.
Jeg har købt flere ting i den afdeling vi har her i Næstved, og de har været billigere end de tilbud man har i BILKA (Bilka er bare billigere? - siger de) og så er der viden til forskel.
Men hvis man er bevidst om hvad man køber, så kan man godt handle de billigste steder.
Jeg har købt flere ting i bl.a. NETTO og ALDI. - Man skal bare have den fornødne viden, så kan man spare en del penge.
Hvis IKKE, så bør man nok gå til fagmanden, for der er INGEN support i NETTO og ALDI.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 26-09-04 22:34

Hej igen her er 2 eksempler på netkort fra TRENDnet. bruger selv dette frabrikat og jeg har ingen problemer.
Jeg vil nok give det ekstra og købe en USB

PCMCIA:169kr.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94147&type=hardware
USB:229kr.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94172&type=hardware

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 28-09-04 20:14

Okay. Hvis jeg nu køber dette PCMCIA net-kort til 169 kr. med 11 mbps, kan jeg så godt bruge en router med 54 mbps?
og omvendt, hvis jeg køber en net kort med 54 mbps kan jeg så bruge en 11 mbps router?
Eller gør det ingen forskel? de behøver måske ikke at være samme mbps?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-04 21:13

Normalt så understøtter de fleste systemer i 802.11 G (54 mbps) også 11 mbps, hvorimod en ren 11 mbps ikke kan køre 54 mbps, men vil blot få et 54 til at køre 11 mbps.
De vil med andre ord være kompatible nedad.

Jeg bruger selv et 11/54/108 mbps. - De 108 kan jeg ikke udnytte på nettet, med mindre jeg har en rigtig hurtig bredbåndsforbindelse.
Men til gengæld har jeg glæde af den på det lokale netværk, dog kun indtil de 100 mbps, som de almindelige netkort understøtter.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 28-09-04 22:08

Efter hvor mange Mbps kortet er afgør bare hvor hurtig det kan køre det kan ikke kører hurtigere end det langsomste.
De dfeste kan køre på kryds og tværs de skal bare have samme Overensstemmelsesstandarder
Her er nogle eksempler på hvar de kan være: 802.11b, 802.11a, 802.11g,
Rouder og netkort skal bare kan køre det samme nr. Mange router og netkort kan køre flere Overensstemmelsesstandarder.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 28-09-04 22:09

Efter hvor mange Mbps kortet er afgør bare hvor hurtig det kan køre det kan ikke kører hurtigere end det langsomste.
De dfeste kan køre på kryds og tværs de skal bare have samme Overensstemmelsesstandarder
Her er nogle eksempler på hvar de kan være: 802.11b, 802.11a, 802.11g,
Rouder og netkort skal bare kan køre det samme nr. Mange router og netkort kan køre flere Overensstemmelsesstandarder.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-04 23:54

H2, Jeg tror du blander tingene lidt sammen.
Router og Accesspoint er ikke helt det sammen, men kan være sammenbygget.
De fleste almindelige netkort, router, switch og hub kan håndtere 10/100 mbps

WLAN
802.11b = 11 mbps på frekvensen 2,4 GHz
802.11g = 54 mbps på frekvensen 2,4 GHz (Super-G op til 108 mbps)
802.11a = 54 mbps på frekvensen 5 GHz (er meget lidt udbredt i Danmark)

802.11g understøtter altså også 802.11b

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 29-09-04 16:41

Så det bedste vil være at købe et 54 mbps eller hva? Er de ikke dyrer? Vil det sige at hvis jeg køber et kort med 11 mbps og jeg har en router på 54 mbps, så går routerens forbindelse ned sådan at det passer router fx 11 mbps?

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 29-09-04 16:48

RETTELSE! til det sidste indæg! jeg laver det lige om:

så det bedste vil være at købe et net kort med 54 mbps? er de ikke dyrer? vil det sige at hvis jeg køber et kort med 11 mbps og har en router med 54 mbps, vil router så automatiske gå ned i en lavere forbindelse så det passer til net kortet? vil det så sige at når der fx står på et kort: 54 mbps, vil det så sige at det KAN gå op til 54 mbps. og det samme med et 11 mbps kort at det KAN gå op til 11 mbps? gælder det også for router, at de KAN gå op til 54 og 11 mbps?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-09-04 23:24

Jeps - de vil tilpasse sig til hinanden, til den max hastighed som de begge kan kommunikere med.

Hvad angår 802.11a er det en standard der benyttes i United Bluf (USA). Dog er der nogle kort der kan bruge alle tre standarder a,b,g. - således at du kan bruge den bærebare i USA, uden at skulle anskaffe sig et kort til dette brug.

Noget tyder på at man vil gå mere over til multikort, så man kan rejse verdenen tynd med det samme netkort i den bærebare.

Et kort til 54 mbps er ikke meget dyrere end et 11 mbps, så det kan næsten ikke betale sig at spare på det.
Det er jo kun et spørgsmål om tid, før man kan bruge langt hurtigere kort. Udviklingen går stærkt.