/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af udhus
Fra : bellawow
Vist : 10311 gange
100 point
Dato : 25-09-04 11:38

Jeg vil isolere mit udhus så det bliver frostfrit. Jeg ved ikke om det er nødvendigt med en damspærrer da der ikke skal være varme i udhuset.
Jeg har tænkt at isolere loft og vægge med 50 eller 75 mm rockwool og derefter beklædning af spånplader eller vandfast krydsfiner.
Er der en der kan give et tip om hvordan man isolerer selve loftet, jeg har forestillet mig at bruge noget ståltråd for at holde på isoleringsmåtterne og derefter sætte pladerne på.
bellawov

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 25-09-04 12:00

Din ide med ståltråd til at holde isoleringen på plads i loftet, er udmærket.
Det var faktisk et krav i etageadskillelsen da vi byggede nyt hus for år tilbage.
En dampspærre er altid godt, også selv om der ikke er varme på.
Du skal også tænke på gulvet.
Er det isoleret, ellers risikerer du , at der begynder at trække fugt op i rummet og ødelægge din vægbeklædning.
mvh dova

Kommentar
Fra : bellawow

Dato : 25-09-04 12:38

Tak til dova
Gulvet er flisebelagt og der har jeg tænkt at ligge lægter og der imellem ligge leca nødder eller flamingo plader og derpå en spånplade. mon ikke det er ok.
bellawov

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-04 13:21

Flisebelagt, altså som havefliser o.l.?
Så vil det nok være en god ide at lægge en fugt/dampspærre mellem isolering og gulvplader.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-09-04 13:22

Det er ikke ok med flaming-plader som udvikler giftgasser ved brand.
Leca-nødder er ok

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 13:24

Undskyld Dova, men dampspærrer skal virke den modsatte vej, altså mod fugt indefra.
Det man for eksempel bruger på betongulve kaldes helt korrekt en fugtspærre og skal være placeret mod yderste materiale.
Når der ikke er opvarmning skal der ikke være dampspærre, om der må ved jeg faktisk ikke, men tror det godt.
Jeg ville foreslå at du i stedet opsatte noget tjæret isoleringspap mod ydervæggen og på den måde beskyttede dit isolerede hulrum. Husk at isoleringen skal have lidt eksta plads.
Tråd er fint til loftet og det er rigtigt at man bruge 2 mm udglødet jerntråd for at skabe en brandhæmmende beklædning hvor jerntråden skal fastholde isoleringen og på den måde forsinke gennembrænding, men så fint behøver du jo ikke at lave det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-09-04 14:21

Ja nu kom du først BjarneD(jeg får aldrig brødristeren)
Først fugtspærre,så det ikke slår op gennem betonnen,og ingen flamingo som eme siger.
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-04 15:28

Okay, okay BjarneD
Du får ret m.h.t. fugtspærre der skal under isolering i gulv, men på vægge skal dampspærren ind mod rummet med isolering udenpå. Hvis altså der bliver monteret dampspærre.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 15:39

Dova: Ja det er jo forskellen på dampspærre og fugtspærre og hvor dampspærren skal stoppe fugt inde fra rummet skal fugtspærren stoppe det udefra, derfor de forskellige placeringer.
Fugt i vægge og loft skulle jo gerne stoppes af udvendig beklædning og på bræddevægge og andre sugende vægge er det godt med isoleringspap mellem udvendig beklædning og isolering.
Jeg tror såmænd vi er enige omkring hensigten. Har vi ikke disputtet lidt omkring det her før

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-04 15:45

Nemlig

dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-09-04 16:22

Hov Hov i to.
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 17:07

Ja, Keldd her skal man være hurtig og du ved jo hvad jeg er for en.

Angående isolering af gulv så er det ikke nedefra frosten kommer så det er ikke det mest nødvendige i et uopvarmet rum.
Jeg byggede et isoleret rum i mit udhus sidste efterår og så placerede jeg en kummefryser i rummet, og for det ikke skal være løgn så blev der opbevaret sodavand i rummet hele vinteren uden der nogensinde var tegn på frysninger.
Gulvet er uisoleret og består af SF sten, væggene blev beklædt med 100 mm glasuld op mod henholdsvis pudset teglstensmur (ydermur) og indvendigt med aluminiumsplader på ydersiden og gipsplader på indersiden også med 100 mm glasuld imellem. Loftet består kun af masonitplader med 100mm glasuld over som er dækket af pap. Der er så ingen afkøling fra vind, men det er meget primitivt så mit bud er, at du skal gøre mest ud af vægge og loft.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-09-04 17:31

Gulv:
belægning
isolering
materiale mod capilarvirkningen (fugtopstigning) og hvis det skal være grus så er mindste størrelse 4 mm.

Godkendelse af svar
Fra : bellawow

Dato : 26-09-04 10:39

Tak for svaret dova.