/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvor meget kattemad
Fra : sannen
Vist : 1066 gange
20 point
Dato : 25-09-04 08:52

hvor meget kattemad (gram) skal en 6 ugers killing have om dagen og hvis moderen ikke har mere mælk skal den så have ekstra.
og hvad så når den bliver 12 måneder hvormeget skal den så have???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-04 09:04

når den er seks uger er den sådan lige der hvor kattemor ville forsøge at slæbe den til madskålen - men den skal jo have killingekost. Det er lidt forskelligt fra kat til kat med portionerne - prøv at spørge dig til råds hos dyrlægen. Nogen katte grovæder og det er jo ikke sundt mens andre selv kan finde ud af det - og - ja man kan jo blive ved.
Prøv måske at stille spørgsmålet online hos www.bonniedyrecenter.dk der reklameres godt nok men brevkassen fungerer rimelig godt.

Kommentar
Fra : sannen

Dato : 25-09-04 09:11

jeg har fået skrevet forkert med de 12 måneder det er uger

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-04 09:13

sannen - gør dig selv en tjeneste og tal med en dyrlæge - både for din egen skyld og for kattens - og måske for at den skal få både det rigtige foder og de rigtige doseringer - de fleste dyrlæger med respekt for sig selv vil svare dig ganske gratis over telefonen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 25-09-04 09:57

Hvordan ved du, at kattemoderen ikke har mere mælk.
Det er ikke normalt, at en kat der får hvad den har brug for, ikke har mælk når killingen er 6 uger.
Killing på 6 uger, er jo kun lige begyndt at spise selv som supplement til mælken, og dens mavesæk er ikke andet end på størrelse med et fingerbøl.
Den skal have flere små måltider om dagen, og man kan ikke lige sætte antal gram på.
Det afhænger af foderets art, kattens vægt, og indenfor de grænser er der også afvigelser.
Men de fleste killinger/katte er selv gode til at lade være med at lade sig overfodre, altså de stopper med at spise når de er mætte.
Men når den vokser til, vil du egentlig blive forbavset over hvor meget en kat spiser i forhold til sin størrelse.
mvh dova

PS: en lille regel helt uden for dit spørgsmål: Mange kan ikke forstå hvorfor deres katte stjæler mad på bordet, og tror det er en kats natur.
Men, en kat der får mad nok, stjæler ikke. Kun hvis den jager mus og fugle for sjov

Kommentar
Fra : sannen

Dato : 25-09-04 10:53

til dova det er ikke min kat der har fået killinger det er en veninne som jeg skal have en killing af og jeg vil jo have at den bliver rigtigt anæret. jeg ved ikke om misse moren får nok mad til at pruducere mælk nok men det virker ikke sådan.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-04 11:03

Ja,men så skal du huske, at en killing skal være 12 uger før den må tages fra sin mor.
Held og lykke med misser
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : sannen

Dato : 25-09-04 11:12

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-09-04 11:13

Til Dova>(og sannen)

Man vil ofte se at morkatten ikke gider passe killingerne mere. Når det sker, falder mælkeproduktionen.
Det forekommer at en hunkat ikke har mere mælk efter den 6. uge. Det er en levende orginisme vi taler om, verden er ikke sort og hvid.

Mht. maden og sult:
I vores hjem står der altid mad fremme, kattene kan gå ud og spise når det passer dem, og det klare de uden problemer.

Så når vores katte altså forsøge med det ene øje på os og det andet på vores tallerken at nappe lidt kød eller grønsager, er de altså sultene på trods af at dyret kan gå lige ud i køkkenet og spise 3 forskellige slags mad 24/7.?
Dén regel tror jeg godt du kan stryge.!!! Jeg har gjort det.!

Til Sannen>
Du kan roligt begynde at præsentere killingen for killingefoder. Vores killinger spiser (selv) killingefoder når de alt for 3-5 uger gamle, kombineret med modermælken. Og fra 6-7 uge klare de sig selv.
Brug din sunde fornuft. Du skal ikke måle af, den vil ikke æde sig ihjel. Men hæld lidt op, og lad det stå, den vil helt sikkert selv finde det, når bare det står det samme sted. Som tjek på at den spiser, kan du evt. veje den på en digital køkkenvægt, hver 4. - 5. dag.
Det er efter min erfaring ikke nødvendigt at måle af, med mindre den er på diæt eller syg, men så vil dyrlægen også være inde over jo til at rådgive.

Pøj Pøj med det.