/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stråtag
Fra : CISKA
Vist : 2115 gange
100 point
Dato : 24-09-04 18:44

Jeg har et hus med stråtag, som jeg gerne vil sprøjte for at holde mos/alger nede på et minimum. Men jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige produkt til formålet. Jeg har hørt at kobbersulfat skulle være godt.?. Måske der er nogen der har et bedre forslag til, hvad man kan sprøjte med.

På forhånd tak
Ciska

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 24-09-04 19:10

Hej CISKA

Både blåsten (kobbersulfat) og jernsulfat (jernvitriol) virker mod mod.
Til alger findes et klorfrit middel, Algerex, der også kan anvendes i havedammen.
Der er andre midler på markeder, de fleste kan blandes med kobbersulfat.
Både kovver- og jernsulfat ødelægger evt. zinktagrendenr.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-09-04 19:10

Det er nok muligt at kobbersulfat kan have en vis virkning, det er bare ikke normalt at man renser sådanne tage, andet end man forsigtig fjerner store gevækster, og reaparerer hvis fugle eller mår laver huller, ligeledes skal man regne med at forny møningen (Rygningen)
Endvidere er kobbersulfat ikke ugiftig, og vil løbe ned på jorden og ødelægge planter mm.
Dog er der firmaer der udfører en form for rensning:
http://www.magma-firestop.dk/m_appl.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Uldstruplund

Dato : 30-09-04 17:00

Det lyder måske mærkeligt
men hvis man fjerner det som giver mos og alger, såsom store træer og buske som står tæt ved huset hjælper . Frisk luft og solskind er det bedste middel og giver samtidig lys i huset
VH uldstruplund

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-09-04 17:32

Uldstruplund: Du har faktisk fat i noget, dog er det bedre med solskin end solskind, da det sidste formentlig afdækker taget.

VH Palle Hansen