/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroën XM 2.0i 1995 tandrem
Fra : olehenne
Vist : 1030 gange
240 point
Dato : 24-09-04 12:42

Da min XM sprængte tandremmen efter 90k km bøjede 9 ventiler er spørgsmålet: sker det igen? Da jeg ikke kan få en grund til uheldet fra min mekaniker, håber jeg at få hjælp her. Bilen har kørt 186k km uden større problemer. Lidt ujævn motorgang når speederen blev sluppet og igen aktiveret. Har lige oplevet to tilfælde af voldsom rysten, hvor udstødningen slog op mod bunden på en tur til Østrig med flere hundrede km mellemrum. Hvad gør en lidt fattigere bilejer?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-09-04 13:20

Hvad er serviceintervallet for udskifning af tandrem på din model? Nu ved jeg på min Berlingo HDI at det er 140000km.
Men ellers kunne disse rystelser tyde på dårlige motor-og/eller udstødningsophæng (lad os håbe det sidste...da de er langt nemmere at skifte.)

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-09-04 13:44

Grunden til jeg nævner det med tandremmen og det foreskrevne udskiftningsinterval, er at der pt kører flere (ja faktisk MANGE) sager med netop sprungne tandremme på diverse bilmodeller (mest Opel og Fiat) FØR de skulle have været skiftet ifølge servicebogen/foreskrifterne.
Og det ser faktisk ud til at bilimpotørerne generelt vil TABE disse sager...jeg har dog ikke hørt de seneste meldinger omkring dette.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 24-09-04 14:08

Min mekaniker siger 120000 km. Udstødningen er lige lavet og ophæng er ok. Første rem er skiftet ved 130k km.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-09-04 15:05

Hvis din tandrem sprang efter kun 90000 km er det jo 30000 for "tidligt"!!! Hvis ikke du allerede har gjort Citroën opmærksom på dette ville jeg da lige lægge min vej dem. Jeg kan selvfølgelig ikke vide ud fra dine ovenstående oplysninger hvordan/hvorvidt du blev holdt "skadesløs" ifm denne "defekt"?! Der er på min Berlingo som nævnt 140000 km eller 10 års garanti på netop tandremmen.

Dine rystelser kan så formentlig skyldes for lave omdrejninger i for højt gear, hvilket jo nemt kan forekomme i nævnte terræn, når du ikke har oplevet det siden hen...hvad jeg forstår du ikke har.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 24-09-04 15:29

Da jeg ikke har haft bilen fra ny kan der måske være et garantiproblem. Rystelserne forekom første gang lige efter motorvejsfrakørsel i Østrig på jævn vej, anden gang var motorvej i Tyskland ved en svag stigning m ca 110 km/t. Et værksted undersøgte udstødning og ved en prøvetur erklærede de bilen fejlfri.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-09-04 15:38

Det kan jeg godt se! Men jeg synes lige jeg ville nævne det for dig, når nu der er verserende sager omkring dette emne. Det kunne jo gå hen og blive en principsag for bilimportørerne...og så kunne det jo være på sin plads du "meldte dig i køen"!

Ja når et værksted melder din bil fejlfri, så burde der jo ikke være meget at komme efter! Men det tyder på en form for defekt i ophæng/styrekugler/lejer/kardanled(knokleledene i forhjulende).

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-09-04 02:13

hvis du har sluppet speederen helt og derefter trådt den godt ned, får du to modsatte kræfter lige efter hinanden i motorophængene, og hvis de er lidt "møre", vil det kunne vippe motoren frem og tilbage. Den bevægelse forplanter sig til udstødningsrøret, der så banker i bunden én eller to gange.
Var det dét, der skete?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 25-09-04 08:33

har prøvet det og uden resultat. Før remmen sprang var der en gang imellem et par udsættere når speederen blev sluppet hurtigt, ellers ikke noget unormalt. Det skulle være den samme motor der ligger i Xantia 2.0i, måske er der nogen med en erfaring om pludselig voldsom ujævn motorgang som så ikke viser sig igen før flere dage og km senere.
Håbet er lysegrønt endnu :)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-09-04 18:38

Jeg ville skiftet tandremmen når den nye tandrem har kørt 80000km. så er du sikker. Hvis du har bilen så længe.
alimak

Kommentar
Fra : jngn135

Dato : 26-09-04 15:51

jeg tror sku bare jeg ville skifte bilen for den er alt for dyr / ustabil og holde kørende.. der er så mange andre mærker der er meget billigere i drift som du hurtigt kan blive meget mere glad for.. og er en xm ikke os langt ude over enhver form for garanti..........

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-09-04 16:54

Har du for resten kontrolleret at diverse vacuumreguleringsslanger er tætte og monteret korrekt?
Fejl på disse har de besynderligste konsekvenser.

Annuller spørgsmålet
Fra : olehenne

Dato : 11-12-06 15:15

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Desuden har bilen nu kørt 235000 km uden problemet er kommet igen. Den er suppleret med en Picasso HDI (gule plader) så den skal bruges til at transportere børnebørnene i.