/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad må man tage i leje i forb. med frem~
Fra : petedane
Vist : 1735 gange
100 point
Dato : 23-09-04 20:17

Jeg bor i en andelslejlighed, hvor jeg har to værelser, et toilet og køkken til leje i 6 måneder - i alt 50 kvm.

Hvad må jeg forlange i leje for disse værelser?

Hvis jeg regner lejen ud efter mine omkostninger pr. kvadratmeter, så er huslejen ca. 2.500 kr.

Men kigger jeg i f.eks. Den Blå Avis, så kan jeg se at markedsprisen minimum er på kr. 4000 kr, når jeg sammenligner med andre tilbud i mit område af København.

Selv har jeg overvejet at tage kr. 3.500.

Er dette tilladt? Er der nogen der kender til reglerne i lejeloven?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-04 20:31

Prøv at læse denne side http://www.ejdadm-ja.dk/udlejning.htm

Du skal tale med din andelsboligforening, før du fremlejer din lejlighed, hvis du vil være på den sikre side.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-04 20:32

Hvis det er den skattemæssige del du tænker på, må du skattefrit udleje en del af boligen for 2000,- pr måned inkl. forbrug.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-09-04 20:33

Eftersom lejligheden (jeg går ud fra at det er hele lejligheden du lejer ud og ikke kun en del af den) ligger i København, er den omfattet af boligreguleringsloven, og du skal derfor beregne en omkostningsbestemt leje, jf. lovens § 5. Det er §§ 8 og 9, der nærmere definerer hvad du må tage i leje, og det er pænt besværligt - især når man ikke sidder med de konkrete tal foran sig - så det vil jeg ikke gennemgå nærmere.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage de 3500 kr. pr. måned. Det lyder ikke urimeligt, og jeg tror ikke en eventuel lejer vil indbringe sagen for huslejenævnet. Det er trods alt kun ½ år det drejer sig om.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-09-04 20:40

UPS - min fejl. I henhold til boligreguleringslovens § 4, stk. 5. finder de regler jeg nævnte ikke anvendelse, så det er rigtigt, når der står i ans' link, at det er "det lejedes værdi" der gælder. Man skal huske at læse alle paragrafferne

Men det ændrer ikke ved, det jeg har skrevet i sidste afsnit.

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 23-09-04 21:01

Tak fordi hurtige svar.

Lige en præcisering - det er kun en del af min bolig, som jeg lejer ud. Min situation er lidt speciel. Jeg har købt naboens lejlighed, med henblik på sammenlægning. Men ønsker at leje den ud indtil jeg har indhentet nødvendige byggetilladelser og indhentet tilbud hos håndværkere. Selv om det er to separate lejligheder, så fungerer de rent juridsk kun som én. Gør det nogen forskel i prisfastsættelsen?

Jeg har fået godkendelse af min andelsforening til udlejning, men de kender ikke noget til min husleje. Har de ret til at få beløbet ændret. I vores vedtægter står der intet nævnt.

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 23-09-04 21:03

Til dova:

Du har delvis ret i dit svar. I flg. Told og skat, så er lejeindtægt under kr. 24.000 pr. år. Da jeg kun lejer ud et halvt år, så kan jeg i princippet tage kr. 4.000 pr. måned uden at blive beskattet.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-09-04 21:25

For så vidt angår lejens størrelse, kan jeg ikke se, at det gør den helt store forskel at der er tale om enkeltværelser. Man vil dog nok sætte lejen lidt lavere end hvis det var en "hel" lejlighed i og med, at lejeren stilles ringere ved leje af enkeltværelser.

Som jeg forstår det, udlejer du i praksis en "hel" lejlighed, så jeg synes umiddelbart ikke at 3500 kr. er urimeligt, men hvis din lejer går til huslejenævnet, er det dog ikke til at sige hvad lejen bliver sat til, for som du kan se i ans' link, er den tilladte leje utrolig lav. Jeg tvivler dog stærkt på, at din lejer gider det besvær for 6 måneder.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-09-04 21:47

Normalt siger man at fremleje højest må udgøre 90% af den betalte leje. Ellers er der nemlig tale om videreudlejning. Ved fremleje skal den der fremlejer selv betale mindst 10% af huslejen. Ellers begynder vi at snakke forretning og "fortjeneste".

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-09-04 07:45

Har du kommunens tilladelse til nedlæggelse af en bolig? Hvis ikke, så er lejligheden en almindelig lejlighed du lejer ud. Det er ikke fremleje. Hvad du har af planer i fremtiden er uvæsenligt.

Dvs. efter de nyere lejelovsregler kan du genudleje til det lejedes værdi. Altså det samme, som andre lignende lejemål i området.

Men du skal så istedet være opmærksom på, at du kan komme af med lejer igen. Lej den evt ud tidsbegrænset.

Ang. skat skal du når den lejes ud almindeligt være opmærksom på at du skal betale skat af overskuddet.

Men har du en kommunal godkendelse, er det en del af din bolig og du kan tage stort set hvad du vil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-04 08:23

De to lejligheder kan kun fungere rent juridisk som en lejlighed, hvis du har tilladelse til sammenlægning.
Hvad var lejen på din "nye" lejlighed før du købte den?

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 25-09-04 18:07

Jeg har ikke søgt kommunen om sammenlægning endnu, men københavns kommune godkender alle lejlighedssammenlægninger, så længe de er under 150 kvm. Det er sjovt, fordi de godkender faktisk også sammenlægninger, selvom lejlighederne ikke ligger fysisk op og ned af hinanden.

Jeg synes dog stadig jeg mangler svar på, hvordan man kan fastsætte en husleje.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 27-09-04 16:57

Hej
Du skal ind på Told og Skats hjemmeside, hvor reglerne for fradrag ved udlejning af andelsbolig er beskrevet. Andelsboliger regnes under lejeboliger og som du vil kunne se af reglerne, er skatte reglerne ikke så fordelagtige da du kun har fradrag for den leje du betaler til foreningen og ikke på det du betaler på lånet til andelen. Jeg mener også, at der tidligere er svaret på dette spørgsmål her på siden.
M.v.h Begga

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-10-04 16:42

Den lejlighed, som du har overtaget, har jo sin egen lejeudgift + forbrug. Det er den leje, som du må tage. Lejeudgiften til dit "eget" lejemål kan du ikke medregne.