/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
grime til hund?
Fra : binky
Vist : 1873 gange
50 point
Dato : 23-09-04 17:34

Jeg har for godt 1 år siden overtaget en labrador-retriever på nu 8 år. Den er meget sød og kærlig, MEN når vi går tur, så skal vi fremad, og den rykker konstant i remmen, så det er meget anstrengende at gå med den. Jeg har så hørt om noget, der minder lidt om en hestegrime, som kan spændes om hovedet på hunden. Er der nogen, der har et bud på, om det vil være synd for dyret at anvende sådan en. Det skal tilføjes, at den ikke har gået i snor før, den kom hertil. Jeg har haft hunde før, og jeg har også kunnet dressere dem til at gå pænt, men den her hund er jo gammel, så den skal jo ikke "mishandles".

mvh
binky

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-04 17:48

jeg synes det er synd - har du overvejet om det vil være en ide med sele ?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 23-09-04 17:53

Hejsa

Det du efterspørger hedder en "Halti". Haltien er meget effektiv, men kun hvis den benyttes korrekt.
Grimen benyttes KUN til at lære hunden, ikke at trække. Derfor er det ikke en grime, man skal bruge for altid. Princippet med den er, at når hunden trækker, gør grimen at hund hoved vendes mod føreren. Og her er det så VIGTIG at rose hunden, i øjeblikket inden den igen trækker. På et tidspunkt vil hunden forstå at den intet får ud af at trække, men til gengæld bliver rost for at gå pænt. Men det er en opgave for føreren at rose på det rette tidspunkt, og i rigelige mængder.
Og så er det ikke meningen at hunden resten af sit liv skal gå med denne grime. Både fordi at så går fidusen af meningen med den, og fordi hunden på et tidspunkt lærer at trække med hovedet bukket.
Personligt mener jeg at grimen er god i indlæringsfasen. Men at benytte den for altid, vil efter min mening være dyreplageri.

Og så en lille ekstra kommentar. Til hunden kan man også få en "Anti-træk sele". Køb aldrig denne, det er dyreplageri at benytte den. På selen er der monteret 2 liner, som løber over hundens bryst. Når hunden så trækker, borer/skærer disse liner sig ind i brystmusklen på hunden. Musklen bliver ødelagt, og efter en tid er musklen så ødelagt at hunden alligevel ikke kan mærke linerne. Derfor stopper effekten igen.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående. Ønsker du at forsøge med Haltien, vil jeg gerne undersøge hvor du kan købe den (den fåes i flere størrelser).

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 23-09-04 17:58

Den vil jeg heller ikke anbefale, det er jo nærmest en slags mundkurv. Men når du er ude at gå med den, så ha´ den på din venstre side. Dens højre forben skal være ved dig knæ, hvi sdet skal være helt rigtigt.
Benyt et kvælerhalsbånd - uden pigge. Når så han trækker, skal du give et let ryk tilbage og samtidig sige PLADS, gør han det, giver du ham en godbid og roser ham helt vildt "dygtiiiiig", den lød kan alle hunde lide.
Hvis ikke det lykkes med et let ryk tilbage første gang, så gør du det lidt kraftigere næste gang. sådan bliver du ved, til det lykkedes og pludselig kan du gå med ham uden snor og han bliver på sin plads.
Godt råd, tag på hundeskole.
Go´fornøjelse

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 23-09-04 17:59

Prøv med en sele, men du kan også bruge en kæde som strammer sammen om dens hals når den trækker for meget. Jeg vil tro den så lærer at gå bedre,men vi skal lære hele livet så hvorfor ikke gøre en indsats så den lærer at gå pænt. Måske hunden selv vil blive glad for at blive rost og aktiveret, det vil give den indhold i dagen med kontakt.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-09-04 18:06

Det ville være en god ide at anskaffe hundegrimen eller hvis du er så heldig at du kan låne en og afprøve om det også har en virkning på din hund, inden du går ud og investere i en ville det jo være godt, jeg bruger dem ikke selv, men jeg har set dem praktiseret og det ser ud til at både fører og hund har det fint med det.

Hundegrime, der er fremstillet til hunde der trækker meget. Den er skånsom for hunden, men effektiv. Den kræver dog en tilvæningsperiode, hvor hunden lærer at gå med den. I denne tilvæningsperiode kan det anbefales at gå med et alm. halsbånd og en dressurline. Den ene af dressurlinens karabinhage skal sidde i halsbåndet, mens den anden skal sidde i hundegrimen. Man skal forhindre at hunden prøver at skubbe grimen af, evt ved at give et lille ryk i halsbåndet.
Str. 3 passer til afgansk mynde, airdale terrier, boxer, briad, chow chow, dalmatiner, dobermann, greyhound, siberien husky, labrador, pointers, retriever, setter, weimeraner mm.

mvh bevi54

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-04 18:07

super duber med kryds og slange til missXX :) - det var den "sele" jeg mente og godt du uddybede det lidt *S*

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 60 point
Dato : 23-09-04 18:20

Hej Binky

Hvor bor du? Evt. på Midtsj., for så er du velkommen til at låne en grime af mig, jeg har flere størrelser. Bliver den et hit, kan du også købe en af mig (lidt brugt).

Jeg ville ALDRIG bruge kvælerhalsbånd, for så at rykke i det, som claraogsigne + nannahund skriver. Du trykker på hundens luftveje, ødelægger dens nakke og faktisk fatter den ikke hvorfor du rykker i den. Grimen el. RIGTIG god line-træning kan hjælpe dig, ikke blot et kvælerhalsbånd!

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 23-09-04 18:20

Grimen hedder bla. Halti, der er flere modeller.
Den virker hvis den bruges rigtigt, og den skal bruges i nogle måneder før man kan forvente et resultat.
Det er hverken synd eller dyreplageri, kun hvis den bruges forkert.

Haltien går ind og sidder om hundens snude, men den er slet ikke som en mundkurv, for hunden kan alt det den plejer at kunne. Grunden til at man kan holde en ellers ivrig hund, er at hundens hoved bøjes nedefter v. træk (hundens eget træk) Og derved bremser man den fremadskridende bevægelse.

Det er meget vigtigt at man ikke selv rykker i Haltien, for så kan man skade sin hund.
Og så skal den have både halti og halsbånd på, og en snor som fæstnes i dem begge, for man kan være uheldig at hunden river sig ud af haltien.

Træn din hund i at have den på nogle få min. af gangen, for den syns med garanti ikke det er sjovt.
Når den trækker og trykket om snuden kommer, er det et tegn på dominans fra din side, og det er medvirkende til at haltien fungerer.

Jeg vil dog anbefale dig en anden teknik oveni.
Når han trækker, så gå ind foran ham med venstre ben, og buser han videre, så stil dig ind foran ham, og bak ham. Og bak ham til han kigger på dig.
Start så med at gå fremad igen, med ham på din venstre side, og gentag hver gang han trækker. Hvis man er konsekvent, kan man på bare 15 min. lære sin hund at gå pænt.
Brummer han ad dig, når du bakker ham, så kontakt en adfærdsterapeut, for så har I brug for lidt prof. hjælp.

Haltien kan købes i zoocity og hos de fleste dyrehandlere.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-04 18:32

>binky
Jeg ville ikke bruge hverken Halti eller kvælerhalsbånd, men en sele.
Jeg har i en periode passet naboens hund (gåture) hvis de kom sent hjem. I starten trak hunden meget, men efter at de købte en sele til den, trak den ikke, når jeg gik tur med den. Den gik så pænt, for nu var der ikke noget, der strammede om halsen.

Selen minder lidt om denne http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=356_844
lidt nede på siden.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-04 18:35
Kommentar
Fra : binky

Dato : 23-09-04 18:36

Hej
Med hensyn til min hund, så har den kvælerhalsbånd på, men det virker ikke som om, det gør den noget. Nu var den som sagt ret gammel, da den flyttede ind, så jeg har ikke kunnet præge den. Jeg har haft 3 hunde, som jeg efter at have gået til dressur med den første, ikke har haft problemer med. Men den her hund virker som om, den kun kan tænke en tanke ad gangen, og når vi går, så skal vi bare fremad. Derfor er den meget anstrengende at gå med. Derfor tænkte jeg, at det kunne være en mulighed med sådan en halti, som den hedder.

MissXX
Jeg bor i Jylland, så der er jo rimeligt langt, men det var pænt af dig at tilbyde det. Jeg tror nu nok, min søster har en, jeg kan låne, men tak for tilbudet.

mvh
binky

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-04 19:02

binky
Her er lidt læsestof http://www.hundeskolentrofast.dk/service/index.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-04 19:03

Til venstre under træningstips.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 24-09-04 00:07

Da jeg i sin tid skulle lære min hund at gå pænt, brugte jeg det enkle råd, jeg fik af en hundetræner: Når hunden trækker, står man stille. Det er et vanvittigt scenarie til at begynde med, for det kan betyde, at man går 1 m og så står stille, går 1 m og står stille. Men fidusen er, at hunden oplever, at den ikke kommer videre, når den trækker. Først når den holder op, kan man gå videre. Lige indtil den trækker igen. Det kræver tålmodighed i starten, men det virker.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 24-09-04 03:50
Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 24-09-04 08:21

Hej

Det var synd at du bor i Jylland, men hvis din søster har en Halti du kan låne, synes at du skal prøve dig frem. Husk at det først og fremmest kræver lidt tid, før din hund vender sig til at have den på. Jeg plejer at tage hunden med ud på et STORT areal og give den grimen på. Sæt en let snor i (altså ikke en tung lædersnor) og så er det bare om at skabe sig fuldstændig tosset. Løbe, hoppe, ruller osv. så man virkelig underholder hunden, og den ikke tænker på Haltien. Efter et stykke tid finder den ud af, at den ikke er så slem at have på.
Selen som "Ans" henviser til, er nøjagtig den sele, som jeg tidligere har omtalt. Og undskyld mit sprog, men den sele er kun lavet til hundeførerer, som ikke kan finde ud af at styre deres hund, for så at vælge den nemmeste, men mest grimme løsning. Og så holder løsningen ikke i længden. DET ER DYREPLAGERI!

Go' fornøjelse med træningen, skriv hvis du får brug for flere råd.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 24-09-04 17:36

Halti eller gentle leader er et udemærket forslag..
Jeg benytter den på 4 år, så det er selvfølgelig en "grime" der kan bruges også i hverdagen . Fordelen er at man flytter hundens fokus, fra at den kigger fremad, så drejer grimen hundens hoved og den får kontakt med hundeføreren .. DET ER IKKE EN GRIME DER MÅ RYKKES I..
Man skal bare være obs. på at den ikke må benyttes udover til alm. gåture..
Det ovenstående forslag er ikke helt korrekt. for når hunden når langt ud flår man regulært hovedet tilbage hvis den er i løb. ( kenneth skriver det så rigtigt i sit indlæg)
Det er rigtigt at det tager lidt tid for hunden at vænne sig til gentle leader eller haltien som den også hedder herhjemme en god ide kan være at lade hunden have den på hjemme en tid til den har vænnet sig til at have noget omkring snuden. Du kan få den for en rimelig penge i en hver butik der handler med ting til hunde. Og kan fåes i en udgave der passer din hund for under 100 kroner.
Det eneste minus ved haltien (jeg har oplevet) er ... folk tror din hund har mundkurv på....
Selen som også nævnes her, er et andet forslag, men ikke et der kan benyttes permanent.
Den gør at det gør ondt i hundens armhuler når den trækker frem, men efter en 3 måneder har den vænnet sig til selen og kan falde tilbage i "gamle uvaner"

Rådet fra Axelise er glimragende.. frit efter Hundelytteren Jan fennel.. Stop når den trækker, vend om. Og når så hunden er på linje med dit knæ, vender du om igen..
Det ser åndsvagt ud at man sådan går frem og tilbage... men det virker..
Kvælerhalsbånd, ikke noget jeg synes om, men hvis du vælger dette, er det at foretrække at man går til træning, og lærer hvordan man skal benytte det. Selvom hunden er af en ældre dato kan den sagtens få lært noget ved hundetræning.
Pighalsbånd er i min bog, dyrplageri..

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 08-10-04 19:07

Almindelig halsbånd og snor, sæt snoren under det ene forben når i går.!!
Så trækker den ikke.... Og når den så har lært at gå ordenligt lader man vær med dette.
Men du må enelig ikke putte noget om snuden/munden.... Det er MEGET synd!

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 16-10-04 21:49

Hej... Er selv hundetræner, og synes det er en meget dum ide med en "grime".... Du trækker hunden skæv, og det går ud over nakke og ryg... Mange (ca. 60 %) af alle hunde døjer med rygproblemer, uden det bliver opdaget... En grime er bare med til at gøre tallet endnu højer.... Går selv til kiropraktor med en af vores hunde, da han døjer med ryggen, og tro mig det er ikke sjovt... Hva med at gå til træning med den i stedet??? I vores klub kører vi udelukkende positiv forstærkning, hvilket vil sige, at vi belønner når hunden gør noget godt i stedet for at straffe for noget skidt.... Det har virket på alle de hunde vi har haft gennem hænderne.... Man kan også ringe gratis til hundekonsulenter i bl.a. DCH (Danmarks Civile Hundeførerforening), og DKK (Dansk Kennel Klub)...Der er helt sikkert nogen der kan hjælpe med problemt på en mere "human" måde....

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 17-10-04 12:28

trix---
Trækket er muligvis skævt, men da haltien gør at hunden ikke trækker er det ikke et problem.. har brugt haltien i snart 5 år uden problemer..Man drejer hundens hoved.. dvs. ændrer focus for hunden og den får kontakt med lineføreren.
Jeg har ikke oplevet at det ligefrem er et "træk" der sker.. Har du nogen belæg for din udtalelse ??? er der artikler eller undersøgelser jeg ikke har set ????

Trækket med alm. halsbånd og line er udfra hvad jeg har erfaret større.. man kan ligefrem se hunden gå ned i bagpartiet for at kunne trække mere når hun er i alm. halsbånd..
Selvfølgelig er træning et "must" deri er vi helt enige..

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 29-10-04 19:39

Tak for svaret MissXX.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 30-10-04 00:28

Hejsa

Det var så lidt.... Hvordan går det med træningen?

Kommentar
Fra : binky

Dato : 18-12-04 16:09

Axelise.
Det fungerer så fint med at gå og stå stille. Min venstre arm er tilbage på normal længde nu. Det råd er guld værd. Folk har kigget en del, for 2 mtr. af gangen er ikke meget, men efter 3 gåture fattede hunden det. Den går fint nu.
Tusind tak for det og glædelig jul.
Mange hilsner fra binky (Ann Marie og Hund) Det hedder den, for den hjernekapacitet kan ikke hæve den højere. Den er ikke ret klog, men til gengæld så sød og kærlig.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 23-12-04 23:45

Hej Axelise
Jeg har fulgt dit råd om at gå og at stå stille. Det virker. Nu kan hunden gå, uden at forlænge min arm. Jeg har ikke brugt sele eller andet. Tusind tak for dit indlæg.
mvh
binky