/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pagefile på system-drev, eller langsomt ~
Fra : Kinajumjum
Vist : 452 gange
70 point
Dato : 23-09-04 12:23

Jeg har en computer med to HD.. en hurtigt Ultra-Ata (system) HD, og en langsommere UDMA-HD.

Jeg har en idé om at det ville være formålstjenstligt at sætte pagefilen over på et andet drev end system-drevet... men dette drev er jo væsentligt langsommere.

Kan det svare sig?!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 12:47

Hej Kinajumjum

Lad Windows selv styre hvor og hvor meget den vil bruge, da standard indstillingerne virker bedst - generelt betragtet!!!!.

Pagingfile bruges når du indlæser mere til RAM end der er fysisk hukommelse i maskinen til, eller som en parkeringsplads for program 2 (eller 2,3,xxx) som ikke bruges.

I ren performance har du ret i at dit C:\ drev er hurtigere, men i paging er det også RAM (DDR 333 eller 400 eller PC-133 i din maskine????) som har indflydelse, sekundært er det processoren (AMD contra P-IV igen hvad har du??), så hvis du har noget hurtig RAM og en hurtig processor, så opvejer de langt den langsommere transfer fra dit D:\drev i daglig brug

Lars

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 13:13

Hej Lars

Det er faktisk på 2 ældre maskiner, hvor jeg har installeret XP.

Det ene er en Pentium II 300 MhZ, m. 128MB PC100.
Den anden er en Celeron 800mhz m 256MB PC133.

Begge maskiner har en enkelt nyere harddisk.. og en ældre, mindre og langsommere).

Lyder som om jeg skal lade pagefilen sidde på system-drevet, på de to?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-09-04 13:33

Jeg har på et tidspunkt eksperimenteret med, at flytte sidefilen, men det var kun på en maskine med meget lidt plads på C:\ drevet, at det hjalp og den var meget langsom.
Når der skal caches skal der jo bruges tid på at drøne frem og tilbage hvis cachen er på et andet drev så jeg syntes, at det er bedre, at flytte data som ikke bruges hele tiden over på det sekundære drev og ellers sørg for at fjerne unødvendig cachelagring ag Internetfiler og temp filer, altså oprydning.

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 70 point
Dato : 23-09-04 15:22

Hej Kinajumjum

Jeg ville lade swap/paging filen ligge på det hurtigere C:\ drev, da begge maskiner er forholdsvis langsomme. Lav evt. data/programmer på den langsommere D:\ drev, da kun opstarten typisk vil tage længere tid.

Hvad vil du køre på 300 Mhz. maskinen - forhåbentlig ikke XP - en god Win98 installation ville jeg foretrække på den. Din 800 Mhz. lyder som OK til at køre XP på, men mere RAM ville den "ælske".

Lars

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-09-04 15:54

Hvis du har sidefilen på systemdisken, er det denne der skal klare al afvikling. Microsoft foreslår derfor at man holder pagefilen væk fra systemdrevet, det giver også en hurtigere opstart. Endnu bedre er det at dele pagefilen over 2 diske, men det er vist ikke aktuelt i din situation )

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 16:31

Hej Hansen9

Ved en server installation er det korrekt, men da vi snakker Windows, som kalder alle filer under opstart, så er det et rent teoretisk issue at have swap filen på et andet drev end start drevet.

Snakker vi server installation, så er dit svar 110% gældende, også fordi du normalt laver et mindre (8GB) start drev.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : Kinajumjum

Dato : 28-07-06 11:10

Lidt sent ude - men tak for svaret.