/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP installation bytter om på C: og D:
Fra : Kinajumjum
Vist : 728 gange
100 point
Dato : 23-09-04 11:43

Hej brugere.

Jeg har mange gange før geninstalleret min windows XP.
Nu har jeg fået ny computer, og har 2 gange geninstalleret min XP. Men begge gange er der byttet om på C: og D: drevet efter endt installtion.

D: drevet er drevet, hvor Windows er installeret - Crevet, drevet med mine data (billeder, mm).
Har prøvet manuelt at tildele dem de "rigtige" benævnelser. Det nye C-drev kan godt blive til F:, fx.. men Drevet kan ikke ændres.

Nogle forslag til hvad der går galt?!

Det nye Drev (system) (som gerne skulle være C:) ER Master på IDE1.

Jeg tror måske der er gået noget galt i FDISK?

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 23-09-04 11:53

prøv at deaktivere den ene hardisk ved at hive stikket ud ..den med billederne og så installere windows kun på den anden hardisk..så kan du bare tilslytte den anden senere og så gå ind i kontrol panel under administration der kan man rode rundt med sine hardiske ..både formatere dem og give dem andre stier eks c: e: d:

men prøv ganske enkelt at deaktivere den med billederne ført :)

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 12:02

ARG.. så skal jeg til at installere windows + SP igen.. det orker jeg ikke.

Ja, det er en mulig løsning, næste gang jeg skal installere. Jeg er nu alligevel nysgerrig efter hvad der går galt.

Master IDE1 drevet, som er system-partition, burde jo være C: ,:-/

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 12:28

Hej Kinajumjum

Det som sker er at Windows XP i sin store visdom - checkker hvad der er/har være installeret på harddisken før, og derfor så mener den at du har en Windows NT lignende partition på C:\ drevet, så for en sikkerheds skyld, så installerer den default på D:\

Hvis du vil undgå det i fremtiden skal du fjerne de 2 x system filer som er skjulte på C:\ drevet, eller under installationen tvinge XP til at installere på C:\ drevet.

Du kan bruge Partion Magic til at fjerne alle reg. til D:\ drevet og så flytte dem til C:\ drevet. Det tager ca. 20 min. så er alle reg. entries flyttet til C:\, og du kan så kopiere alt på D:\windows til c:\windows - HUSK!!!!!!! at aktive visnign af skjulte filer og biblioteker inden kopiering, elelrs kommer det vigtigste ikke med over.

Efter kopiering - genstart windows, og den kører nu på C:\ drevet.

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 12:29

P.s. glemet at D:\programmer + D:\program files også skal med over da alle fælles filer ligges disse 2 steder, fordi du nok har installeret mere end XP nu.

Lars

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 12:43

Lars, jeg skal lige være sikker på at vi er enige:

Jeg installerer Windows XP på en tom HD (eller.. den bliver tom, efter jeg sletter partitionen under installationen, opretter en ny partion, og installerer XP - alt sammen på den korrekte harddisk - master harddisk på første IDE bus).

Først når XP er installeret helt færdigt, får det første drev betegnelsen D: ... og det andet drev betegnelsen C:
Installationen ER altså på det korrekte drev.. men med et forkert drevbogstav. Er det også sådan du har forstået mig?

For så forstår jeg ikke at filer på harddisken har relevans.. jeg sletter jo hele patitionen/harddisken under installtion?!

Jeg er forvirret...

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 12:57

Hej Kinajumjum

Det som sker er at du har ladet XP selv afgøre hvad der er bedst og her tror XP- i sin egen store wisdom - at fordi du har NTFS formatteret C:\drevet før XP installation og evt. ikke har slettet nogle gamle system filer, at der er et operativsystem installeret på dit C:\drev.

Derfor installerer den default på D:\drevet for ikke at ødelægge dit "operativsystem" på C:\drevet, og derfor er Windows nu installeret på D:\ og ikke C:\

Du skal vælge alternativ installation der hvor den kommer op og spørger dig hvad du vil installere, for så kan du tvinge den til at installere på C:\drevet, selv om der er date på.

Alternativt er at vælge C:\ drevet og foretage en formattering af drevet under installation af XP selv, men jeg læste at du havde billeder etc.på der, så jeg mente det nok var en dårlig ide bare at formattere C:\drevet råt.

Efter denne installation vil Windows ligge på dit master C:\ drev og se dit D:\ drev som slave partition.

Jeg har selv gjort samme bitre erfaring under en XP instllation hvor jeg tog en gl. NTFS formatteret harddisk og klaskede på som C:\ drevet og en ny uformatteret slave som D:\ drevet. Jeg endte op med at alt var installeret på D:\ drevet og at efterfælgende blev programmer etc. installeret der også.

Jeg gad ikke starte forfra, så jeg brugte Partition Magic til at flytte min fejlinstalleret XP til C:\ drevet fra D:\ drevet, og den kører stadig på sønnens maskien.

Lars

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 13:18

Lars, jeg forklarer mig ikke ordentligt. For du misforstår mig vist;

XP er installeret på det rigtige drev!!! Crevet!! Windows har bare BRUGT betegnelsen Drev... om Crevet. Altså byttet benævnelse!

XP er IKKE installeret på den forkerte harddisk.

Jeg er helt lost.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 23-09-04 14:18

Har du jumpet dine harddiske rigtig? Den som skal være C, skal være master. Hvis det er den nye, så er den som regel sat fra fabrikken til dette. Den andre gamle som du har i skal så jumpes om til slave.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 15:26

Hej Kinajumjum

Nååååå det forklarer jo en hel del.

Jeg tror ligesom Tukols at du har jumpet dem forkert, at den ene er master og den anden sat til CS, for nyere harddiske sætter de altid til CS (Cable Select) og hvis du sætter den forkert = slave.

Vend diskene rundt og flyt jumper til den nye disk = master og den gamle = slave, så vil det virke.

Men det flytter ikke problemet at din registry sætter sig til at Windows er installeret på D:\ drevet, så du kan risikere at den ikke starter op efter omjumpning, da alle filer ligger med henvisning til D:\windows directoriet, som efter omjumpning nu er c:\windows.

Lars

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 15:38

Beklager.

HD'ene er jumpet rigtigt.. eller i hvertflad genkendt korrekt i bios, som hhv. master/slave.

De sidder iøvrigt på hver deres bus;
HD1 som master på IDE0.
HD2 som slave på IDE1.

XP installationen installeres ganske rigtigt på HD1! Men får altså tildelt Denævnelsen i Windows.
HD2 er pt tom.. men er tildelt betegnelsen C: i Windows.

Eneste egentlige konsekvens er, at "data"-drevet vises før "system"-drevet i windows.
Men det irriterer mig. Jeg har oplevet det på TO forskellige maskiner, inden for få dage, hvorfor jeg troede at jeg havde gjort noget forkert i FDISK.

Håber jeg gør mig fortåelig.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 15:48

Hej Frak

Dit probem er at registry i XP er sat til D:, fordi den kan se en ældre NT installation på C:\ drevet.

Du har lavet det rigtigt, men du har ladet XP selv foretage sit eget valg, og så udnævner den din nye harddisk til D:\ drevet, fordi du har en eller flere NT/2000 filer liggende på D:, og den er af Windåse sat til start disken = C:\.

Jeg ville pille D:\ drevet ud og køre en geninstallation med start på CDF'ene, så kan du forhåbentlig bibeholde SP opdateringher, men få rettet registry setting til C:\

Som sagt det er præcis samme problem jeg fik med sønnens maskine. Forbandet være softwareudv. som forsøger at tænke for dig, en gang imellem tænker de sgu forkert.

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-09-04 15:49

Øøøøøøøøhhhhh. Frank,

Hvad har du som Slave poå IDE0 og Master på IDE1?????

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 17:29

(Jeg ved ikke om det er mig, der er Frank?)

Jeg har et alm. CD-drev som slave på IDE0, og min DVD-brænder som master på IDE1.

>>"Jeg ville pille D:\ drevet ud og køre en geninstallation med start på CDF'ene"... hvad menes her? CDF'ene?

Jonas

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 23-09-04 18:18

Syntes du skrev at din nr. 2 HD var tom? Var den også det da du installerede ?
Du har ihvertfall sat det hele op optimalt i forhold til alle regler, så det kan ikke gøres bedre.
Hm........har du beholdt partitionerne på den gamle HD, eller har du bare slettet indholdet? Mon HD 2 's primære partition stadig er sat at være aktiv? Dette kan laves om med Partition Magic hvis du har den. Mener du skal ind i avanceret for herefter at få muligheden for at ændre, så den ikke er den aktive partition mere. Inde i diskhåndtering på xp, har du jo også muligheden for at slette partioner/og oprette på nr.2 HD.

Det kunne da jo være den så ville ændre drevbokstav ved reboot?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 18:27

Ja, ... 2 HD er tom. Og var tom, da jeg installerede.. eller det vil sige; jeg slettede partitionen inde fra installationsprogrammet, og formaterede straks efter endt installering.

Inde i XP's administration er HD1 sat til at være "system". Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at den er sat aktiv?

Jeg kan ikke ændre drev bogstav for systemdrevet... det vil kun være "D:".

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 23-09-04 18:36

Hvad med HD 2? Står der den er aktiv?

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 23-09-04 18:42

Hvordan kan jeg kontrollere det?

I XP's Computeradministration kan jeg kun se at HD1 er sat til "(System)"..

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 23-09-04 18:47

Der vil ud for dit nuværende C drev (som jo er HD 2 stå (aktiv) i klamme. Under system.

Ellers står der bare i orden.

Så er det ikke det der er problemet hvis ikke det står.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 24-09-04 16:38

Nøh.. der står bare "I orden". Og så selvfølgelig [System] ud for system-drevet. Er det godt eller skidt?!

J

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 27-09-04 09:06

Det er lige som det skal være. Ikke noget galt her.
Hm..........er tom for andre ideer. Kan du ikke leve med det, så mener jeg som også en anden skrev, at du midlertidig kobler HD2 fra, medens du laver en ny installation på HD1.
Prøv evnt. at tjekke i fdisk hvordan din opsætning ser ud. Om HD1´s partition er aktiv.
Det skal den være.

Hilsen tukols