/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparation af tegltag
Fra : doktor_feelgood
Vist : 9223 gange
100 point
Dato : 22-09-04 22:15

Vores hus er et rækkehus fra 1950 med tegltag. Der er skrå vægge på 1. sal, mulighed for at komme til taget fra undersiden i skunke og på loftet under kip. Her er taget understrøget. Taget over de skrå vægge er overstrøget. Enkelte steder er der knækkede teglsten og under- og overstrygning er faldet ned. Hvordan skifter man de teglsten, der er itu? Hvordan reparerer man under- og overstrygning? Vi har brug for en meget udførlig instruks, ikke bare hvordan man blander mørtlen...

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 23-09-04 21:36

Hej.
Du må finde dig en god rygningsstige du kan låne, for det kan ikke laves indefra (desværre).
Teglstenene over den ødelagte løftes forsigtigt en smule op, og så er der mulighed for at få stumperne ud, men hvis teglstenene er monteret med en binder kan det være lidt mere besværligt. Teglstenene løftes igen en smule, og den nye lirkes ind på plads. Vær meget opmærksom på om de nye falder ordentlig i hak i falsene ved "nabo-stenene".
Under- og overstrygning gøres med en svag cementmørtel, og det udføres bedst lige efter en god regnbyge! Strygningen har meget nemt ved at slippe i kanterne, og ved næste kraftige blæsevejr vil noget af det falde ud igen, og det er fordi at det tørrer alt for hurtigt når stenene ikke er mættet med vand inden man begynder sin strygning.
Husk altid at pensle godt med vand inden man begynder at stryge!!
Mvh.
Bjørn Sejersen (murer).

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-04 21:37

Et tegltag på 55 år er ved at være udlevet, så i burde overveje om det ikke er ved at være tiden til en udskiftning og så få et godt undertag samtidig (f. eks. icoboard). Så skal i ikke mere tænke på over- eller understrygnng.

Men hvis i mener, at der er flere år i taget kan en rep. da være løsningen her og nu. Understrygning på den nederste og øverste del af taget, hvor i kan komme til indefra er da en rimelig løsning, men overstrygning med kalkmørtel (uanset blanding) er og bliver en nødløsning og bliver kun udført fordi man ikke kan komme til indefra. I skal være klar over at levetiden på en overstrygning kan være ganske kort, på grund af vejrliget (fugt og frost).

Hvis det skønnes, at der er et rimeligt antal år tilbage i jeres tegltagsten vil jeg dog anbefale jer at tage kontakt til et eller flere af de firmaer der udfører ovestrygning af tage med en speciel elastisk tagfugemasse. Det kan udføres i en indfarvning, så det ikke virker skæmmende på taget. Der er nogen af disse firmaer der vil giver garanti på levealderen og jeg har selv i mit tidligere virke (murerentreprenør) brugt sådanne firmaer, som underentreprenører og har opnået garantier på 10 og helt op til 20 år på arbejdet. Det kan i ikke få på en murerløsning. Det er i øvrigt pudsigt at disse firmaer udførte det til en pris der lå under det vi selv kunne udføre en mørtelløsning med vore egne murersvende.

Hvis i på noget tidspunkt skulle få tanker om eller gode ider om skumløsninger, så glem det. Det er og bliver en umulig løsning og er til langt større skade end gavn. Der er mange eksempler på, at der er kommet råd i lægter og spær, fordi skummet suger fugt til sig.

Hvis i trods alt vælger en løsning med mørtel er fremgangsmåden nogenlunde sådan. Inden i begynder skal i sikre jer at i har de helt rigtige tagsten (der er virkelig mange modeller og kan være svære at skaffe). De knækkede tagsten fjernes og derved revner over- eller understrygningen revner på et større stykke. Når den nye tagsten skal på plads skal i løfte et par tagsten i rækken lige hen over og kante tagstenen på plads. Al løs under- eller overstrygning skal fjernes helt. Kanterne hvor der senere skal mørtel på skal renses godt og fugtes med vand. Tag stenene skal være fugtige, men ikke våde og det må ikke udføres i den varme del af året og ikke i direkte sol. I skal dog også gøre det så tidligt at mørtlen når at hærde inden der kommer nattefrost. Vælg en tørmørtel, så er i sikre på blandingsforholdet. se evt. her (hvis det virker)

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/339b9d692fce94b9c12568ec004270b8%3FOpenDocument%26Click%3D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETUDETAG%26Region%3D%22%29%3B%20

Husk at der skal ikke for meget mørtel på, men lige nok til at revnerne. Når i har presset mørtelen på plads med en skellerske og papegøjeske (en knækket tagfugeske) så tager i en pensel (f. eks. en radiatorpensel) dyppet i vand og vasker mørtel overfladen glat og fjerner det overflødige ved siden af.

Godkendelse af svar
Fra : doktor_feelgood

Dato : 24-09-04 14:30

Tak for svaret Jorgen_ros.
Tak for din meget udførlige instruks, præcis hvad vi havde håbet på.
Vi tør faktisk godt prøve, selvom vi endnu ikke ved, hvad en papegøjeske er.
Anders og konen.