/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Murmaling/Cementmaling
Fra : kipumi
Vist : 2069 gange
50 point
Dato : 22-09-04 17:48

Ja, jeg ved ikke hvad det rigtigt hedder, men det er brugt til at male på en gammel pudset gård. Noget af det er dryppet ned på nogle lamper, og det kan ikke komme af. Lamperne er dyre, og må ikke ridses, så der kan ikke bruges en skuresvamp. Er der mon nogen, der ved, hvad jeg skal benytte, for at få malerpletterne af ??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-09-04 18:18

´hvad hedder lamperne??

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-09-04 19:11

Brun sæbe kan måske opløse det..ja du må jo hellere undersøge om lamperne kan tåle det...men ellers pak dem ind i celofan og lad det sidde til dagen efter og skyl efter med rigeligt vand.

Med venlig hilsen
mango
(råd fra manden som er murer)

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 22-09-04 19:40

Hvis det er murmaling på cementbasis tror jeg du har fået et problem. Jeg tror kun at syre kanhjælpe dig her, men det kan dine lamper nok ikke tåle. Hvis det derimod er murmaling af plasttypen kan du muligvis opløse det med alm. kogesprit, men da jeg ikke kender lamperne vides ikke om de kan tåle det. Den brune sæbe kan muligvis også bruges. Du skal så lægge et pænt lag på lampen og indpakke den i f. eks husholdningsfolie og lade det sidde på mindst i et døgn. Der er stadig ingengaranti for at din lampe kan tåle behandlingen (er den malet så lad endelig være) Senere skal sæben vaskes af med vand og pas nu på - vand og el har det jo ikke godt sammen!!

Har du selv malet?

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-04 20:29

Hej.
Hvis det er cement-baseret farve, kan du prøve at gnide forsigtigt med en blød klud og ganske almindelig lager-eddike. Eddiken er helt ufarlig, men er fortrinlig som kalk-fjerner på sarte overflader.
Mvh.
Bjørn Sejersen (murer).

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 22-09-04 20:58

Tak for svaret rosekamp.
Hun prøver eddiken, og ser, om der er nogle lamper tilbage, ellers hører jeg nok fra hende :)

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 22-09-04 21:00

Nej, jeg har ikke selv malet den 4-længede gård, det har min datter. Derfor ved vi heller ikke hvad lamperne hedder. De er nærmest af smedejern, men også "malet". Hun har fået at vide, at hun ingen penge ville få, for at have malet hele gården, før alle lamperne var rengjorte, derfor ringede hun, for at få hjælp af MOR!!
Tak til jer alle, jeg håber lamperne sidder der, når hun har været i gang med klud og eddike !!

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 22-09-04 21:02

Det var så lidt. Jeg vil da gerne høre om det hjælper noget

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 22-09-04 21:02

Det var så lidt. Jeg vil da gerne høre om det hjælper noget

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 22-09-04 21:06

Ja, du skal nok få besked, når hun har været ude med pudsekluden!